وقتی نفس بورس بُرید/ حقیقی هایی که فروشنده شدند

کدخبر: ۳۹۵۷۹۱
بورس‌بازان حقیقی در تمامی روزهای کاری هفته گذشته فروشنده بودند. در این میان نخستین روز هفته با خالص فروش سنگین‌تری از سوی این دسته از معامله‌گران دنبال شد و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵۵۵ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم.
وقتی نفس بورس بُرید/ حقیقی هایی که فروشنده شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اولین هفته اسفندماه در حالی پایان یافت که بورس نفسی برای چاق‌کردن نداشت و همزمان با افت ۶/ ۲ درصدی نماگر اصلی این بازار، ارزش معاملات رو به نزول گذاشت و در مقابل بر صف‌های فروش افزوده شد. در این میان سهامداران حقیقی برای نهمین هفته متوالی به ایفای نقش در مقام فروشنده ادامه دادند و شاهد خروج سهامی به ارزش ۲ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان از سبد سهامداران خرد این بازار بودیم.

در مجموع طی ۹ هفته اخیر، سهامی به ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شده است. به این ترتیب بیش از ۳۳ درصد از پول‌های ورودی از سوی سهامداران خرد در سال ۹۹ طی ۹ هفته اخیر از گردونه معاملات سهام خارج شده است. این در حالی است که در آخرین روز کاری بازار سهام شاهد انتظار ناکام بیش از ۴ هزار میلیاردی سهامداران برای فروش سهام بودیم. در این میان به‌نظر می‌رسد برخی تصمیم گرفته‌اند تا زمان پابرجا بودن ابهامات و دستکاری‌ها در بازار سهام فعالیتی در این بازار نداشته باشند و برخی دیگر در انتظار نقطه ورود مناسبی هستند. 

  عملکرد سهامداران در صنایع بورسی

در میان صنایع ۳۸گانه بورسی تنها دو گروه بیمه و صندوق بازنشستگی و سایر معادن بودند که در مجموع معاملات هفته گذشته مورد توجه حقیقی‌ها واقع و با خالص خرید این گروه از بازیگران سهام همراه شدند. حقیقی‌ها در دیگر گروه‌های بورسی اما فروشنده بودند. در این راستا بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها در زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری به ارزش ۳۰۹ میلیارد و ۸۸۷ میلیون تومان رقم خورد. پس از آن پتروشیمی‌ها بودند که با وجود رشد بهای نفت در بازار جهانی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۳۸ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. دیگر گروه‌های کامودیتی‌محور نیز در این هفته شاهد خروج سهامداران خرد بودند. از این‌رو پروژه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۲۴ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران عمده را تجربه کردند. پالایشی‌ها نیز در این هفته با خالص خرید ۲۱۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومانی حقوقی‌ها همراه شدند. البته خرید حقوقی‌ها را تنها نمی‌توان به دلیل حمایت از بازار قلمداد کرد. سهامداران عمده که در ماه‌های گذشته و با شروع دوره اصلاحی قیمت‌ها تحت‌فشارهای دستوری برای خرید سهم‌ها در محدوده‌های غیرارزنده و گران مواجه شدند و در مقابل اجازه فروش نداشتند، حال در زمانی‌که نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها در محدوده ۸ تا ۹ واحدی قرار گرفته، فرصتی یافته‌اند تا با اندک نقدینگی که برایشان باقی‌مانده کمی از قیمت‌های پرتفوی خود بکاهند. 

رشد بهای مس در بازارهای جهانی سبب شد تا سهام مربوط به آن در بورس تهران مورد توجه فعالان بازار قرار گیرد. فلز سرخ هفته گذشته تا ۹۶۰۰ دلار در هر تن نیز صعود کرد. کاهش موجودی مس سبب شده تا نقطه پایانی برای صعود قیمت فلز سرخ نمایان نباشد. هفته گذشته خبر رسید موجودی انبار مس بورس فلزات لندن بیش از ۳۰ هزار تن در ژانویه سال‌جاری کاهش پیدا کرده و به ۷۴ هزار و ۲۷۵ تن رسیده است. در ماه فوریه نیز روند موجودی انبار این محصول نزولی بوده است. در این میان بازگشت تقاضای چین پس از تعطیلات سال‌نو نیز کمبود عرضه را محسوس‌تر کرده است و سرمایه‌گذاران در انتظار محرک‌های بیشتر در آمریکا هستند. در این میان برخی از بانک‌های مهم جهان وقوع یک ابرچرخه‌ بزرگ کالایی (دوره‌های طولانی‌مدت و معمولا بالای ۲۰ سال رونق) را در آینده نزدیک پیش‌بینی کرده‌اند. این شرایط سبب شد تا بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها به میزان ۵۵ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان از آن نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران با نماد «فملی» شود. 

  همگام با بازیگران

بورس‌بازان حقیقی در تمامی روزهای کاری هفته گذشته فروشنده بودند. در این میان نخستین روز هفته با خالص فروش سنگین‌تری از سوی این دسته از معامله‌گران دنبال شد و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵۵۵ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در این روز هرچند ۵ گروه شامل سرمایه‌گذاری‌ها، بیمه، رایانه، دستگاه‌های برقی و سایر معادن موردتوجه سهامداران خرد واقع شدند اما در دیگر صنایع بورسی شاهد خروج نقدینگی حقیقی بودیم. در این راستا بیشترین خالص فروش سهامداران خرد در زیرمجموعه‌های دو گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی جمعا به ارزش ۲۱۳ میلیارد و ۷۲۳ میلیون تومان رقم خورد. پس از آن شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی بودند که با انتقال سهامی به ارزش ۶۰ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار مواجه شدند. 

روز یکشنبه خالص فروش حقیقی‌ها کمی کاهش یافت و به ۴۴۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسید با این تفاوت که هیچ‌یک از صنایع بورسی با خالص خرید مثبت حقیقی‌ها همراه نشدند. طی دادوستدهای دومین روز هفته بیشترین خروج نقدینگی حقیقی به میزان ۸۱میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان از زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی رقم خورد و پس از آن پتروشیمی‌ها شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵۳ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. این روند روز دوشنبه نیز ادامه یافت و سهامداران عمده خالص خرید ۳۴۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی را ثبت کردند اما سهامداران خرد مجددا سهام سه گروه را در لیست خرید خود قرار دادند. در این روز گروه‌های بیمه، کاشی و سرامیک و سایر معادن با ثبت خالص خرید ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی حقیقی‌ها همراه شدند. در مقابل اما فلزی‌ها شاهد خروج نقدینگی خرد به میزان ۵۳میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان بودند. پس از آن نیز دو گروه محصولات شیمیایی و چندرشته‌ای صنعتی در مجموع شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۹۰ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. روز سه‌شنبه نیز سهامداران خرد، خالص فروش ۳۷۶ میلیارد تومانی را ثبت کردند. در این روز ورق برای فلزی‌ها برگشت و به دنبال افزایش نرخ مس در بازار جهانی شاهد اقبال حقیقی‌ها به سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی بودیم. شرایطی‌که سبب شد تا خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به ۵۲ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان برسد. دو گروه کاشی و سرامیک و رایانه نیز روز سه‌شنبه در لیست خرید سهامداران خرد قرار گرفتند و در مجموع جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را در مسیر حقوقی به حقیقی تجربه کردند. در آن سوی بازار اما بیشترین خالص فروش حقیقی به میزان ۱۰۱ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان به نمادهای زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری اختصاص پیدا کرد. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» نیز همچنان در لیست فروش سهامداران خرد قرار داشتند و خروج ۵۲میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان این گروه از بازیگران سهام را تجربه کردند. در پایان هفته گذشته خالص فروش حقیقی‌ها کمی افزایش یافت و به ۴۴۴ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان رسید و بازهم لیست خرید سهامداران خرد خلوت شد. در این روز تنها صنعت سایر واسطه‌گری‌های مالی و وسایل ارتباطی بود که موردتوجه قرار گرفت و شاهد جابه‌جایی سهام به ارزش ناچیز ۲۶۷ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در مقابل سرمایه‌گذاری‌ها با خالص فروش ۱۹۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومانی حقیقی‌ها مواجه شدند. 

پتروپالایشی‌ها اما با وجود تداوم رشد بهای نفت در بازار جهانی چندان موردتوجه واقع نشدند و شاهد ثبت خالص فروش ۶۴میلیارد تومانی سهامداران حقیقی بودند.

Untitled-1 copy

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید