ریزش خرید اوراق در بازار اولیه

سهم برابر بانک و بورس در خرید اوراق بدهی +جدول

کدخبر: ۵۰۳۵۱۰
در هفته پنجم بازار اولیه روند خرید اورق بدهی دولتی کاهش پیدا کرده و در این معاملات به کمترین میزان خود در معاملات هفتگی در سال جاری رسیده است. این رقم در مقایسه با هفته قبل افتی 7.9 درصدی داشته است.
سهم برابر بانک و بورس در خرید اوراق بدهی +جدول

به گزارش اقتصادنیوز، روند خرید و فروش اوراق بدهی دولتی در هفته های اخیر مسیری نزولی داشته و در نهایت به هزار و 960 میلیارد تومان تنزل پیدا کرد. 

بررسی روند معاملات در بازار اولیه خرید اوراق بدهی دولتی در سال جاری نشان می دهد حجم این شاخص در بازار اولیه هر هفته کاهشی بوده و اکنون به کمترین میزان خود تنزل پیدا کرده است.

اوراق بدهی دولتی

خرید هزار و 960 میلیاردی اوراق بدهی

در هفته پنجم معاملات بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در سال 1401 ، سه دسته اوراق به مشتریان عرضه شد.

در این بازار به طور کلی دولت اوراق خود را عرضه کرده و با فروش آن ها از این طریق می تواند بخشی از کسری بودجه خود را تامین کند.

برخی تحلیل گران معتقدند داد و ستد در این بازار می تواند از رشد پایه پولی جلوگیری کرده و درنهایت با کاهش نیاز دولت به برداشت تنخواه مانع از افزایش تورم از این کانال شود.

در نهایت مجموع اوراق در این مرحله پنجم بازار اولیه نشان می دهد در این مقطع حدودا هزار و 960 میلیارد تومان ازکسری بودجه دولت از این طریق تامین شده که نسبت به هفته قبل در حدود 7.9 درصد کاهش داشته است.

روند معاملات هفتگی نشان می دهد این مسیر در کشور همچنان کاهشی بوده است.

سهم برابر بانک و بورس در بازار اولیه

به طور کلی در بازار اولیه دو دسته مشتری در بازار وجود دارد. بانک ها و بورسی ها.

نهادهای مالی در این هفته 980 میلیارد تومان از دولت خرید کرده و بورسی ها نیز رقمی مشابه از کسری بودجه را تامین کرده اند. به عبارت دیگر سهم بانک ها و نهادهای تامین سرمایه در این هفته برابر بوده است. 

از آن جا که دسته بندی اوراق در این هفته تغییر چندانی نداشته در نهایت می توان گفت نرخ سود ها در بازار اولیه از ترکیب مشابه با هفته قبل را داشته که از 21.5 درصد تا 22 درصد بوده است. بررسی ها نشان می دهد این نرخ در سطح بالایی در مقایسه با سال قبل قرار دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید