بسته خبری اقتصادنیوز پنج شنبه 23 دی 1400

دور تُند مذاکرات وین کُند شد/ یک بورسی باشگاه تراکتورسازی را می خَرد؟

کدخبر: ۴۶۸۶۹۴
اقتصادنیوز: از وین اخبار دوگانه به گوش می رسد. البته معلوم نیست که با وجود تداوم مذاکرات، چرا دور تند مذاکرات کند شده است.
دور تُند مذاکرات وین کُند شد/ یک بورسی باشگاه تراکتورسازی را می خَرد؟

به گزارش اقتصادنیوز ،  همچنان اخبار دو گانه از وین به گوش می رسد اما به نظر می رسد فعلا روند مذاکرات با کندی به پیش می رود.

اخبار سیاسی | ایران از حق رای در سازمان ملل منع شد!

در مهمترین اخبار سیاسی، وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد: مذاکرات ادامه دارند. کند هستند، خیلی کند و این باعث ایجاد شکافی می‌شود که فرصت یافتن راهکاری در راستای منافع تمامی طرفین را به خطر می‌اندازد.  جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: دستورالعمل تیم اعزامی به وین در وهله اول، توافقی دائم و حداکثری برای منافع جمهوری اسلامی است. شنیده‌های خبرنگار ایرنا حکایت از این دارد که تیم ایرانی با هدف تسریع در روند، کماکان ابتکارها و پیشنهادهای سازنده را در مذاکرات ارائه می‌کند، اما طرف‌های غربی با وجود بهبود نسبی و اندک، همچنان منفعلانه عمل می‌کنند. در همین حال پایگاه خبری آکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که آمریکا ضرب الاجل تصمیم‌گیری در مورد مذاکرات وین را اواخر ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه مشخص کرده است. بر اساس نامه‌ای که روز چهارشنبه به وزارت امور خارجه آمریکا ارسال شده است، ائتلافی بیش از ۱۰۰ قانونگذار جمهوری خواه از دولت بایدن درخواست کرده‌اند که از مذاکرات با ایران بر سر امضای یک توافق هسته‌ای، خارج شود.

وزارت خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد مجوز پرداخت غرامت معوق ۱۲ ساله به «گروه دیانی» را از وزارت خزانه‌داری آمریکا دریافت کرده است. مرکز بین‌المللی حل‌وفصل اختلافات سرمایه‌گذاری در ژوئن ۲۰۱۸ به کره‌جنوبی دستور داد تا به گروه دیانی حدود ۷۳ میلیارد وون (۶۳ میلیون دلار) بپردازد اما این پرداخت به علت تحریم‌های آمریکا انجام نشده است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از منع  ۸ کشور از جمله ایران، ونزوئلا و سودان برای حق رأی در سازمان ملل خبر داد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در این باره گفته است: به‌دلیل تحریم‌ها پرداخت حق عضویتِ سازمان ملل با مشکل مواجه است. منابع لازم برای پرداخت حق عضویت ایران موجود است و درحال تدارک کانالی امن جهت پرداخت سریع‌ترِ حق عضویت هستیک.

 اخبار اقتصادی | برای کنترل قیمت دارو چقدر اعتبار نیاز است؟

در مهمترین رویدادهای اقتصادی نیز، بهرام عین الهی،  وزیر بهداشت میگوید نیاز ۷۰ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت برای کنترل قیمت دارو در سال۱۴۰۱ لازم است.

سیف اله امیری، مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت از تداوم ثبات بازار فولاد و سیمان با عرضه های کامل در بورس کالا خبر داد. شب سه شنبه نشستی تحت عنوان رفع مشکلات بازار سرمایه با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از فعالان و کارشناسان این حوزه برگزار شد. فعالان بازار سرمایه ضمن بیان مشکلات خود در جریان آخرین پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بورس برای رفع مشکلات این بازار قرار گرفتند.

بلومبرگ در گزارشی نوشت: چینی‌ها نفت ایران را ۱۰ درصد پایین تر از قیمت بازار می‌خرند. آمریکا سختگیری خود را در قبال تحریم فروش نفت ایران کاهش داد. نفت ایران تحت عنوان نفت عمان و مالزی به چین می‌رود. واردات نفت خام ایران و ونزوئلا از سوی چین در سال ۲۰۲۱ دوبرابر شده است که به این دلیل است که پالایشگاه‌ها، خطر مجازات بابت نقض تحریم‌ها را به خاطر به دست آوردن نفت ارزان به جان خریدند

اخبار شرکت ها | مذاکرات یک شرکت بورسی با ارتش بر سر اراضی عباس آباد 

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفته است انتشار رمزپول توسط بانک مرکزی انجام می‌شود اما بانک مرکزی با جامعه و مشتریان بانکی طرف نیست و بانک‌ها به عنوان لایه میانی باید شروع به مشارکت کرده و با ایجاد کیف پول، به مشتریان سرویس دهند. وی از آماده شدن رمزارز ملی پایلوت بانک مرکزی خبر داد.

همچنین همچنین اخبار شرکت ها به شرح زیر است:

#فملی | بر اساس شنیده‌ها قرار است که تیم تراکتورسازی به شرکت ملی مس ایران منتقل شود تا فملی مدیریت این باشگاه با سابقه را به عهده بگیرد.   بر اساس اظهار نظر مدیران باشگاه، بدهی تراکتورسازی بیش از  400 میلیارد تومان برآورد شده است. فملی هم از برنامه برگزاری مجمع در آینده نزدیک برای خرید این باشگاه چیزی منتشر نکرده است.  بر اساس شنیده‌ها، به نظر می‌رسد که انتقال این باشگاه تحت‌فشار برخی افراد از بیرون و حوزه سیاسی به جریان افتاده است.

#شپدیس | پتروشیمی پردیس درباره  دلایل تاخیر در افشاء زمان تعمیرات اساسی اعلام کرد: با توجه به محدودیت ها و قطعی گاز اعلامی از سوی شرکت ملی گاز ایران مبنی بر رعایت محدودیت مصرف گاز، این شرکت به ناچار تاریخ شروع تعمیرات اساسی خود را زودتر از برنامه تعیین شده آغاز نموده است.

#ثنوسا | نوسازی و ساختمان تهران درباره پروژه هایش در 15 بند توضیحات مبسوط ارایه داد.

#دانا | بیمه دانا میگوید تلاش میکند که تمام اراضی علی آباد را بدون لحاظ عوامل موضوف را در دستورکار توافق قرار دهد که تاکنون مورد قبول ارتش واقع نشده است و البته تلاش ها در این زمینه ادامه دارد. 

#خساپا | جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا عصر امروز از همه مدیران و کارکنان دفتر خود خداحافظی و این شرکت را ترک کرد.  در محافل غیر رسمی از محمد علی تیموری به عنوان جانشین وی نام برده می شود. تیموری، عظیمی و شیدایی اعضای جدید هیات‌مدیره نارنجی‌پوشان، عظیمی به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره سایپا انتخاب شد

#خودرو | ایران خودرو از واگذاری 20000000سهم شرکت پاسادانا به صورت یکجا و نقد از طریق مزایده عمومی خبر داد.

#بالبر | کابل البز از فروش کابلهای فشار قوی ، متوسط و ضعیف جهت فاز اول پروژه فولاد سازی شرکت فولاد جهان آرا اروند به مبلغ 30.7 میلیارد تومان خبر داد.

#ثبهساز | بهسازکاشانه تهران مزایده فروش پروژه های سنگر در تهران و اولیایی در بابلسر خود را به صورت تهاتری، نقد و اقساط (اطلاعات تکمیلی در اسناد مزایده قید گردیده است) از طریق برگزاری مزایده عمومی شماره 4045 واگذار می کند. حجم ریالی فروش پیش بینی شده در آگهی به میزان حداقل 8،025،000 میلیون ریال برآورد شده است که عملکرد آن در گزارشات آتی منعکس می شود.

#بگیلان | با تصویب هیئت وزیران، مطالبات‌ شرکت‌ توسعه مسیر برق گیلان از شرکت‌‌ دولتی مدیریت شبکه برق ایران با بدهی آن شرکت‌ به سازمان امور مالیاتی کشور به مبلغ ۶۸۷ میلیارد و ۵۳۳ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۹۳۱ ریال تهاتر شد.

#دلقما | افزایش سرمایۀ دارویی لقمان از 67.5 میلیارد تومان به 673.5 میلیارد تومان( از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#شراز | افزایش سرمایه 971 درصدی پالایش نفت شیراز از محل سود انباشته ،اندوخته طرح و توسعه مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#دسبحان |  افزایش سرمایهُ سبحان دارو از 153 میلیارد تومان به 243 میلیارد تومان  ( از محل مطالبات و آورده نقدی) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 22 دی تا 21 اسفند تعیین شد.

#فاراک |  رییس مجمع ماشین سازی اراک در مجمع این شرکت اعلام کرد:  با توجه به وضعیت بازار سرمایه اما حمایت سهامدار حقوقی انجام شده است. برای افزایش سرمایه حدود ۵۰ درصد سهام مانده روی میز توسط حقوقی خریداری شد. همچنین ما در همین مدت حدود ۱۰ درصد سهام از بازار را جذب کردیم که این یعنی حمایت یعنی تا جایی که این امکان وجود داشته سهام را جذب کردیم. ما در زمینه حمایت از نرخ سهام خیلی بیشتر از سهامداران خرد سود می بریم. ما برای حمایت از ۶۰ درصد از سهامداران خرد، حمایت‌های لازم از سهام را به موقع انجام داده و انجام می‌دهیم. در مجمع سالانه فاراک به ازای هر سهم ۱۰ریال سود نقدی تقسیم شد.

#دالبر |  جلسه مجمع عمومی البرز دارو در تهران (خیابان 16 آذر -دانشگاه تهران-ساختمان جدید دانشکده داروسازی-سالن رازی) در ساعت 10 روز یکشنبه 3 بهمن برگزار میشود.

#پیزد | جلسه مجمع عمومی مجتمع صنایع لاستیک یزد با دستورکار افزایش سرمایه تهران (خیابان گاندی، خیابان یکم، پلاک 14، ساختمان گروه صنعتی رازی) در ساعت 12 یکشنبه 10 بهمن برگزار میشود.

  • 156681535
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید