نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 3 آذر

عربستان چاه‌های نفت خود را منفجر می‌کند!

کدخبر: ۵۳۶۷۵۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
عربستان چاه‌های نفت خود را منفجر می‌کند!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

انتقاد کیهان به علما هم رسید/ شما که در حوادث اخیر از حق دفاع نکردید و هنوز هم ساکتید در این امتحان سرفراز نشدی

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نقد سخنان محمدرضا نقدی/ چرا دکتر با کروات را نمی‌پسندید، سردار؟

سوم آذر 1352؛ عربستان چاه‌های نفت خود را منفجر می‌کند

شیخ احمد زکی‌یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی اخطار کرد که اگر آمریکا و اروپا و ژاپن درصدد برآیند تدابیر متقابلی علیه اقدامات نفتی اعراب به عمل آورند، عربستان سعودی تولید نفت خود را تا 80 درصد کاهش خواهد داد.

یمانی که با تلویزیون دانمارک سخن می‌گفت، اروپای غربی و ژاپن را از همداستان شدن با آمریکا برای مقابله با تحریم نفتی از جانب اعراب بر حذرداشت و اخطار کرد که در این صورت شیرازه اقتصاد ژاپن و اروپا در مدت کوتاهی از هم خواهد گسیخت.

هنری کی‌سینجر، وزیر خارجه آمریکا اخطار کرده بود که اگر تحریم نفتی کشورهای باختری از جانب اعراب به‌طور نامحدود ادامه یابد آمریکا مجبور خواهد شد به فکر اقدامات متقابل و تلافی‌جویانه بیفتد.

مداح معروف خطاب به بچه‌ هیأتی‌ها درباره اعتراضات اخیر/ نترسید،محکم بایستید!

وزیر نفت عربستان سعودی حتی اعلام خطر کرد که اگر آمریکا تصمیم بگیرد با توسل به اقدامات نظامی چاه‌های نفت عربستان سعودی را اشغال کند – این کشور چاه‌های نفت خود را منجر خواهد کرد و آن وقت دیگر همه کس از نفت کشور سعودی محروم خواهد شد.

یمانی اضافه کرد که آمریکا، ژاپن و اروپای غربی قادرند علیه عربستان سعودی اقدامت متقابل به عمل آورند ولی نباید فراموش کنند که ما حربه نیرومندتری در اختیار داریم و آن نفت است.

اعتبار برنامه پنجم 40 میلیارد دلار شد

درآمد سرانه در پایان برنامه پنجم به 1200 دلار می‌رسد.

اعتبارات برنامه پنج ساله پنجم عمرانی کشور از سی و پنج میلیارد دلار به 40 میلیارد دلار افزایش یافت و اضافه اعتبار این برنامه در نهمین ماه اجرای آن از محل درآمدهای تازه ازجمله نفت برای تحقق هدف‌های جدیدتری تامین خواهد شد.

افزایش اعتبارات برنامه پنجم به مبلغ 5 میلیارد دلار در پیامی که امیرعباس هویدا، نخست وزیر برای جلسه افتتاحیه دوازدهمین کنگره انجمن بین المللی تنظیم‌کنندگان سفرهای دسته جمعی فرستاد، فاش شد.

با تغییرات جدید در اعتبارات برنامه پنجم درآمد سرانه که قبلا پیش‌بینی می‌شد در پایان این برنامه به 907 دلار برسد به 1200 دلار خواهد رسید.

سوم آذر 1372؛ تاکید معاون اول رئیس‌جمهور بر لزوم اجرای طرح‌های کوچک آب و خاک

دکتر حسن حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهوری بر لزوم اجرای طرح‌های کوچک آب و خاک و همچنین توسعه این قبیل طرح‌ها تاکید کرد.

وی در مراسم  افتتاح پروژه آبرسانی شرکت «کشت و صنعت 500 ولی‌عصر» و در جمع تعدادی از رزمندگان و ایثارگران عضو این شرکت سخن می‌گفت، ضمن تبریک هفته بسیج از تلاش، همت و غیرت رزمندگانی که با ایجاد این شرکت نسبت به آباد کردن زمین‌های لم‌یزرع این منطقه اقدام کرده‌اند، قدردانی کرد.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح این پروژه، 3 هزار هکتار از اراضی این شرکت زیر کشت می‌رود، گفت: این شرکت و صنعت می‌تواند به عنوان یک واحد نمونه در زمینه ساماندهی آب و خاک مطرح باشد.

سوم آذر 1382؛ پیشنهاد ساخت یک میلیون واحد مسکونی به شورای عالی اشتغال

مهندس عطاردیان، عضو هیات امنای «همایش 56 سال تلاش برای سازندگی» اعلام کرد: برای حل مشکل مسکن در شرایط فعلی پیشنهاد ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور به شورای عالی اشتغال ارائه شده است.

وی افزود: ساخت این تعداد واحد مسکونی یعنی ایجاد 20 شهرک 50 هزار واحدی که هر شهرک حداقل 200 هزار نفر جمعیت را در خود جای خواهد داد، پیشنهاد شده است.

وی درباره اشتغال‌زایی این طرح گفت: در این طرح صرف ساخت مسکن مطرح نیست، بلکه برای تامین مصالح یک میلیون واحد مسکونی کارخانجات بسیاری راه‌اندازی می‌شود که اشتغال‌زایی فراوانی به‌دنبال خواهد داشت.

بهره مالکانه نفت از برنامه چهارم حذف شد

دریافت بهره مالکانه از استخراج نفت و گاز از لایحه پیشنهادی برنامه چهارم توسعه حذف شد.

در پی عدم دستیابی به توافق ازسوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت نفت بر سر جزئیات اجرایی شدن این طرح، دریافت بهره مالکانه از محل تولید نفت و گاز از لایحه پیشنهادی برنامه چهارم حذف شد.

پیش از این مقرر شده بود در صورت تصویب دولت و مجلس،  شرکت ملی نفت ایران بابت هر بشکه نفت خام استخراج شده معادل 50 درصد قیمت صادراتی نفت خام را به عنوان بهره مالکانه به دولت بپردازد.

این شرکت همچنین مکلف شده بود نسبت به مازاد قیمت صادراتی نفت خام تا مبلغ پرداختی بهره مالکانه، مالیات ویژه بر قیمت نفت خام تولیدی متعلق به خود را به خزانه واریز کند.

مبنای محاسبه قیمت نفت خام برابر با درآمد حاصل از فروش هر بشکه نفت خام در مبادی اولیه صادرات خواهد بود. بهره مالکانه گاز طبیعی (به جز گاز تزریق به مخازن) نیز به میزان یک صدم دلار به ازای هر مترمکعب تعیین شده بود.

براساس  این گزارش، پیشنهاد پرداخت بهره مالکانه با هدف ایجاد شفافیت در درآمدها و هزینه‌های نفتی کشور ارائه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید