بسته خبری بورسی شنبه 16 اسفند 99

حذف قیمت گذاری از بورس کالا/ چتر چهار میلیونی در بازار سهام

کدخبر: ۳۹۷۴۳۶
اقتصادنیوز: در این دو روز بیشتر اخبار به تحولات جدید درباره برجام مربوط بود؛ ناظران از سیگنال‌های مثبت به بورس خبر می‌دهند. بورس کالا از حذف قیمت گذاری خبر داد و رئیس سازمان بورس از چتر چهار میلیونی برای سهامداران خرد سخن گفت
حذف قیمت گذاری از بورس کالا/ چتر چهار میلیونی در بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز، اگر چه بیشتر اخباری که بورس بازان  آن را رصد و پیگیری کردند، مربوط به به تحولات برجام بود، اما جزییات جدید از جلسات اوپک مورد توجه بورس بازان بود.

اخبار کلان 16 اسفند | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

در تازه ترین تحولات خبری در دو روز گذشته که با پیگیری بورس بازان همراه بود، خبری بود که ابتدا الجزیره اعلام کرد و آن این بود که اروپا از قطعنامه علیه ایران عقب نشست. شبکه الجزیره گزارش داد: انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس طرح محکوم کردن ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پس گرفته‌اند. در همین حال نیز همسو به این خبر اعلام شد که امریکا هم طرح خود علیه ایران را در آژانس پس گرفت. امریکا در جزییات این خبر اعلام کرد: ضمن خودداری از ارائه طرح علیه ایران در شورای مدیران آژانس، تا نشست بعدی، به ایران فرصت خواهد داد. تروئیکای اروپا در این باره گفتند: برای فرصت دادن به مدیر کل آژانس اتمی، قطعنامه انتقادی از ایران را فعلاً متوقف کردیم. اروپا مدعی شد: با وجود حمایت آشکار از این قطعنامه فعلاً تصمیم گرفتیم این اقدام را متوقف کنیم تا به مدیر کل آژانس برای پیشبردن تلاش‌های جدید جهت شکستن بن‌بست‌ها فرصت بدهیم. بر مبنای این بیانیه، اروپا اعلام کرد: امیدواریم ایران از این فرصت برای ورود به گفت‌وگوهای اساسی با آژانس در خصوص مسائل برجسته استفاده کند.  در این ادامه این بیانیه آمده است: انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای اعلام کردند به برجام پایبند هستند اما از آنچه به ادعای آنها «نقض توافق» توسط تهران است نگران هستند. با وجود حمایت آشکار از این قطعنامه فعلاً تصمیم گرفتیم این اقدام را متوقف کنیم تا به مدیر کل آژانس برای پیشبردن تلاش‌های جدید جهت شکستن بن‌بست‌ها فرصت بدهیم. امیدواریم ایران از این فرصت برای ورود به گفت‌وگوهای اساسی با آژانس در خصوص مسائل برجسته استفاده کند.  از مدیر کل آژانس اتمی می‌خواهیم اعضای شورای حکام را از پیشرفت‌ها در خصوص اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی در ایران مطلع کند. در پایان این بیانیه آمده است: از مدیر کل آژانس اتمی می‌خواهیم اعضای شورای حکام را از پیشرفت‌ها در خصوص اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی در ایران مطلع کند.

البته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم مدعی شده بود اگر ایران به برجام بازگردد، برخی تحریم‌ها را کاهش می‌دهیم. واشنگتن پس از بازگشت ایران به تعهدات برجامی، به توافق هسته‌ای باز می‌گردد. بازگشت آمریکا به برجام شامل کاهش برخی از تحریم‌ها خواهد شد. کالین کال، . گزینه تصدی سمت معاون وزیر امور دفاع آمریکا در امور سیاسی هم گفته است: برجام باید سکویی برای رسیدگی به سایر حوزه‌های اختلاف با ایران باشد. گزینه تصدی سمت معاون وزیر امور دفاع آمریکا در امور سیاسی گفت برجام باید سکویی برای رسیدگی به سایر حوزه‌های اختلاف با ایران باشد. در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز مدعی است از نتیجه جلسه شورای حکام درباره ایران راضی هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه پس از گزارش ها درباره اینکه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس پیش نویس قطعنامه علیه ایران را که اوایل هفته جاری در اختیار اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده بودند، پس گرفته اند، گفت: تروئیکای اروپا(آلمان، انگلیس و فرانسه) با حمایت کامل آمریکا به این نتیجه رسیدند که بهترین راه حمایت از روند فعالیت های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خودداری از پیش برد پیش نویس آن قطعنامه بود. پرایس گفت که آمریکا از نتیجه جلسه شورای حکام «رضایت دارد» و افزود: ما با تمایلی زیاد به خواست ایران برای همکاری به نحوری که منجر به پیش رفتی معتبر و عینی شود، امیدوار خواهیم بود. پرایس همچنین درباره روابط کشورش با ایران بیان کرد: ما به وضوح گفته ایم که آماده مشارکت در گفتمانی سازنده هستیم. این پیشنهادیست که روی میز بوده است.

تهران نیز به عقب‌نشینی تروئیکای اروپایی نیز واکنش نشان داد؛ سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح تحول امروز در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است: با تلاش‌های فشرده دیپلماتیک در تهران، وین و پایتختهای همه اعضای شورای حکام و به ویژه سه کشور اروپایی، و همچنین همراهی چین و روسیه، طرح قطعنامه منتفی شد. تحول امروز می‌تواند مسیر دیپلماسی را که ایران و آژانس باز کرده اند، حفظ کرده و زمینه را برای اجرای کامل تعهدات از سوی تمامی طرف‌های برجامی فراهم آورد. ایران امیدوار است، طرف‌های مشارکت کننده در برجام بتوانند با استفاده از این فرصت و با همکاری جدی، اجرای کامل برجام از سوی همه را تضمین نمایند.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان نیز در واکنشی به رفتارهای اروپا و امریکا گفته است: آژانس جای بازی سیاسی نیست.سه کشور اروپایی بفهمند. بگذارید مسیر ادامه پیدا کند. روحانی همچنین تصریح کرد: خطاب من به امریکایی هاست .ما ۳سال تمام صبر کردیم در مقابل تخلفات دولت قبلی امریکا. ظلم زیادی در این ۳سال شد. دولت جدید اگر میخواد جبران کند ما در را به رویش باز گذاشتیم. اگر مایل هست بیاید داخل برجام ،تحریم ها را بردارد. فکر نکنند چیزی میتوانند به آن اضافه کنند. مذاکره ای نخواهیم داشت. راهش فقط این است که تحریم ها را بردارید .وقت تلف نکنید .به صراحت میگم وقت تلف نکنید. مسئولش شما خواهید بود. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر مذاکرات مجدد در مورد توافق هسته ای در توییتی نوشت: برجام قابل مذاکره مجدد نیست. وزیر خارجه ایران در توییتر نوشته بود: برجام قابل مذاکره مجدد نیست-والسلام. اگر ۲۰۲۱ سال ۲۰۱۵ نیست، ۱۹۴۵ هم نیست. پس بیایید منشور سازمان ملل متحد را عوض کرده و حق وتو که این همه توسط آمریکا مورد سوءاستفاده قرار گرفته است را حذف کنیم.  بیایید دست از ژست گرفتن برداریم- کاری که هر دوی ما از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ انجام دادیم- و به اجرای برجام رو بیاوریم که هر دو آن را امضا کرده‌ای. البته وزیر امورخارجه کشورمان در خبر مهم دیگری اعلام کرد: به زودی طرح اقدام سازنده و دقیقمان را از طریق کانال‌های دیپلماتیک ارائه خواهم کرد. به گفته او عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند. اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود. من، به عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، به زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد- البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک.

در خبر مهم دیگری، رویترز ادعا کرد: ایران نشانه‌های دل‌گرم‌کننده در خصوص تداوم دیپلماسی هسته ای نشان داده است. ‌رویترز به نقل از منبع دیپلماتیک فرانسوی گزارش داده ایران درمورد شرکت در مذاکرات غیررسمی با آمریکا و اروپا درباره برجام، در روزهای اخیر«علامت‌های دلگرم‌کننده‌ای»فرستاده. این منبع فرانسوی گفته این خبر که ایران تولید فلز اورانیوم را متوقف کرده یک تحول مثبت است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک ادعا کرد که ایران در روزهای اخیر نشانه های دل‌گرم‌کننده‌ای را درخصوص آغاز گفت‌وگوهای غیررسمی نشان داده است. بر مبنای گزارش رویترز، نشست احتمالی ایران با طرف‌های غربی درباره برجام اعلام می‌شود. یک دیپلمات فرانسوی به رویترز گفته است: همه چیز در مسیر درست پیش می رود و ما در این هفته و به ویژه در چند روز گذشته پیام‌های مثبتی داشته‌ایم. این منبع افزود هدف این بود همه قبل از شروع تعطیلات نوروز در ایران دور میز جمع شوند.

تفاهم ایران و آژانس در مذاکرات تهران چه بود؟

البته به جز تحولات مهم مربوط به برجام که به نظر می‌رسد باید در روزهای آینده و قبل از تعطیلات عید شاهد ترافیک دیپلماتیک و تحولات جدید بود، آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی ایران در عراق است. در حالی که چند روز گذشته خبر آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ارزی ایران در کره جنوبی در سرخط اخبار خبرگزاری ها بود که برخی منابع خبری از موافقت آمریکا با آزاد سازی منابع ایران در عراق نیز خبر داد؛  محمد رضا حسینی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفته است: منابع موثقی در عراق از موافقت آمریکا با آزاد سازی منابع ایران در بانک تجارت عراق خبر می‌دهند و اعلام داشته‌اند که چند تراکنش نیز انجام شده است. این اتفاق در آستانه نوروز وماه رمضان برای تامین اقلام ضروری مردم راهگشا خواهد بود. در گزارش ضد و نقیض الجزیره از آزادسازی پول‌های ایران در عراق نیز امده است کخ مشاور نخست وزیر عراق آمده است: واشنگتن اجازه داد بخشی از وجوه سپرده شده تهران در  بغداد برای اهداف بشر دوستانه استفاده شود. منابعی در دولت عراق آزادی پول‌های ایران که در بانک مرکزی عراق بلوکه شده را انکار کردند.

در خبر مربوط به حملات راکتی به پایگاه عین الاسد نیز سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه گزینه پاسخ به حمله راکتی روز پنج شنبه به پایگاه عین‌الاسد را برای خود محفوظ می‌دارند، تاکید کرد: واشنگتن تصمیم عجولانه‌ای نمی‌گیرد که تنش‌ها را بیشتر کند. وال استریت ژورنال نیز در خبری نوشته است: دولت بایدن بعد از حمله اخیر در سوریه، به ایران نامه ارسال کرده است. مسئولان بلندپایه  آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته اند که بایدن حمله به مواضعی دیگر در سوریه را لغو کرده است. در همین حال نیز یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، از هدف قرار گرفتن دو فرودگاه مهم عربستان سعودی خبر داد. در این حمله هوایی که صبح جمعه به‌وسیله پهپادهای یمنی صماد-۳ و قاصف-K٢ انجام شده، نقاط مهمی از پایگاه هوایی ملک‌خالد و فرودگاه بین‌المللی ابها هدف قرار گرفت. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد که این حمله، در پاسخ به تشدید حملات و تداوم محاصره ملت بزرگ یمن انجام شد. در خبر دیگری از سوی خبرگزاری قطر آمده است: راب مالی نماینده ویژه ‎آمریکا در امور ‎ایران با وزیر خارجه ‎قطر تماس گرفته و درباره تحولات منطقه گفتگو کرد.

البته اخبار مربوط به بازار نفت همزمان با تحولات برجام و جلسه مهم اوپک، سرمایه گذاران را به پیگیری و رصد واداشت.  بلومبرگ در مهمترین خبر نوشت: ایران سراغ مشتریان نفتی قدیمی رفته و حتی مذاکره ایران با ۵ پالایشگاه آسیایی در حال انجام است. در توضیح این خبر آمده است: بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خبر داد ایران با مشتریان قدیمی خود در آسیا برای بررسی تمایل آنها به خرید نفت در صورت رفع تحریم های آمریکا تماس گرفته است.  این منابع گفتند شرکت ملی نفت ایران حداقل با 5 پالایشگاه آسیایی برای مذاکره درباره قراردادهای عرضه نفت در صورت رفع تحریم ها گفت و گو کرده است.

در همان حال در خبری دیگری از بازار نفت آمده است: خبری از افزایش تولید نفت اوپک نیست. ‌سه منبع اوپک پلاس اعلام کردند: کشورهای عضو اوپک و همپیمانانش موسوم به اوپک پلاس تلاش می‌کنند تا اجرای «طرح کاهش تولید نفت» را تا آوریل ادامه دهند چرا که معتقدند افزایش تقاضای نفت به دلیل شیوع کرونا همچنان شکننده است و نمی‌توان به آن دل بست. وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس ضمن اجماع بر سر تداوم روند کنونی کاهش تولید اعضای این ائتلاف، با مجموع افزایش تولید تولید روزانه ١۵٠ هزار بشکه‌ای روسیه و قزاقستان در ماه آوریل موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار شانا، ۲۳ تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک‌ پلاس امروز (پنجشنبه، ۱۴ اسفندماه) در چهاردهمین نشست وزیران نفت و انرژی این ائتلاف از طریق ویدئوکنفرانس با مستثنی کردن روسیه و قزاقستان همانند ماه‌های فوریه و مارس، با توقف افزایش تولید موافقت کردند.

روسیه و قزاقستان در نشست اوپک، این مجوز را گرفتند که مجموع تولید روزانه خود را در ماه‌ آوریل ۲۰۲۱ روزانه ١۵٠ هزار بشکه افزایش دهند. سهم روسیه از این مقدار افزایش تولید ١٣٠ هزار بشکه و سهم قزاقستان ۲۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. با این تصمیم، مقدار کاهش تولید اعضای اوپک پلاس بر مبنای رقم کاهش تولید ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی، در ماه آوریل به ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. عربستان همچنان به کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود در ماه آوریل ادامه می‌دهد. بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از پایان چهاردهمین نشست وزیران نفت اوپک گفته است: تصمیم گرفته شد که روسیه و قزاقستان ۱۵۰ هزار بشکه به تولید نفت‌شان در ماه آوریل اضافه کردند.  به نظرم بازار نفت در حال حاضر ثبات دارد؛ پس از آن که اوپک و هم پیمانانش تصمیم گرفتند تا تولید نفت خود را در ماه آوریل افزایش ندهند، قیمت نفت به بالاترین رقم ۱۴ ماه گذشته رسید. کرک اسپرد پالایشگاه ها در پی افزایش قیمت نفت افزایش یافت. کرک اسپرد پالایشگاهای ایرانی به 6.67 دلار رسید.  کرک پالایشگاه های دنیا هم رشد خوبی دارند. تولید کنونی ۱۸ عضو اوپک‌پلاس در آوریل ۲۰۲۱ ثابت می‌ماند.

در خبرهای دیگری از بازار سرمایه، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص گفته است: 4 میلیون نفر مشمول چتر حمایتی پرتفوی زیر 10 میلیون تومان بوده و مشمول این مصوبه هستند. جزئیات طی اطلاعیه ای مشخص می شود. اگر تا اردیبهشت  1401 نگهداری کنند و سود کمتر از 25 درصد کرده باشند ما به التفاوت را صندوق توسعه بازار پرداخت میکند. سود بیشتر اگر کرده باشد متعلق به خودشان است ما کف سود را تضمین میکنیم. حمایت روی کل پرتفوی است . اگر زودتر بفروشند از شمول این حمایت خارج می شوند.

دهنوی افزود:از نظر برخی از تحلیل گران و ناشران قیمت ها در مقطع خوبی است و ارزش خوبی دارد و شرایط رو به بهبود است . عملکرد شرکت ها قابل توجه بوده است . سود شرکت ها تا 9 ماهه  3برابر مدت مشابه سال قبل است. صندوق توسعه در حال حاضر بیش از 10 هزار میلیارد تومان دارایی دارد . سال بعد هم  5 هزار میلیارد اضافه می شود احتمالا . طرح های دیگر را هم  بررسی میکنیم و اعلام میکنیم. طرح های دیگر را داریم .راهکارهایی داریم تا  سهامدار خرد از روش های غیرمستقیم استفاده کنند . وارد صندوق ها شوند. عملکرد صندوق ها بهتر بوده و خوب بوده است.

به گفته این مقام بورسی 200 هزار تومان سود به ازای سهام عدالت هر فرد محقق شده است . 200 هزار تومان پرداخت خواهد شد. بانک ها به عنوان یک نهاد مالی هم خودشان در بورس هستند هم توسط زیر مجموعه ها در بازار هستند . ارتباط بین بانک ها و بازار سرمایه قوی است . مزایایی که بانک ها از بازار سرمایه بردند بسیار زیادبود و حالا هم  بانک ها به حمایت از بازار میپردازند.

دهقان دهنوی

در خبر دیگری در بازارهای موازی با سهام آمده است: درگاهِ مالی صرافی های آنلاین مسدود شد. از چهارشنبه ۱۳ اسفند، درگاهِ مالی صرافی های آنلاین خرید و فروش رمزارز در ایران مسدود شده و این صرافی ها دیگر امکان استفاده از سیستم مالی ایران و خدمات شاپرک و نقل و انتقال مالی به صورت ریالی در این سیستم را ندارند. پیش تر اقتصادنیوز این خبر را اعلام کرده بود. در  همین حال در خبر دیگری که پیش‌تر اعلام شده بود: نرخ سود بین‌بانکی؛ کمتر از 20 درصد است. بانک مرکزی با تزریق 41.3 هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 7 روزه با حداقل نرخ 19.81 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد.  معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید توافق بازخرید دو هفته قبل به ارزش 62.5 هزار میلیارد ریال توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز چهار‌شنبه 13 اسفند‌ انجام شد.

اخبار صنایع | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

حامد سلطان‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در صحبت‌هایی با احتمال اصلاح طرح معاملات خودرو در بورس، تصریح کرد: دیگر هیچ یک از اقلام بورس کالا مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیست. به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران با اتفاقاتی که اخیرا رخ داد همگان به این درک رسیدند که قیمت‌گذاری دستوری در بورس امکان پذیر نیست و در حال حاضر در بورس کالا، هیچ کالایی مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیست. در بازارکالاهای پایه نیز خبر رسیده که قیمتهای صادراتی سنگ آهن ایران در بندرعباس پنجشنبه تا یک دلار مثبت افزایش داشته و رشد هفتگی تا 4.6 درصد رشد دارد. کنسانتره_آهن عیار 66 درصد فوب ایران =165 دلار است که نسبت به قیمتهای داخلی ابلاغی صمت حدود 138 درصد ارزانتر است.  همچنین ۱۰ تا ۱۵ دلاری نرخ بیلت صادراتی ایران افزایش یافت. بیلت صادراتی ایران در دامنه ۵۵۱ تا ۵۶۰ دلار و اسلب صادراتی ایران در حدود ۶۰۰ دلار معامله شد.

در همین حال در خبر دیگری بانک مرکزی گفته است: تسهیلات پرداختی به بخش‌های اقتصادی در 10 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 94/3 درصد افزایش داشته است. رشد اقتصادی ایران مثبت شد. گزارش رسمی مرکز آمار ایران از مثبت شدن رشد اقتصادی در پائیز امسال حکایت دارد، این رشد کمتر از یک درصد است. 

بورس کالا

اخبار شرکت‌ها 16 اسفند | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

مهمترین اخبار شرکت‌ها همچنان به مقوله افزایش سرمایه شرکت‌ها اختصاص دارد؛ در تازه ترین رویداد، تامین سرمایه امین (امین) از برگزاری مجمع فوق العاده با دستورکار افزایش سرمایه در ساعت 10 صبح روز دوشنبه 25 اسفند درتهران، دفتر شرکت خبر داد.  سرمایه شرکت از 700 میلیارد تومان به 1100 میلیارد تومان (از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی) میرسد. نفت بهران (شبهرن) هم از دعوت آگهی به مجمع فوق العاده در در ساعت 10 دوشنبه 25 اسفند امسال در تهران، دفتر شرکت با دستورکار افزایش سرمایه خبر داد؛ سرمایه شرکت از 260 میلیارد تومان به 1135 میلیارد تومان (از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ها) می‌رسد. گروه بهمن هم از برگزاری مجمع با دستورکار افزایش سرمایه در ساعت 9 صبح دوشنبه 25 اسفند امسال در دفتر بهمن موتور خبر داد؛ سرمایه شرکت از یک هزار میلیارد تومان به 13400 هزار میلیارد تومان می‌رسد. آهنگری تراکتورسازی ایران (خاهن) نیز از برگزاری مجمع فوق العاده در ساعت 11 پنج شنبه 18 اسفند امسال در هتل اسپیناس با دستورکار افزایش سرمایه خبر داد؛ سرمایه شرکت از 273 میلیارد تومان به 909 میلیارد تومان (از محل تجدید ارزیابی دارایی ها) خبر داد. آلومینیوم ایران (فایرا) نیز از برگزاری مجمع در ساعت 14 روز دوشنبه 23 اسفند امسال در تهران دفتر مرکزی شرکت خبر داد؛ سرمایه شرکت از 519 میلیارد تومان به 962 میلیارد تومان خبر داد.

افزایش سرمایه ۵۰ درصدی ذوب روی اصفهان (فروی) از محل سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت؛ سرمایه شرکت از 60 میلیارد تومان به 90 میلیارد تومان می‌رسد. صنایع شیمیایی ایران (شیران) از ثبت افزایش سرمایه جدید شرکت خبر داد؛ سرمایه شرکت از 806 میلیارد تومان به 964 میلیارد تومان (از محل سود انباشته) رسید.

در اخبار مربوط به مجامع، نیز تامین سرمایه امید (امید) از برگزاری جلسه مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت در ساعت 10 صبح روز چهار شنبه 27 اسفند امسال در تهران در دفتر شرکت خبر داد. همچنین در مجمع فوق العاده برگزار شده بانک شهر (وشهر) عنوان شد: وصول بدهی شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران، به صورت نقدی و یا تهاتر با املاک صورت می گیرد که افزایش نرخ مسکن طی سال‌های اخیر باعث افزایش دارایی های بانک شده و این تهاتر به نفع بانک بوده است. بانک شهر از لحاظ فروش املاک سال موفقی را پشت سر گذاشت و از این نظر رتبه اول را در میان سایر بانک ها داشته به طوری که موفق به فروش ۴۵۰۰ میلیارد تومان املاک مازاد شد که از این عدد حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان در دفاتر ثبت شده و سایر فروش ها نیز در مراحل نهایی است. در مجمع تصمیم گیری در خصوص شمولیت مفاد ماده 141 قانون تجارت، با تصویب تداوم فعالیت بانک شهر موافقت شد تا پس از بررسی‌های لازم، در مجامع بعدی برای عبور از مشمولیت ماده ۱۴۱ و خروج از زیاندهی و یا افزایش سرمایه تصمیم گیری شود. درخشنده؛ مدیرعامل و عضو هیات مدیره بانک شهر در این جلسه گفته بود:  بانک شهر نرخ تمام شده 14 درصد را برای پول در نظر گرفته است و به این مهم نیز دست خواهد یافت. هزینه های پرسنل 5 هزار میلیارد است؛ یکی از اهداف ما "تامین هزینه های پرسنل از محل درآمدهای کارمزدی" است که تا آذرماه 99 به این مهم دست یافته ایم و حتی برخی هزینه های اداری را نیز از این محل پوشش داده ایم. بر این اساس معادل 140 درصد هزینه های پرسنل محقق شده است. از سال 96 و در مدت سه سال دارای زیان عملیاتی بوده ایم که با تدابیر صورت گرفته از آذرماه 99 به سود عملیاتی رسیده ایم. برنامه هایی برای اصلاح ساختار مالی و بهبود کیفیت خدمات در دست داریم. با برخی صنایع ارتباطات جدید برقرار کرده ایم که بخشی از صنعت پتروشیمی و نفت از این صنایع هستند. همچنین خوشبین، مدیرمالی بانک شهر نیز گفته بود: با شناسایی سود عملیاتی از آذرماه بانک شهر توانسته است تا رتبه یکم در بانک های خصوصی و رتبه پنجم را در بین همه بانک ها از آن خود کند.

در اخبار مربوط به خودرویی های، ایران خودرو دیزل (خاور) از برگزاری مزایده با موضوع عرضه عمده 77 درصد از سهام شرکت تولیدموتورهای دیزل ایران (ایدم) و 49 درصد از سهام شرکت مهندسی و تامین قطعات ایران خودرودیزل (اپکو) خبر داد. ایران خودرو هم در خبر دیگری عنوان کرد: این شرکت در آستانه عبور از تولید نیم میلیون دستگاه خودرو است. گروه ایران‌خودرو (خودرو) در روزهای پایانی سال جهش تولید، در آستانه عبور از رکورد تولید 500 هزار دستگاه خودرو و تحقق 100 درصدی هدف تولید امسال قرار دارد. در نیمه اسفندماه تعداد خودروهای تولیدی بزرگ‌ترین خودروساز کشور، از 480 هزار دستگاه فراتر رفته و در آستانه عبور از نیم میلیون دستگاه است.

در دو خبر دیگر، پتروشمی مبین (مبین) از ابلاغیه پانصد و نهمین جلسه هیات مدیره در خصوص انتشار اوراق اختیار فروش تبعی با شرایط تعداد 30 میلیون سهم و اعمال ضریب قیمت 1/22 برای یک سال بعد و داروسازی لابراتوار دکتر عبید (دعبید) از انتشار اوراق صکوک اجاره جهت تامین سرمایه در گردش با نرخ 18 درصد و با طول دوره بازپرداخت 48 ماه/ مبلغ بدهی 63.9 میلیارد تومان خبر داد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید