جزئیات تأمین منابع یارانه سوم تشریح شد/ افشاگری دیوان محاسبات از درآمدهای جدید دولت

کدخبر: ۳۷۳۷۰۹
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی جزئیات جلسه اخیر این کمیسیون با نمایندگان دولت درخصوص سازوکار تأمین طرح یارانه کالاهای اساسی را مطرح کرد.
جزئیات تأمین منابع یارانه سوم تشریح شد/ افشاگری دیوان محاسبات از درآمدهای جدید دولت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، احسان ارکانی،‌ با اشاره به جلسه شب گذشته اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با نمایندگان دولت درخصوص تأمین منابع طرح یارانه کالاهای اساسی گفت: در این جلسه نمایندگان بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و... حضور داشتند و درباره زوایای مختلف منابع قابل‌اتکا برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی بحث شد.

به‌گفته این نماینده مجلس، در جلسه اخیر کمیسیون پیشنهادات جدید مجلس درخصوص تغییر نرخ ارز محاسباتی در گمرک و همچنین افزایش مالیات و عوارض تراکنشهای با رقم بالا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اختصاصی|جزئیات جلسه مجلس و دولت درباره تامین منابع یارانه سوم/40هزار میلیارد تومان منابع مازاد تعریف شد/افشاگری دیوان محاسبات از درآمدهای جدید دولت

وی افزود: متأسفانه نمایندگان دولت تأکید داشتند در طرح مجلس رقم قابل‌توجهی از محل افزایش عوارض تراکنش‌ها به‌دست نخواهد آمد که البته این موضوع از سوی نمایندگان تأیید نشد، اما بررسی‌ها در این حوزه ادامه خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: طی یکی دو روز آینده منابع مربوط به طرح یارانه کالاهای اساسی پخته‌تر خواهد شد؛ اما  تأکید اصلی روی واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد دولت است.

ارکانی ادامه داد: به هر حال دولت باید اموال و دارایی‌های مازاد خود را واگذار کند و درآمد حاصل نیز در اختیار عموم مردم قرار گیرد، در روزهای آینده نیز طرح مجلس در این حوزه تکمیل و نتایج آن اعلام و در صحن مجلس تصویب خواهد شد.

مکاتبه دیوان محاسبات و افشای رشد 183درصدی درآمد دولت از محل واگذاری اموال مازاد

دیوان محاسبات در مکاتبه‌ای رسمی به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرده است که از محل ردیف‌های درآمدی مربوط به واگذاری شرکتهای دولتی و  فروش اموال و دارایی‌های مازاد دولتی حدود 22هزار میلیارد تومان درآمد مازاد کسب شده است؛ بر این اساس درآمد کسب‌شده از محل ردیف‌های مذکور نسبت به سقف مصوب بودجه حدود 183درصد رشد داشته است.

به‌گفته این نماینده مجلس، کلیه ارقام و اعداد اعلام‌شده از سوی دیوان محاسبات از اطلاعات خزانه‌داری کشور است؛ اما داده‌های سازمان برنامه بیشتر موارد تخمینی است و اعتبار کمتری دارد.

درآمد 40هزارمیلیاردتومانی از محل واگذاری سهام دولت مازاد بر سقف بودجه امسال

ارکانی با اشاره به آخرین توافقات کمیسیون برنامه و بودجه برای مشخص شدن محل منابع طرح یارانه کالاهای اساسی گفت: بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته مشخص شد از  وصول اقساط سهام دولت به‌میزان 2800میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌شود.

همچنین از محل واگذاری ای‌تی‌اف پالایش مربوط به سهام 4 پالایشگاه بزرگ در بورس حدود 18هزار میلیارد تومان و از واگذاری باقی‌مانده سهام شرکتهای صنعتی 12هزار میلیارد درآمد و منابع جدید و فراتر از بودجه 1399 کسب خواهد شد.

لازم به ذکر است از واگذاری باقی‌مانده سهام بانکها و بیمه‌ها نیز حدود 7هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌شود که جمع همه این موارد نزدیک به 39هزار و 800میلیارد تومان است، بر این اساس تأکید شد 30هزار میلیارد تومان از این منابع برای طرح یارانه کالاهای اساسی اختصاص یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید