حجم معاملات به کمترین مقدار خود رسید

نرخ سود 21 درصد در هفته 21 حراج اوراق بدهی دولتی

کدخبر: ۳۶۸۴۵۲
اقتصادنیوز: اوراق بدهی دولتی در هفته جاری سه آمار مهم را نشان می دهد. از سهم بانکها گرفته تا حجم کل حراج هفتگی اوراق. آماری که زنگ هشدار بدهی های دولت را محکم تر می نوازد.
نرخ سود 21 درصد در هفته 21 حراج اوراق بدهی دولتی

به گزارش اقتصادنیوز بانک مرکزی نتیجه 21 مین هفته حراج اوراق بدهی را در روز 29 مهر اعلام کرد. بر اساس این آمار سهم بانکها از خرید اوراق بدهی دولتی صفر شد. از طرفی نرخ سود موثر در حراج اوراق نیز رکورد 21 درصد را در روز جاری به ثبت رسانید.

دولت در پی تامین کسری خود تا پایان سال، 21 هفته است که به حراج اوراق بدهی دولتی در بازار بین بانکی و سرمایه می پردازد. در این راستا تا کنون پس از 21 هفته، 71 هزار میلیارد تومان از اوراق بدهی فروخته شده است که 43 هزار میلیارد آن در بازار بین بانکی و 28 هزار میلیارد آن در بازار سرمایه به فروش رفته است. اما سهم بانکها و بورس در هفته جاری فروش اوراق به چه نحو بوده است؟

سهم صفر بانکها در خرید اوراق بدهی

بانکها در هفته جاری خرید اوراق بدهی دولتی سهمی نداشتند. این دومین هفته ای است که بازار حراج اوراق شاهد سهم صفر بانکها در خرید اوراق بدهی دولتی است. پیش از این در هفته سیزدهم نیز بانکها خریدی را در این بازار انجام نداده بودند. این در حالیست که در آمار کل هفته های فروش اوراق بدهی همچنان سهم کل بانکها از خرید اوراق 60 درصد و سهم کل بازار سرمایه 40 درصد محاسبه می شود.

بالاترین نرخ سود حراج اوراق بدهی

آمار مهم دیگر هفته بیست و یکم در خصوص نرخ سود موثر است. این نرخ در تمام هفته های قبل پایین تر از 21 درصد بود. اما هفته جاری با رکورد 21 درصدی بالاترین نرخ هفتگی در میان تمام مراحل حراج اوراق را به نام خود ثبت کرد.

 اما چه عواملی میتواند در سود 21 درصدی هفته جاری و سهم صفر بانکها در بازار دخیل باشند؟

از آنجا که تاریخ سررسید اوراق خریداری شده هفته 21 ام در بورس سه ساله هستند، یکی از دلایلی که ممکن است بانکها از خرید اوراق بدهی خودداری کرده باشند آن است که اوراق با بازه میان مدت در بازار کمتر شده است. 

از طرف دیگر وزارت اقتصاد نیز ممکن است با در نظر گرفتن پایداری بدهی تمایلی به افزایش سود نداشته و تاریخ سررسید را به زمانی عقب تر موکول میکند.در نهایت بلندمدت بودن بازه زمانی اوراق بدهی دولتی میتواند علتی باشد که طی آن نرخ سود به رقم بالاتری دست پیدا کند.

پایین ترین حجم معاملات در حراج اوراق بدهی

سهم صفر بانکها از خرید اوراق بدهی دولتی یعنی آنکه درهفته جاری تمام خرید اوراق از طریق بورس صورت گرفته است. در این راستا این حجم کل معاملات بازار در هفته بیست و یکم تنها 39 میلیارد و 520 میلیون تومان بوده است که کمترین حجم در میان سایر هفته ها به حساب می آید. به عبارت دیگر هفته جاری رکورد کمترین حجم معاملات در تمام 21 هفته قبل را به نام خود ثبت کرد. این در حالیست که حجم کل اوراق خریداری شده طی 21 هفته قبل 71 هزار میلیارد و 500 میلیو.ن تومان بوده است. 

کاهش حجم اوراق بدهی اتفاقی است که در هفته های اخیر مبدل به یک روند شده است. این روند در صورت ادامه با توجه به بدهی های دولت زنگ هشداری که از قبل برای دولت به صدا در آمده بود را بیشتر به گوش می رساند.

فروش اوراق

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید