اولین واکنش شورای رقابت به رد طرح واردات خودروهای خارجی

کدخبر: ۴۴۳۱۲۰
به گفته رئیس شورای رقابت، ورود خودرو‌های خارجی هیچ صدمه‌ای به تولیدات داخلی نمی‌زند بلکه باعث رشد تولید داخل می‌شود.
اولین واکنش شورای رقابت به رد طرح واردات خودروهای خارجی

به گزارش اقتصادنیوز ، رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بحث واردات خودرو که اخیرا توسط مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد ارزیابی قرار گرفته است، گفت:  واردات خودرو و آنچه که در مجلس شورای اسلامی صحبت شده است، بحث تازه ای نیست و دولت سابق چندین بار این طراح را برای هیئت وزیران ارسال کرده است.

او با بیان اینکه برای رقابتی کردن بازار خودرو ، باید واردات آزاد شود، تشریح کرد: واردات خودرو با محدودیت و در یک سطوحی که تعریف شده می تواند بین خودروسازان رقابت ایجاد کند. واردات خودرو می تواند در سطح خودروهای پرتیراژ که مورد استقبال قرار می گیرد، انجام شود.


همچنین بخوانید:

<<< فروش فوق العاده هایما S۷ پلاس بدون قرعه کشی


رئیس شورای رقابت در خصوص واردات خودروهای لوکس، گفت: اکنون در خصوص واردات خودروهای لوکس به دلیل میزان استقبال پایین و واردات کم، صحبتی نشده است. در حال حاضر بحث بر این است که واردات برای خودروهایی باشد که تمام اقشار جامعه از آن استقبال کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در دولت گذشته با واردات خودرو مخالفت شد و دلیل آن وضعیت ارزی بود، گفت: اما چه اتفاقی افتاد که هم اکنون مجلس به فکر واردات افتاده است؟ می توان گفت اکنون به دلیل وضعیتی که در بخش صنایع خودروسازی وجود دارد، بحث واردات مطرح شده است.

او با بیان اینکه یک انحصاری در خودروسازی وجود دارد که این انحصار در کشور ریشه دوانده است، گفت: وزرای صنایع و سازمان گسترش بسیار تلاش کردند تا انحصار خودروسازی را از بین ببرند اما از طرفی نتوانستند که خودروسازهای بیشتری را وارد صحنه کنند.

او با بیان اینکه اکنون ۱۵ خودروسازی داریم که در اصل خودروساز نیستند، گفت: اکنون به جز ۲ خودروساز در کشور، خودروساز دیگری نداریم. اکنون خودروهایی به صورت CKD وارد کشور می شوند که مونتاژی هستند و در اصل آنها شرکت های خودروسازی نیستند و مونتاژکار هستند که در حال حاضر مانند قارچ اضافه می شوند.

این مقام‌ مسئول گفت: در جواب کسانی که ادعا دارند واردات خودرو، مسئله ارزی را تحت فشار می گذارد و تقاضا برای ارز را بالا می برد باید گفت امروز شرکت هایی که مونتاژ می کنند، ارز مصرف می کنند، در غیر این صورت چگونه خودرو وارد می کنند؟

رئیس شورای رقابت گفت: ارز خودروهای مونتاژی یا نیمایی یا غیر نیمایی است که در هر صورت آن هم ارز کشور است و حساب کتاب هم ندارد، معلوم نیست آن ارز چگونه مصرف می شود و کنترلی در قیمت آنها نیست.

نیاز به سکاندار پولی مقتدر/در اکوایران ببینید:

رئیس شورای رقابت گفت: بهتر است واردات سرو سامانی داشته باشد و بهتر است برای خودروهایی باشد که عامه مردم استفاده می کنند. وقتی بازار هر خودرویی رقابتی شود، می توانیم هر خودرو را از قیمت گذاری خارج کنیم و بتوانند با خودروهای وارداتی رقابتی کنند.

رئیس شورای رقابت گفت: بحثی می شود که واردات با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد اما اینگونه نیست؛ اقتصاد مقاومتی اگر رقابتی نباشد تولیدات آن اقتصاد برای جامعه مفید نیست و تولیدات آن اقتصاد باید از نظر کیفیت در سطح خوب و قابل قبولی باشد؛ وقتی رقابت نباشد مسئله کیفیت و کارایی عواملی هستند که باعث می شود رقابت به حداقل می رسد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اگر اقتصاد مقاومتی بخواهیم پیاده شود و مورد قبول مصرف کنندگان باشد، حتما باید اقتصاد رقابتی باشد، گفت: خودروسازان باید از نظر مسائل اقتصادی تعدادی تولید کنند که مقرون به‌ صرفه‌ باشد. تولید خودرو کمتر از یک میلیون سود آور نیست؛ اگر رقابت باشد انتظار داریم اقتصاد رشد کند.

این مقام مسئول تشریح کرد: تمام صنایعی که رشد کردند و مصرف کننده راضی بوده است، رقابتی بودند و اگر رقابت نباشد کیفیت در سطح پایین خواهد بود و نباید نگران این باشیم که صدمه به اقتصاد مقاومتی وارد می شود.

رئیس شورای رقابت گفت: شورای رقابت از چند سال پیش در خصوص واردات خودرو، چندین نامه به هیئت وزیران ارسال کرده تا واردات خودروهای پر تیراژ آزاد شود. خودروسازان بارها گفته اند راضی هستند تا واردات خودرو آزاد شود، وقتی خود خودروسازان اعتقاد دارند می‌توانند خودرو داخلی را ارتقا و رشد دهند و از نظر قیمتی رقابت کنند پس بحثی در آن نیست.

به گفته رئیس شورای رقابت، ورود خودروهای خارجی هیچ صدمه ای به تولیدات داخلی نمی‌زند بلکه باعث رشد تولید داخل می شود. آمادگی کامل داریم از نظر کارشناسی نقطه نظرات را ارائه دهیم و با مجلس با جمع بندی برسیم تا این‌بازار انحصاری را از این‌ وضعیت خارج کنیم. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید