رییس انجمن نوردکاران:

قیمت فولاد کاهش پیدا می‌کند

کدخبر: ۳۶۸۶۲۲
رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: اکنون بی تقاضا ماندن تولیدات فولادی در بورس کالا نویددهنده کاهش قیمت‌ها در آینده است و به سود مصرف‌کنندگان تمام خواهد شد.
قیمت فولاد کاهش پیدا می‌کند

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا:  «سید احمد رضوی نیک» توضیح داد: قیمت فولاد امسال همپای ارز با نوسان روبرو شد و از ابتدای ۹۹ تاکنون رشد بیش از دو برابری را تجربه کرد، اما شروع فصل سرما پیامد کاهش ساختمان سازی را به همراه دارد و در معاملات روز ۲۹ مهر هم ۴۰ هزار تن عرضه، بدون تقاضا ماند.  

وی افزود: عرضه بدون تقاضا ناشی از بالابودن قیمت پایه معاملات فولاد بود و با کاهش نرخ ارز تناسب نداشت  و برآورد می شود تا پایان هفته کاهش بیش از دو هزار تومانی قیمت شمش در هر کیلو رقم بخورد.

انتظار نفع مصرف‌کننده نهایی از فرمول وزارت صنعت

رضوی نیک گفت: فرمول جدیدی که وزارت صنعت معدن و تجارت با مشورت تشکل‌های مرتبط در این بخش به آن رسیده نیز عامل نوید دهنده کاهش قیمت فولاد شده و امید آن می رود که مصرف کننده نهایی نیز از این کاهش قیمت ها منتفع شود.

وی اضافه کرد: برخی تولید کنندگان و رییس سازمان بورس از ورود وزارت صنعت در عرصه تنظیم بازار اظهار نگرانی کرده اند و آن را تکرار ماجرای قیمت گذاری در بورس کالا درسال ۱۳۹۷ دانستند، اما این نشانی نادرست را فولاد سازان به فعالان و بازار می دهند.

رضوی نیک یادآور شد: بر اساس طرح پیشنهادی وزارت صنعت قرار نیست که قیمت گذاری انجام شود، بلکه کف و سقف قیمتی تعیین شده و سقف قیمت بر مبنای قیمت های صادراتی تولید کنندگان شمش بوده که تاکنون قیمت شمش در بازار داخلی به نسبت صادراتی بالاتر و این موضوع باعث شده تا تولید کنندگان محصولات پایین دستی نتوانند حضور موفقی در بازار های جهانی داشته باشند .

ضرورت شفاف سازی نسبت به عرضه فولاد

رییس انجمن نوردکاران فولادی، ضمن تاکید بر ضرورت شفاف سازی نسبت به شیوه عرضه فولاد در بورس کالا گفت: امسال ۲۰ درصد تقاضا بوسیله بورس پاسخ داده شد و به استناد آمار انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در ۶ ماهه نخست امسال هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تن بیلت ( شمش)  فولادی تولید شده که از این میزان یک میلیون و ۹۸۴ هزار تن صادر شده و طبق آمار های بورس کالا یک میلیون و ۵۹۷ هزار تن بیلت در بورس عرضه شده بخشی از آن نیز به صورت سبد بوده و با کیفیت مناسب نبوده، با این حال سرنوشت پنج میلیون تن شمش فولادی که در بورس کالا عرضه نشده و به بازارهای صادراتی نیز راهی نیافته، مشخص نیست. 

 وزارت صنعت تنظیم بازار را حفظ کند 

  رضوی نیک پیشنهاد داد: بهتر است وظیفه تنظیم بازار بوسیله یک کانال آنهم  وزارت صنعت پیگیری شود، زیرا شنیده می شود ایمیدرو هم با برخی فولاد سازان بخش خصوصی  

 رایزنی کرده و با تامین شمش مورد نیاز آنها توافق نامه جدیدی با شرکت ها امضا کند و این موضوع موازی کاری با وزارت صنعت و موجب بلاتکلیفی و سردرگمی فولاد سازان بخش خصوصی را بدنبال دارد.

وی این راهم گفت: واقعیت اینکه با توجه به ورود رییس سازمان بورس اوراق بهادار به مخالفان فرمول جدید وزارت صنعت، این نکته مورد توجه است که قیمت های زنجیره فولاد بر اساس نسبتی از نرخ شمش فولاد خوزستان در بورس کالا است و همواره نرخ ها بر اساس میانگین قیمت یک فصل معاملات شمش این شرکت در بورس کالا لحاظ می شود.

به گفته رضوی نیک، بر اساس بررسی های انجام شده از صورت های مالی شرکت های بورسی تولید کننده شمش فولاد، قیمت تمام شده هر کیلو گرم شمش در سه ماهه نخست امسال در حدود چهار هزار تومان بوده و اکنون نرخ این فلز در بورس کالا در حدود  ۹ هزار و ۵۰۰ تومان است، بنابراین چنانچه قیمت تمام شده شمش، افزایش یابد بر اساس میانگین نرخ شمش بوده و سایر فاکتور های موثر در قیمت تمام شده آن نظیر انرژی و حقوق و دستمزد در طول سال جاری افزایشی نداشته و بنابراین شرکت های بورسی که اغلب زنجیره کاملی از فولاد را دارند، از عرضه شمش در بورس کالا و تعیین کف و سقف قیمتی صدمه ای نمی بینند.

وی خاطرنشان کرد: طبق آمارهای بورس میزان عرضه نوردکاران ۲۵۰ درصد بیش از میزان تعهداتشان بوده و از این میزان بخش خصوصی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن و بقیه  واحد های خود مصرف نیز در حدود ۷۰۰ هزارتن تا پایان شهریور ماه در بورس کالا عرضه داشتند.

رضوی نیک گفت : واحد های خود مصرف برابر مصوبه های وزارت صنعت به دلیل اینکه شمش مورد نیازشان را خودشان تامین میکنند، موظف شده اند کل محصولات تولیدی را بوسیله  بورس کالا به فروش برسانند، اما آنها بدرستی عمل نکرده اند و موجب کاهش میزان عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا شده اند.

به گزارش ایرنا، پیش بینی شده امسال ظرفیت فولاد سازی افزون بر ۴۰ میلیون تن باشد و میزان تولید حداقل به ۳۰ میلیون تن برسد، ضمن اینکه حدود ۳۰ درصد از تولید به بازارهای صادراتی راه خواهند یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید