بسته خبری بورسی چهارشنبه 13 اسفند 99

بورس پیگیر سرنوشت یک پرونده

کدخبر: ۳۹۶۷۷۴
اقتصادنیوز: بورس بازان حالا در انتظار انتشار اخبار جدیدی درباره تحولات برجامی در روزهای آینده هستند.
بورس پیگیر سرنوشت یک پرونده

به گزارش اقتصادنیوز، اخبار مربوط به تداوم گفت‌وگوها بر سر احیای دوباره برجام و انتشار خبر مربوط به تعیین روند نرخ سود بانک‌ها جزو اخباری بود که بیشترین پیگیری را از سوی بورس بازان به همراه داشت.

اخبار کلان | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

در تازه ترین اظهارنظرها درباره پیگیری گفت‌وگوهای ایران و امریکا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که امریکا صراحتاَ گفته‌ است خواستار تعامل با ایران در چارچوب ۵+۱ است. براساس ادعای سخنگوی وزارت خارجه امریکا، این کشور از پاسخ ایران در رد میانجی‌گری اروپا درباره مذاکرات پرونده هسته‌ای، ناامید شده است. امریکا البته در جدیدترین اظهار نظر گفته تعصبی درباره چگونگی نوع مذاکرات با ایران ندارد. پیشنهاد ملاقات امریکا با ایران به دعوت اتحادیه اروپا و در قالب 5+1 همچنان روی میز است. البته آنچنان که مشخص است، ایران، آژانس و روسیه درباره تهدید برجام هشدار دادند اما به نظر می‌رسد اروپا با هدایت امریکا می‌خواهد علیه برجام قطعنامه جدیدی صادر کند. علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست همیشگی سه شنبه‌های خود گفته است در صورت تصویب هر قطعنامه‌ای علیه ایران، قطعا واکنش مناسب و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد از جمله بازنگری در بیانیه مشترک اخیر بین آژانس و سازمان انرژی اتمی.

حسن روحانی، رئیس جمهور و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دیشب با هم تلفنی گفت‌وگو کردند. روحانی پس از آنگلا مرکل با امانوئل مرکل به گفت‌وگو پرداخت. حسن روحانی در این گفت‌وگو تاکید کرده برجام قابل مذاکره مجدد نیست و تنها راه حفظ و احیای آن لغو تحریم‌های آمریکاست. رئیس جمهور کشورمان همچنین تصریح کرد: هرگونه اقدام یا موضع غیرسازنده در شورای حکام می‎تواند به بروز چالش‎های جدید و پیچیده شدن وضعیت جاری منجر شود. امانوئل مکرون نیز در این دیدار گفته است: اروپا آمادگی فعال شدن بیشتر در هفته های پیش رو جهت احیاء برجام را دارد. رئیس جمهور فرانسه در گفت و گوی تلفنی با روحانی حفظ برجام را یک ضرورت برای جامعه جهانی خواند و برتداوم گفت و گوها برای بازگشت همه طرف ها به اجرای کامل تعهدات برجام تاکید کرد. وی بر اقدام دو طرف برای گام های اولیه تاکید کرد و گفت: اروپا آمادگی برای فعال شدن بیشتر در هفته های پیش رو جهت احیاء برجام را دارد. البته ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه سه‌شنبه مدعی شد در روزهای آتی قطعنامه‌ای انتقادی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده خواهد شد که طی آن از تصمیم ایران برای کاهش همکاری با آژانس انتقاد خواهد شد.

همچنین خبر رسیده که ریچارد نفیو معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شد. نفیو طراح تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بود. در همین حال روابط عمومی سازمان صداوسیما  اعلام کرد، «دیوان داوری دعاوی ایران ـ آمریکا مستقر در لاهه هلند، دولت آمریکا را به استرداد اموال رسانه ملی یا پرداخت مابه‌ازای آن به ارزش تقریبی یک میلیون و ۳۰۰‌هزار دلار محکوم کرده است؛ حکمی‌که قطعی است و به‌زودی اجرایی می‌شود.»

ریچارد نفیو

امروز در خبری اعلام شد، گوترش، رئیس سازمان ملل در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشریح آخرین اقدامات سازمان ملل به منظور پایان دادن به جنگ یمن خواستار تداوم تلاش‌های ایران در کمک به برقراری صلح در یمن شد. در خبر دیگری، رسانه‌ها از سفر محرمانه وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به عمان خبر داد. ادی کوهن، مشاور پیشین دفتر نخست وزیر اسرائیل و از تحلیلگران صهیونیستی با اعلام خبر سفر از پیش اعلام نشده وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به عمان گفته است: وزیر خارجه اسرائیل امروز در عمان بود. روز دوشنبه رسانه های خبری از گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و عمان خبر داده بودند. این ارتباط های دوطرفه در حالی انجام شده است که عمان و اسرائیل روابط دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند.

البته بورس بازان پیگیر جدی سرنوشت لوایح FATF هستند. محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: FATF به احتمال زیاد در مجمع تشخیص تصویب اما حق تفحص ها باید بررسی شود. یکی دیگر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: نامه به رهبری راه را برای تصویب FATF باز کرد. مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفته است: با توضیحاتی که مسئولین ذیربط دادند و سوالات و ابهاماتی که از سوی احزاب مطرح بود، پاسخ همه سوالات و ابهامات داده شد که نسبت به گذشته نظرات برخی از اعضا تغییر کرد. دولت پیشنهاد داد ما این دو لایحه پالرمو و CFT را که از دو لایحه باقیمانده از ۴ لایحه مرتبط با FATF است را با حق تحفظ تصویب کنیم. در حالی که مخالفت‌های مجلس به مجمع درباره FATF به گوش میرسد که به نظر میرسد رأی مخالفان FATF در حال تغییر است. در همین حال یک منبع آگاه در مجمع تشخیص مصلح نظام اعلام کرد که در جلسه فردای مجمع، نسبت به لوایح مرتبط با FATF تعیین تکلیف نخواهد شد.

در اخبار مربوط به بازار سرمایه، علی صحرایی، مدیر عامل بورس تهران  بازار سرمایه را با متغیرهای فعلی ارزنده دانست. امروز البته ترافیک اخبار مربوط به بازار بالا بود؛ در حالی مصوبه افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوقهای درآمد ثابت در سهام ابلاغ شد که طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد نیز تصویب شد؛ به طوریکه سهامدارانی که در تاریخ امروز ارزش پورتفوی آنها۱۰ میلیون تومان یا کمتر است و ورود آنها به بازار سرمایه در سال جاری تا به امروز اتفاق افتاده است، بتوانند بر روی پورتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند. امروز نامه‌ای از رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره دستورالعمل‌های اخبر منتشر شد که به نظر می‌رسد چشم انداز روشن تری را پیش روی سهامداران قرار داد.

در جلسه سه شنبه کمیسیون اقتصادی مجلس پس از بحث و تبادل نظر ، دفاعیات دولت درباره برگزاری مجامع سرمایه گذاری های سهام عدالت استانی مورد پذیرش کمیسیون قرار نگرفت، ولی مقرر شد موضوع از دفتر رهبری استعلام شود. برخی منابع خبری اعلام کردند: در نتیجه کلیه اقدامات دولت در برگزاری مجامع عمومی سرمایه گذاری های استانی متوقف شد. درحالی مجلس اعلام کرده نگرانی دولتی شدن انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت است که دو نفر از نمایندگان مجلس تاکید کردند تصمیم شورای عالی درباره مجامع روی 20 اسفند را به چالش کشیده‌اند.

اخبار صنایع | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

بانک مرکزی در گزارشی از کاهش نرخ سود بین بانکی به زیر 20 درصد خبر داد. مهم‌ترین اتفاق کاهش نرخ سود بین بانکی به زیر 20 درصد است، اتفاقی که از هفته اول مهر بی‌سابقه بوده است؛ رفتار نرخ سود در بازارها نشان از یک کاهش و 3 تثبیت داشته است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ سود در بازار بین بانکی به زیر 20 درصد بازگشته است. این نرخ از هفته اول مهر مرز 20 درصد را رد کرده بود و حتی در مقاطعی به حد 22 درصد رسیده بود.

نرخ سود

البته شرکت‌های فولادی امروز در وزارت صمت با حضور فولادسازان و نوردکاران و اردشیر سعد محمدی، سرپرست معاون معدنی وزارت صمت جلسه‌ای را برگزار می‌کنند که اردشیر سعدمحمدی در سخنان مهم و جدی خود که سیگنالی برای بازار در حوزه فولادی تلقی می‎شود، تاکید کرده تخصیص سهمیه صادرات به شرکت‌های فولادی در دست بررسی است. اردشیر سعدمحمدی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفته است: صادرات شمش فولادی ضرورت دارد. اختصاص سهمیه صادرات به فولادسازان در دست بررسی است و در جلسه امروز با مدیران فولادی، این موضوع مطرح خواهد شد.  در همین حال نظرات شرکت‌های زنجیره فولاد و تشکل‌های بخش خصوصی نیز در مورد طرح فولادی مجلس اخذ خواهد شد تا با خرد جمعی این طرح به بهترین شیوه اصلاح و اجرایی شود.

اخبار شرکت‌ها | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

مهمترین خبر شرکت ها این بود که عرضه اولیه سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین (حآفرین1) امروز انجام نخواهد شد فرابورس اعلام کرد: سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «مدیریت» در بازار اول فرابورس ایران درج شد.

موضوع افزایش سرمایه همچنان روی خط خبری بورس بازان است؛ بین المللی ساروج بوشهر (ساروج) از ثبت سرمایه شرکت در اداره مرجع شرکت‌ها خبر داد.  سرمایه شرکت از 90 میلیارد تومان به 134 میلیارد تومان (مطالبات و آورده) می‌رسد. بانک اقتصادنوین (ونوین) از پیشنهاد ارایه گزارش توجیهی افزایش سرمایه به حسابرس و بازرس قانونی خبر داد. سرمایه شرکت از 3042 میلیارد تومان به 3057 میلیارد تومان (آورده نقدی) می‌رسد.

گروه بهمن (خبهمن) از مجوز افزایش سرمایه ۱۲۴۶ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد؛ انجام افزایش سرمایه ، حداکثر تا 60 روز از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود. سرمایه شرکت از یک هزار میلیارد تومان به 13.4 هزار میلیارد تومان (از محل تجدید ارزیابی دارایی ها) می‌رسد. معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) از کگل  مجوز افزایش سرمایه ۳۴ درصدی کگل از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی خبر داد؛ انجام افزایش سرمایه ، حداکثر تا 60 روز از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود. سرمایه شرکت از 7400 میلیارد تومان به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

تایدواتر خاورمیانه (حتاید) در نظر دارد در نظر دارد 4 فروند شناور تحت مالکیت خود را از طریق مزایده عمومی شماره 991202 به فروش رساند. بانک سرمایه (سمایه) از برنامه مزایده املاک مازاد خبر داد. بانک شهر (وشهر) نیز از دستورکار فروش 56 رقبه از املاک مازاد بانک شهر با شرایط نقد، نقد واقساط از طریق اعطای تسهیلات و اجاره به شرط تملیک- مزایده خبر داد.  سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس) نیز از حضور در شهر تهران و اقدام به خرید یک باب ساختمان اداری شامل هشت واحد اداری مجزا جهت استفاده دفتر شرکت نمود به مبلغ 55.5 میلیارد تومان خبر داد.

تامین ماسه ریخته گری (کماسه) نیز از رأی قطعی شعبه 56 دادگاه تجدید نظر استان تهران در رابطه با خلع ید 600 متر از اراضی کارخانه به نفع شرکت خبر داد. همچنین سیمان ارومیه (ساروم) با انتشار اطلاعیه از واگذاری سهام در تاریخ 12 اسفندماه خبر داد؛ بر این اساس سیمان ارومیه  22.26 درصد سهام شرکت آذریت را واگذار کرده است. بر اساس این اطلاعات سود ساروم از این انتقال 32.7 میلیارد تومان بوده و پس از این واگذاری  درصد مالکیت ساروم از شرکت آذریت تنها به 0.6 درصد رسیده است. همچنین توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) گفته است طبق صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت توسعه معادن زرین صبا (سهامی خاص ) ، هیئت مدیره دستور انحلال شرکت را مصوب نمود. ماشین سازی نیرومحرکه (تمحرکه) نیز از نتیجه نهایی دعوی له شرکت با موضوع دعوی:طرح پرونده در هیات حل اختلاف مالیاتی جهت حریمه ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم عملکرد خبر داد که نتیجه نهایی آن تعدیل جرایم به نفع شرکت از مبلغ 2.914 میلیون ریال به 4.4 میلیون ریال در موضوع مربوط به 1391 بود.

رایان هم افزا (رافزا) ازافزایش ۱۰۰ درصدی در تعرفه خدمات خبر داد؛ هیئت مدیره با توجه به بررسی ابعاد و منابع مورد نیاز جهت حفظ و ارتقای کیفیت خدمات فعلی و همچنین منابع لازم جهت پاسخگویی به الزامات و مقررات ارکان بالادستی، با لحاظ میزان کاهش ارزش پولی و تاثیرات آن بر هزینه های جاری شرکت؛ افزایش تعرفه خدمات در کلیه سامانه های مدیریت کارگزاری، معاملات برخط، صندوق های سرمایه گذاری مشترک و مدیریت سبدگردانی به میزان ۱۰۰ درصد را به تصویب رساند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست روز سه شنبه خود در خصوص تازه ترین وضعیت  تهاتر بدهی های هپکو گفته است: در خصوص موضوع شرکت هپکو پس از برگزاری جلسات مختلف کارشناسی در وزارت اقتصاد پیرو دستور معاون اول رئیس جمهور، در جلسه ای تهاتر بدهی شرکت هپکو به بانکها با بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و ساز و کارهای لازم برای تهاتر بدهی شرکت هپکو به بانکهای تجارت ملی و مسکن با بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و دیگر پیشنهادات لازم برای طی مراحل قانونی و تصویب در هیئت وزیران ارائه شد. این موضوع با استفاده از ظرفیت بند و تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۹ در جلسه هیات وزیران به تصویب رسیده است و نگرانی وجود ندارد. با این تصمیم هم امنیت شغلی کارگران تامین خواهد شد و هم هپکو یک مدیریت مستمر و بازار برای تولیدات آن نیز فراهم خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید