اظهارات مهم همتی درباره تحولات بازار ارز

کدخبر: ۴۱۰۱۴۰
عبدالناصر همتی درمورد روند کاهشی نرخ ارز گفت: این روزها در برخی از اظهارات تلاش می‌شود اقدامات بانک ‌مرکزی را برای تعدیل نرخ ارز که در راستای تلاش برای تقویت ارزش پول ملی و پاسخ به مطالبه مهم مردم است، اقدامی سیاسی جلوه دهند.
اظهارات مهم همتی درباره تحولات بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، درحالی‌که احتمال رفع تحریم‌ها و آزادی منابع بانک‌ مرکزی، انتظارات مثبتی در بازار ارز ایجاد کرده و کاهش نرخ ارز در این بازار امری منطقی است. او در ادامه به این نکته اشاره کرد که روند کاهشی نرخ ارز و تقویت ارزش پول ملی مطالبه مهم مردم است. رئیس‌کل بانک ‌مرکزی درمورد سیاست بانک‌مرکزی درخصوص مدیریت بازار ارز تاکید کرد: قبلا هم گفته‌ام بانک‌مرکزی به دور از هیجانات غیرمنطقی و به‌صورت تدریجی متناسب با عوامل موثر برعرضه وتقاضای ارز دربازار ثانویه و افزایش قدرت بازارسازی خود، بازار را به سمت تعادل راهبری و مدیریت خواهد کرد.

بازارساز بدون ابزار نمی‌تواند بازار را کنترل کند

کمتر از یک ماه قبل همتی طی اظهاراتی گفت: «سال ۹۹ بدترین سال کشور بود؛ من بازارساز هستم و وقتی که ابزار من محدود شود، نمی‌توان بدون ارز بازار را کنترل کرد؛ شرایط ما اما الان بهتر می‌شود.» او در ادامه به این موضوع اشاره کرد که به‌صورت مرتب با صادرکنندگان در ارتباط است و جلساتی را با آنها برگزار می‌کند. او در ادامه افزود: «با صادرکنندگان هر روز جلسه دارم این‌طور نیست که ارز را نیاورند؛ اما پتروشیمی‌ها ارز ارزان بدهند، من نمی‌توانم جلوگیری کنم.»همتی در آن زمان با توجه به شرایط سیاسی پیش‌آمده و مذاکرات وین گفت: تیمی الان در وین هستند که این مسائل را پیگیری می‌کنند و این مسائل را پیگیری می‌کنیم که فقط گفته نشود تحریم بانکی برداشته شد، بلکه نحوه استفاده منابع و سایر ابزارها را هم برای رفع تحریم‌ها باید به کار بگیریم. در یک تناقضی قرار گرفته‌ام که بالاخره حرف بزنم یا نزنم. شرایط کشور ما طوری است که رئیس‌کل بانک‌مرکزی باید صبح تا شب پاسخ دهد؛ اما نمی‌خواهم صحبت من در متغیرهای اقتصادی اثرگذار باشد. در همان جلسه همتی با بیان اینکه بانک‌مرکزی به‌دلیل تورم نرخ ارز را کنترل نکرده است، بلکه بازار بر اساس عرضه و تقاضا روند نرخ را تعیین می‌کند، گفت: بانک‌مرکزی اجازه نمی‌دهد که نوسانات نرخ ارز سنگین شود، بلکه دخالت ما به این دلیل صورت می‌گیرد؛ نه اینکه ما نرخ را دستوری کنترل کنیم.

بانک‌ها نقش مهمی در پیشبرد تولید کشور دارند

رئیس‌کل بانک‌مرکزی به برخی گزارش‌های رسانه‌ای علیه بانک‌ها واکنش نشان داد و با اشاره به نقش کلیدی بانک‌ها در پیشبرد تولید، درخصوص برخی گزارش‌های رسانه‌ای درمورد اخلال بانک‌ها در امر تولید گفت: بانک‌ها، به هیچ‌وجه بری از خطا و اشکال نیستند. نمونه‌اش اقدامات بانک‌مرکزی در ساماندهی برخی از آنها و برخورد با مفاسد و تخلفات وحتی اعمال مدیریت وسرپرستی بر برخی دیگر از آنها است؛ ولی تمرکز رسانه‌ای یک‌طرفه بر معرفی کردن بانک‌ها به‌عنوان مخل تولید، دور از انصاف و غیر واقعی است. درمورد عملکرد بانک‌ها درخدمت به تولید، حتما درفرصت مناسب گزارش لازم به مردم عزیز خواهم داد.رئیس‌کل بانک‌مرکزی اضافه کرد: از همکارانم در نظام بانکی به جد می‌خواهم ضمن تلاش برای پاسخگویی به مطالبی که درمورد عملکرد آنها مطرح می‌شود، باقدرت، در اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب، درمسیر جهش تولید تلاش کرده و همچون گذشته، پشتیبانی لازم را از رشد تولیدات کشور، در در هردوبخش کالا وخدمات به عمل آورند.

در اکوایران ببینید:پلن بانک مرکزی برای بازار ارز

حمایت از بنگاه‌های خرد

عبدالناصر همتی از اختصاص۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEها) در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

رئیس‌کل این بانک در یادداشتی در اینستاگرام، با اشاره به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری، از اختصاص مبلغی تا حد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها به کارگاه‌های کوچک و متوسط در سال ۱۴۰۰ خبر داد. او در یادداشت خود که روز دوشنبه آن را منتشر کرده، نوشت: «روز گذشته، رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به لزوم فعال شدن کارگاه‌های کوچک و متوسط در کنار کارگاه‌های بزرگ، تاکید کردند: گسترش این کارگاه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال، زمینه‌ساز تولید ثروت برای عموم مردم به‌ویژه طبقات ضعیف و متوسط است.»او در ادامه نوشت: «بنگاه‌های کوچک و متوسط که از آنها تحت عنوان SMEها یاد می‌شود امروزه به‌عنوان یکی از مسیرهای اصلی رشد و توسعه پایدار مبتنی بر دانش در کشورها شناخته می‌شوند. ارزش افزوده بالا، نوآوری، اشتغال ‌آفرینی و انعطاف‌پذیری بیشتر از مزایای این بنگاه‌ها است.» رئیس‌کل بانک‌مرکزی در بخشی از یادداشت خود با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده توسط این بانک در سال‌های گذشته برای فعال‌تر شدن کارگاه‌های کوچک و متوسط نوشت: «بانک‌مرکزی در چند سال گذشته برنامه جدی برای افزایش میزان تامین مالی SMEها داشته است. در سال گذشته بیش از ۲۷ هزار واحد کوچک و متوسط از حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بهره‌مند شدندکه نسبت به سال ۹۸ رشد ۵۷ درصدی داشته است.عبدالناصر همتی همچنین از برنامه‌های جدید بانک‌مرکزی در جهت پشتیبانی از کارگاه‌های کوچک و متوسط پرده‌برداری کرد و نوشت:  برنامه بانک‌مرکزی برای پشتیبانی مالی از SMEها در سال ۱۴۰۰ اختصاص مبلغی تا حد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها برای اعطای سرمایه در گردش به این واحدها، با هدف گسترش نقش آنها در تولید و اشتغال کشور است.

ضرورت پشتیبانی از SMEها

small and medium-sized enterprises که به اختصار SME نامیده می‌شود، در برابر صنایع بزرگ قرار می‌گیرند. SMEها نسبت به صنایع بزرگ دارای مزایای بسیاری هستند؛ ازجمله آنها می‌توان از ارزش افزوده، نوآوری، اشتغال‌آفرینی و انعطاف‌پذیری بیشتر نام برد. بنگاه‌های کوچک و متوسط که به‌اختصار SME نامیده می‌شوند، در سراسر دنیا شناخته شده هستند و تعریف آنها در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و تابع شرایط اقتصادی و صنعتی حاکم بر آن کشور است. برخی از معیارهایی که برای تعیین نوع صنایع (کوچک، متوسط و بزرگ) به‌کار می‌روند عبارتند از: تعداد کارکنان، سرمایه، دارایی کل، حجم فروش و ظرفیت تولید. در این میان رایج‌ترین معیار، تعداد کارکنان است که این نیز از کشوری به کشور دیگر متفاوت تعیین می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید