خبر خوش خزانه داری آمریکا برای طالبان

کدخبر: ۴۴۲۹۳۷
وزارت خزانه داری آمریکا برای انجام برخی داد و ستدها با طالبان و شبکه حقانی به جهت ارائه کمک های بشردوستانه ضروری، مجوزهایی صادر کرد.
خبر خوش خزانه داری آمریکا برای طالبان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  مهر، آمریکا روز جمعه راه را برای ورود کمک‌ها به افغانستان علیرغم تحریم‌های ایالات متحده علیه طالبان، صادر و مجوزهای عمومی را در شرایطی صادر کرد که نگرانی‌ها حاکی از این است که اقدامات تنبیهی واشنگتن می‌تواند بحران انسانی گسترده در این کشور را تشدید کند.

رویترز گزارش داد، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد دو مجوز عمومی صادر کرده است. یکی از این مجوزها به دولت آمریکا، سازمان‌های غیردولتی و برخی سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل اجازه می‌دهد به جهت ارائه کمک‌های بشردوستانه ضروری با طالبان یا شبکه حقانی معامله کنند.

مجوز دوم اجازه معاملات خاصی را در رابطه با صادرات و صادرات مجدد مواد غذایی، دارویی و پزشکی صادر می‌کند.

«آن دریا گاکی» مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: وزارت خزانه داری متعهد است که جریان کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و سایر فعالیت‌هایی را که تامین کننده نیازهای اولیه انسانی آنها است، تسهیل کند.

وی افزود که واشنگتن به همکاری با موسسات مالی، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی برای تسهیل ورود محصولات کشاورزی، دارو و سایر منابع ادامه می‌دهد در حالی که تحریم‌ها علیه طالبان، شبکه حقانی و دیگران را حفظ می‌کند.

پیشتر و در همین زمینه صدها نفر روز جمعه با تظاهرات در کابل خواستار آن شدند که آمریکا میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را در خارج از این کشور به دلیل تلاش دولت جدید طالبان برای مهار بحران اقتصادی، آزاد کند.

یکی از تظاهرات کنندگان در این رابطه گفت: ما می‌خواهیم آنها این پول را آزاد کنند زیرا این فقط پول افغانستان است. این پول افغان‌ها و تجار ما است که برای خرید غذا و دارو استفاده می‌شود.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از «ذبیح الله مجاهد» معاون وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی دولت موقت طالبان و همچنین سخنگوی این گروه اعلام کرد که طالبان هنوز منتظر پاسخ واشنگتن در مورد رفع مسدود سازی دارایی‌های افغانستان است و قبلاً از سازمان ملل و بانک جهانی درخواست انجام این کار را کرده است.

این در حالیست که پیشتر واشنگتن از مسدود کردن ذخایر طلا و ارز کشور افغانستان به بهانه مقابله با طالبان در این کشور خبر داده بود.

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، ذخایر مالی بین‌المللی بانک مرکزی افغانستان تا پایان ماه آوریل سال جاری، مبلغ ۹.۴ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید