بورس به مصوبات سران قوا روی خوش نشان نداد

کدخبر: ۴۱۰۳۴۶
روز دوشنبه مورخ ۱۳ اردیبهشت سیگنال مثبتی از جانب سران قوا با تصویب مصوبه ۷ گانه به منظور حمایت از بازار از سوی سران قوان به بورس وارد شد این در حال بود که عده‌ای از کارشناسان معتقد بودند که چنین مسئله‌ای می‌تواند بازار سهام را تا حدودی از حالت خرسی بیرون آورد.
بورس به مصوبات سران قوا روی خوش نشان نداد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دیروز مورخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ شاهد بودیم که بازار سرمایه برخلاف پالس‌های مثبتی که روز دوشنبه از جانب سران قوا به بدنه اش وارد شد چندان دل گرم کننده نبود و نتوانست چندان سهامداران را راضی نگه دارد.

روز دوشنبه مورخ ۱۳ اردیبهشت سیگنال مثبتی از جانب سران قوا با تصویب مصوبه ۷ گانه به منظور حمایت از بازار از سوی سران قوان به بورس وارد شد این در حال بود که عده‌ای از کارشناسان معتقد بودند که چنین مسئله‌ای می‌تواند بازار سهام را تا حدودی از حالت  خرسی بیرون آورد.

اما امروز در ساعت بازگشایی و انتهای بازار شاهد تحرکات کمی از جانب سهامداران به منظور خرید سهم بودیم به گونه‌ای که شاخص کل بیش از ۵ هزار واحد رشد نکرد.

حال باتوجه به این شرایط به منظور بررسی بیشتر عدم واکنش از جانب سهامداران نسبت به خبرهای مثبت با چند کارشناس بازار سرمایه به گفت و گو نشستیم.

اصلاح سیاست تقسیم سود بین شرکت های سرمایه گذاری کمک به بازگشت اعتماد سهامداران

فرهاد رمضان کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص واکنش حداقلی بازار سرمایه به مصوبات هفت گانه سران قوا که به منظور حمایت از این بازار تنظیم شده بود، اظهار کرد: این که شاهدیم شاخص کل بازار بورس و فرابورس به خبر مصوبات هفت گانه واکنش چندانی نشان ندادند در برهه نخست می‌توان به بین تعطیلی طی روزهای پایانی هفته، دوم کاهش اطمینان بین سهام داران و سایر موارد اشاره کرد.

او افزود: اکنون در فصل مجامع هستیم، به همین خاطر باید شرکت‌های سرمایه گذار بیایند و یک پکیج پیشنهادی به منظور حمایت از سهامداران بازار سرمایه ارائه کنند به طور مثال سیاست تقسیم سود می‌تواند موجب بازگشت اعتماد سهامداران به بازار سرمایه شود به نظر می‌رسد که اگر  سازمان بورس از چنین مسئله ای حمایت کند تا جدودی اطمینان به بازار سرمایه بازخواهد گشت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: فارغ از بازار گردانان که باید بازار گردانی کنند، سازمان بورس باید زمینه‌ای را فراهم کند که سهامداران عمده نیز روی سهام‌ها فعال‌تر شوند به سبب آنکه حضورشان در خرید یا فروش سهم‌ها می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

خبر کاهش نرخ ارز چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟

رمضان گفت: یکی دیگر از مجموع دلایلی که عامل رشد محدود شاخص کل شد اتفاقاتی است که در جوزه ارز به وجود آمده به گونه‌ای که شاهدیم که نرخ ارز همچنان روند کاهشی به دنبال خود دارد، سهامداران خرد و فعالان بازار سرمایه نیز توجهشان نیز به این مسئله معطوف شده است.

او گفت: استفاده از گره معاملاتی می‌تواند به سهام‌هایی که ارزش ذاتی ندارند کمک کند تا به ارزش واقعی خود دست یابند، اما ناگفته نماند که سازمان می‌تواند در عوض اجرایی کردن طرح گره از شرکت‌هایی که صورت‌های مالیشان بررسی کرده و متوجه حباب در میان آن‌ها شده هماننده سال هشتاد گزارش ویژه دریافت کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر بنده دامنه نوسان به منظور به تعادل رسیدن بازار باید از دامنه نامتقارن به حالت متقارن مثبت و منفی ۵ تغییر شکل دهد.

کاهش نرخ دلار بر سهام شرکت های صادرات محور چه تاثیری خواهد داشت؟

علی کرمی کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد رشد محدود شاخص کل علی رغم اخبار مثبت روز دوشنبه مورخ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، گفت: مصوباتی که روز دوشنبه در جلسه سران قوا تائید شد به نفع بازار سرمایه خواهد بود به گونه‌ای که می‌توان به بحث انتشار بیست هزار میلیارد اوراق توسط صندوق تثبیت و توسعه، معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌هایی که از سهامشان حمایت کنند و سایر موارد اشاره کرد.

او افزود: رشد نه چندان چشمگیر  بازار سرمایه بیشتر به خاطر کاهش نرخ دلار بود همین مسئله سبب شد بیشتر سهامداران دریک سردرگمی قرار بگیرند همچین ناگفته نماند که روند کاهشی نرخ دلار، سهام بیشتر شرکت‌های صادرات محور را که با دلار سرو کار دارد را نیز نحت شعاع قرار خواهد داد.

بازار سرمایه از روز شنبه صعودی خواهد شد؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد شرایط بازار از روز شنبه باتوجه به انتشار اوراق از جانب صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه می‌تواند تا حدودی سبب بهبود بازار سرمایه شود، اما چندان پایدار نخواهد بود به سبب آنکه روند نزولی تا انتخابات با بازار سرمایه همراه است.

کرمی بیان کرد: بازار سرمایه نیازمند آن است که تصمیمات اتخاذ شده روز دوشنبه را به طور عینی مشاهده کند، و زمانی این تصمیمات قابل مشاهده خواهد بود که حجم نقدینگی به یک تعادل برسد به گونه‌ای که شاهد خروج نقدینگی کاهش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دامنه نامتقارنی که اکنون وجود دارد سمت مثبتش بسار زیاد است، به گونه‌ای که بسیاری از سهم‌ها نمی‌توانند آستانه مثبت ۶ را تحمل کنند، به همین خاطر می‌خواهیم که سازمان بورس یک فکری به حال دامنه نوسان کند به گونه‌ای که حداقل متقارن شود و به یک تراز برسد.

سازمان بورس آیا باید ابزار گره معاملاتی را بازگرداند؟

او گفت: گره معاملاتی نیز یک سری اثرات مثبت و منفی دارد، اثر منفی اش عبارت است از آنکه برخی از سهم‌ها با قرار گرفتن در صف فروش تا حدودی حبابشان از بین رفته است و سهامدارانشان نیز سهامداری کردند، اما اگر اکنون گره معاملاتی بخواهد برای آن‌ها صورت گیرد سبب افزایش هیجان فروش بین سهامداران آن سهم خواهد شد.

کرمی تاکید کرد: گره معاملاتی بیش‌تر باید برای سهام‌هایی بکار گرفته شود که علی رغم قرار گرفتن در صف فروش اصلاح نشدن ناگفته نماند که در چنین بحث علاوه بر آنکه باید بحث استفاده گره معاملاتی سازمان باید ورود کند و صورت‌های مالی آن شرکت را طی یکسال گذشته مورد بررسی قرار دهد.

وحید کشمیری پور کارشناس بازار سرمایه  در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان ،با تشریج دلایل رشد محدود بازار سرمایه در امروز، اظهار کرد: یکی از دلایلی که سبب شد تا بازار سرمایه امروز با رشد چندان زیادی مواجه نباشد مسئله نرخ ارز است، اما ناگفته نماند که بازار سرمایه از قبل چنین مسئله‌ای را در خصوص نرخ ارز پیشخور کرده بود.

بی اعتمادی سهامداران به رشد کمکش بازار دامن زد!

او بیان کرد: علاوه بر بحث نرخ ارز، مسئله بی اعتمادی سهامداران نیز به رشد کم کشش بورس دامن زد به سبب آنکه سهامداران در طول یکسال اخیر با دستور العمل‌های زیادی مواجه بودند که اجرایی نشده، اما ناگفته نماند که در خصوص مصوبات ۷ گانه سران قوا نباید به این سرعت تصمیم گرفت به سبب آنکه تا به اجرا در آیند حداقل یک هفته شاید هم بیشتر به طول می‌انجامد.

سهامداران چشم انتظار تغییر دامنه نوسان

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مسئله‌ای که باید سازمان بورس هرچه سریع‌تر آن رسیدگی کند مربوط به دامنه نوسان است به سبب آنکه تازمانی که دامنه نوسان متقارن نشود نمی‌توان انتظار چندانی را از بازار داشت.

کشمیری پور گفت: بهتر است سازمان طرح گره معاملاتی را به منظور هر چه بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه سرمایه بکار گیرند تا حداقل سهام‌هایی که بی جهت دچار حجاب شدند حبابشان از بین رود.

شایان ذکر است با توجه به صحبت‌هایی  که از جانب کارشناسان صورت گرفت خبرکاهش نرخ ارز توانست تا حدودی اثر سینگناهای مثبتی که روز دوشنبه از جانب سران بر بدنه بازار سرمایه وارد شد را خنثی کند.  

اما نمی‌توان اثرات تعطیلی که پس از تصیمات سران قوا بود را نادیده گرفت در اصل می‌توان گفت تاثیر تصمیمات را از هفته دیگر باید بر بازار سرمایه دید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید