پیش بینی یک کارشناس از مسیر حرکت شاخص بورس

کدخبر: ۴۴۹۴۶۲
اقتصادنیوز :‌یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت بازدهی این بازار اظهار کرد: شاخص کل به تنهایی نماگر قابل اتکایی برای نشان دادن وضعیت طبیعی در بازار نیست.
پیش بینی یک کارشناس از مسیر حرکت شاخص بورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،فردین آقابزگی با اشاره به بازدهی بازار سرمایه در سال گذشته اظهار کرد: با توجه به بازدهی‌های قابل توجه بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، شاخص سال جاری نیز با شاخص سال قبل مقایسه می‌شود. بررسی ها نشان می‌دهد که بازدهی برخی صنایع بیش از ۵۰ درصد مثبت و بازدهی برخی از صنایع بیش از ۵۰ درصد منفی بوده اما با این وجود شاخص کل حدود ۹.۷ درصد تا پایان مهرماه بازدهی ثبت کرده است که این موضوع نشان می‌دهد شاخص کل به تنهایی نماگر قابل اتکایی برای نشان دادن وضعیت طبیعی در بازار نیست.

خروج ۷۲ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار

وی ادامه داد: از طرف دیگر نوسانات مداوم نرخ ارز، عدم قابلیت پیش بینی نرخ ارز، نرخ بهره ای که درحال حاضر به واسطه نرخ های ترجیحی روی اوراق معامله می‌شود که بیش از ۲۲ درصد است و باعث افزایش نرخ بازه بدون ریسک و کاهش جذابیت و انگیزه سرمایه گذاری شده است نیز روی شرایط بازار تاثیرگذار است. به خصوص که بخش عمده ای از سرمایه گذاران در سال ۱۳۹۹ بدون آگاهی و چشم انداز میان مدت و بلند مدت وارد بازار سرمایه شدند و انتظار داشتند ظرف دوره شش ماه تا یک سال بازده خوبی کسب کنند اما چون حاصل نشده سرخورده شده اند و از بازار سرمایه قصد خروج دارند.

این کارشناس بازار سرمایه از خروج ۷۲ هزار میلیارد تومان پول حقیقی طی یک سال گذشته از بازار سرمایه خبر داد و افزود: همچنین باید به چالش هایی که قطعی برق در فصل تابستان برای بازار ایجاد کرد نیز توجه کنیم. احتمالا در زمستان هم باید منتظر قطعی گاز باشیم که اثر مستقیمی روی عملکرد سود و زیان شرکت های پتروشیمی، فولاد و ... خواهد گذاشت.

 آقابزرگی ادامه داد: ابهامات مکرر در فضای مراودات سیاسی و بین المللی و برجامی، وعده هایی که از گشایش حکایت داشت، انتظار و ابهام درمورد دسترسی ایران به منابع ارزی که مشخصا درمورد کره جنوبی محقق نشد و... نیز بازار سرمایه را با ابهامات زیادی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه به صورت تکنیکال در سال ۱۳۹۸، ۱۸۷ درصد بازدهی و در سال ۱۳۹۹، ۱۵۵ درصد بازدهی داشته است، عنوان کرد: باید گفت سال ۱۴۰۰ برای بازار سالی با ثبات     و نه رکودی است. درواقع نمی‌توان انتظار بازدهی قابل توجهی داشت اما با توجه به کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت که به نوعی تورم را در اقتصاد کشور نوید می‌دهد، برای حفظ ارزش نقدینگی و سرمایه، سرمایه گذاری در  بازار سرمایه را تا حدودی توجیه می‌کند. به نظر من بهترین میزان بازدهی قابل پیش بینی برای بازار سرمایه در سال جاری ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اغلب مسئولان دولت و مجلس و بازار سرمایه به شدت از بازار سرمایه حفظ و حراست و از نوسانات بازار سرمایه جلوگیری می‌کنند تا نارضایتی های سال ۱۳۹۹ به وجو نیاید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید