بورس برای کسری بودجه دولت دست به جیب شد

رشد ۲۴۴ درصدی فروش اوراق بدهی دولتی +نمودار

کدخبر: ۴۹۸۰۲۷
بررسی هفته نخست فروش اوراق بدهی دولتی در سال 1401 نشان از سه تفاوت عمده این معاملات در بازار های مختلف بوده است. نرخ سود موثر اوراق بدهی دولتی در این بازار برابر با 21.63 درصد بوده که از موقعیت مشابه خود در سال های گذشته بالاتر بوده است.
رشد ۲۴۴ درصدی فروش اوراق بدهی دولتی +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، بازار اولیه حراج اوراق بدهی دولتی در سال 1401 برگزار شد. در این هفته در حدود 3 هزار و 570 میلیارد تومان اوراق به فروش رسید که غالب مشارکت در این بازار از سوی بورسی ها بوده است. 

بررسی روند هفته های نخست برگزاری بازار اوراق بدهی در سه سال گذشته نشان از سه تفاوت عمده استارت سال جاری در بازار باز در مقایسه با سال های گذشته داشته است. 

رشد 244 درصدی فروش اوراق بدهی دولتی در سال 1401

بنا به گزارش اکوایران، در اولین هفته برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی در سال جاری 10 هزار میلیارد تومان اوراق به بازار عرضه شده که از این میان 35.7 درصد آن به فروش رسید.

به طور کلی در این بازار دولت اوراق خود را به بانک ها و بورسی ها فروخته تا ازاین طریق بتواند کسری بودجه خود را تامین کند.

برخی از تحلیلگران این مسیر را برای جبران کسری بودجه غیر تورمی می دانند و اعتقاد دارند این اوراق مانع از رشد تورم  در کشور می شود.

 بنابراین رشد معاملات در این بازار را از لحاظ اقتصادی اتفاقی مثبت ارزیابی می کنند.

این بازار از سال 99 تاکنون سه سال است که به صورت مداوم برگزار شده است. در همین رابطه بررسی حجم اوراق فروخته شده در هفته های نخست سه سال اخیر نشان می دهد میزان خرید اوراق از سوی مشتریان در این سال رشدی 244 درصدی داشته اما هنوز از سطح فروخته شده در هفته اول سال 99  فاصله دارد. هفته اول سال 99 بالاترین شروع سه ساله فروش اوراق محسوب می شود در آن مقطع میزان مشارکت در این بازار برابر با 5 هزار و 100 میلیارد تومان بود که در موقعیت مشابه خود در سال 1400 این سطح به هزار و 37 میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد.

اوراق بدهی دولتی

بالاترین نرخ سود فروش اوراق بدهی در آغاز سال 1401

به طور کلی اوراق فروخته شده در بازار، نرخ سود و تاریخ سررسید معلومی دارد. به نوعی برای مشتریان بازار این دو شاخص از اهمیت بالایی برخوردار است. 

در همین رابطه نرخ سود بازار اولیه در هفته نخست سال 1399 برابر با 15.56 درصد بوده که کمترین میزان را داشته است.

در موقعیت مشابه سال بعد این شاخص برابر با 20.43 درصد شده و در هفته اول خرداد ماه امسال به سطح بی سابقه 21.63 درصد رسید.

همچنین در اکوایران ببینید : حذف ۴۲۰۰ چه تورمی به جا گذاشت؟

برخی از تحلیلگران باور دارند افزایش نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی یکی از مهم ترین دلایل رشد فروش اوراق در این بازار بوده است.

سوی مهم دیگر بررسی در این بازار بررسی میزان مشارکت مشتری ها در خرید اوراق است. مشتریانی که به دو دسته بورسی ها و بانکی ها تقسیم بندی می شوند.

اوراق بدهی دولتی

سهم 8.4 درصدی بانکی ها از خرید اوراق بدهی

در اولین هفته سال 99 تمام اوراق را بانکی ها خریداری کرده و نهادهای تامین سرمایه نقشی در هفته اول نداشتند. اما در موقعیت مشابه سال های بعد این سهم به مرور کاسته شده و در کمترین میزان خود قرار گرفت.

 بررسی های آماری از وضعیت فروش اوراق در مرحله نخست بازار اولیه نشان می دهد 91.6 درصد اوراق را بورسی ها در سال 1401 خریداری کرده و 8.4 درصد نیز سهم نهادهای مالی بوده است.درسال 1400 نیز سهم نهادهای مالی در بازار اولیه برابر با 4.56 درصد بوده است.

اوراق بدهی دولتی

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید