طرح جدید برای مشارکت مردم در معاملات نفت

کدخبر: ۴۹۵۰۵۱
اقتصادنیوز: محسن خجسته مهر ، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: طرح «سپرده کالایی نفت» راهی است تا مردم سپرده خود را با پشتوانه نفت در بورس انرژی نگهداری و داد و ستد کنند.
طرح جدید برای مشارکت مردم در معاملات نفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: طرح «سپرده کالایی نفت» راهی است تا مردم سپرده خود را با پشتوانه نفت در بورس انرژی نگهداری و داد و ستد کنند.

آقای محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت موضوعات زیر را در جمع خبرنگاران مطرح کرد.

 

قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان امضا می‌شود

خجسته مهر: برای توسعه حداکثری میادین نفت و گاز و استفاده از توان شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، فاز دوم میدان آزادگان شمالی و طرح در حال اجرای میدان آزادگان جنوبی را طی یک قرارداد در ماه‌های آینده، به مجموعه‌ای از شرکت‌های داخلی به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار واگذار خواهیم کرد؛ هدف این است تا توسعه میدان آزادگان به صورت انحصاری انجام نشود.

 

بورس انرژی شیوه‌های فروش نفت را متنوع می‌کند

خجسته مهر: با همکاری بانک مرکزی، بورس انرژی و سازمان برنامه و بودجه در حال تدوین طرحی برای تامین مالی پروژه‌ها هستیم. با همکاری بورس، متنوع سازی فروش نفت و میعانات گازی را با ایجاد و توسعه بازار جدیدی خواهیم داشت که نام این طرح، گواهی سپرده کالایی نفت است. با این روش، عموم مردم از طبقه جدیدی از دارایی‌ها بهره خواهند برد. مردم قادر خواهند شد بخشی از دارایی خود را به صورت اوراق بهادار نفت مورد داد و ستد قرار دهند.

 

پتروشیمی‌ها در بالادست صنعت نفت سرمایه‌گذاری خواهند کرد

خجسته مهر: نقدینگی زیادی که در سطح کشور وجود دارد، نمی‌تواند سریع جمع‌آوری و در سرمایه‌گذاری برای نفت استفاده شود. جهش و تحول در صنعت پتروشیمی این نیست که بدون پشتوانه آن را توسعه دهیم؛ پشتوانه این صنعت، خوراک است که بدون سرمایه تولید نخواهد شد.

قرار شد تا شرکت‌های پتروشیمی، از سود سالیانه خود در بالادست صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند و در بازه ۱۰ تا ۲۰ ساله، خوراک تولید را فقط به خودشان بفروشیم.

 

از دانش بنیان ها حمایت می‌کنیم

خجسته مهر: در حال سپرده گذاری در بانک‌ها هستیم تا تسهیلات با سود صفر درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان بپردازیم. همچنین صندوق های خطر پذیر را نیز برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه خواهیم داد زیرا نمی‌توان بدون خطر توقع سرمایه‌گذاری داشت.

 

حفاری میدان نفتی آرش هنوز آغاز نشده است

میدان نفتی مشترک آرش با مصوبه شرکت ملی نفت ایران، با انتقال تجهیزات در حال آمادگی برای توسعه است. طرح حفاری هنوز آغاز نشده و با انتقال دکل، کار شروع خواهد شد.

 

آماده صادرات دو برابری نفت هستیم

خجسته مهر: بازار فروش نفت همواره انعطاف پذیر و سیاسی است؛ نه این که فقط اقتصادی باشد. رقابت‌ها در این حوزه همیشه وجود دارد و به همین علت، قیمت این محصول بالا و پایین می‌رود.

ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم‌ها برگشته و مدعی هستیم تا بر حسب کشش بازار، صادرات خود را به دوبرابر افزایش دهیم. هیچ اختلافی نیز در وزارت نفت، در هیچ موضوعی وجود ندارد.

با وجود تحریم‌ها، ۴۰ درصد افزایش فروش نفت و ۳.۵ برابر افزایش فروش میعانات نفتی داشتیم، اما به دنبال خنثی کردن تحریم به جای دور زدن آن هستیم.

 

تهاتر نفت تاکنون فقط بالا کالاها صورت گرفته است نه سرمایه‌گذاری

خجسته مهر: تاکنون تهاتر نفت با سرمایه‌گذاری نداشته‌ایم و عمدتا با کالا صورت گرفته است. یک روش این است که ابتدا کالا را بیاورند و سپس با تایید کارگروه تهاتر نفت دولت، نفت را در ازای آن تحویل دهیم. روش دوم این است که ابتدا نفت بدهیم و سپس کالا وارد کنیم که در این حالت، ابتدا ضمانت نامه دریافت می‌شود.

آقای جواد اوجی وزیر نفت گفته است: ظرفیت تولید نفت کشور به ۳.۸ میلیون بشکه نفت رسیده و برنامه وزارت نفت این است که این ظرفیت را تا پایان دولت به ۵.۷ میلیون بشکه برساند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید