تکرار یک اتفاق در بازار ارز /شبیه سازی توافق برجام در بازار دلار ایران

کدخبر: ۴۶۹۴۲۴
بازار ارز در روز‌های اخیر، دوباره با یک پدیده کمتر مشاهده شده روبرو بوده قیمت دلار نقدی در بازار تهران از برخی بازار ها پیش افتاده، بازارهایی که قیمت در آن از بازار تهران معمولا بالاتر اعلام می شود.
تکرار یک اتفاق در بازار ارز /شبیه سازی توافق برجام در بازار دلار ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران، این موضوع علاوه بر اینکه با روندهای طبیعی بازار همخونی ندارد (در واقع  معمولا قیمت تهران از فردایی و سلیمانیه پایین‌تر بوده) با جو مثبت خبری در بازار نیز همخوانی ندارد. برای بر هم خوردن روند بازار، دو دلیل می‌توان ذکر کرد: دلیل اول این است که در بازار ارز عقب‌نشینی سمت عرضه از سمت تقاضا محسوس‌تر است. دلیل دوم به برجسته کردن اخبار برمی‌گردد. درحالیکه بازار، خبر برگشت مسئول تیم مذاکره‌کننده ایران را نشانه‌ای برای توافق می‌دانست، اما هستند کسانی که صحبت وزیر خارجه فرانسه را برجسته کردند و روی این صحبت‌ها موج‌ سواری می‌کنند. لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفته: اگر روند مذاکرات وین با کُندی کنونی ادامه یابد و ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد، هیچ چیزی برای مذاکره باقی نمی‌ماند.

البته صحبت‌های دیگری حول این محور است که فضا مثل توافق برجام در دوره روحانی یعنی توافق ژنو است و فرانسه نیز نقش بازیگر بد را بازی می‌کند.

در سمت رسمی بازار نیز بازارساز، قیمت بازار متشکل ارزی را 400 تومان کاهش داد. این درحالی است که در روز چهارشنبه، قیمت دلار را 1000 تومان بالا برده بود. کاهش نرخ متشکل نشان می‌دهد که بازارساز قصد دارد با مانور روی قیمت، سد کاهشی دلار را بشکند.

در بازار امروز فضا فقط با توافق ژنو شبیه‌سازی نمی‌شد و یک شبیه‌سازی دیگر نیز در بازار مطرح است. این شبیه‌سازی به بهانه مصاحبه علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی در برنامه نگاه یک بود. بار قبل که رییس کل بانک مرکزی به تلویزیون رفت 5 آبان بود و آن موقع قیمت دلار 27 هزار و 700 تومن بود و نرخ ارز بعد از صحبت‌های صالح‌آبادی متعادل ماند. الان نیز نرخ حول 27700 تومن است و بخشی از بازار تصور می‌کند بعد از این دور از صحبت‌های صالح‌آبادی وضعیت 5 آبان تکرار می‌شود. این احتمال نیز دلیل دیگری است بر اینکه بازار شاهد یک عقب‌نشینی باشد و به اصطلاح بازاری‌ها جنس کم باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید