بسته خبری 17 اسفند 99

اخبار مهم امروز برای بورس بازان/ عرضه اولیه های بورس در 17 اسفند

کدخبر: ۳۹۷۶۹۸
اقتصادنیوز: بورس بازان همچنان پیگیری تحولات برجامی را به جد پیگیری می‌کنند. بورسی از از ادامه عرضه اولیه ها تا پایان سال خبر می دهند.
اخبار مهم  امروز برای بورس بازان/ عرضه اولیه های بورس در 17 اسفند

به گزارش اقتصادنیوز، مهمترین اخباری که بورس بازان در بازار آن را پیگیری می‌کنند، علاوه بر تحولات برجامی، اخبار جسته و گریخته از گشایش ها در مسیر سرمایه‌گذاری و اقبال بسیاری از سرمایه‌گذاری خارجی، دورنما را امیدوار کرده است. هرچند که در سوی دیگر هم اخبار منفی منتشر می‌شود.

اخبار کلان | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

در تازه ترین رخدادها که توجه بورس بازان را به خود جلب کرد، کاخ سفید در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، فرمان اجرایی «وضعیت اضطراری ملی» در مورد ایران را تمدید کرد.

فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران ابتدا در تاریخ ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ اعلام شد، که به رئیس جمهور ایالات متحده این اختیار را می دهد که اموال و دارایی های ایران را توقیف کند و اساس بسیاری از تحریم های آمریکا را تشکیل می دهد

 در همین حال در ادامه تحولات روز پنج شنبه و جمعه، بریتانیا، فرانسه و آلمان در بخشی از بیانیه مشترک که به شورای حکام شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند، خواستار حضور بی قید و شرط ایران در نشست غیررسمی اعضای برجام با حضور آمریکا شدند. آمریکا هم اعلام کرده: برای آغاز روند دیپلماتیک با ایران در چارچوب ۱+۵ آماده‌ایم. در همین حال، تد پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: برای پذیرش دعوت اتحادیه اروپا با هدف آغاز روند دیپلماتیک با ایران در چارچوب ۱+۵ یک آمادگی داریم.

امروز حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در گفت‌وگو با الکاظمی، نخست وزیر عراق اعلام کرد: به رغم قول‌های مکرر مسئولین عراق، هنوز میلیاردها دلار ارز متعلق به ایران آزاد نشده؛ آزادسازی فوری این منابع ضروری است. در همین حال خبر رسیده که وزیر خارجه ایرلند امروز در تهران برای با حسن روحانی و وزیر امورخارجه کشورمان دیدار می‌کند؛ ایرلند عضو شورای امنیت و وزیر خارجه اش عضو شورای تسهیل در اجرای قطعنامه شماره ۲۲۳۱ است. به نظر می‌رسد، دیدار وزیر خارجه ایرلند دیداری از زمره تلاش های دیپلماتیک جاری برای دستیابی به تفاهم در مورد احیای برجام است.

امروز همچنین سفیر روسیه در ایران در دیدار با علی اکبر ولایتی، پیام رئیس‎جمهور روسیه در پاسخ پیام رهبر انقلاب را تقدیم کرد. در همین حال گزارش رویترز نشان از بازگشت هند به بندر چابهار دارد؛ وزیر حمل و نقل هندوستان در این خصوص اعلام کرد: هند در بندر چابهار در اواخر ماه می عملیات گسترده ای را شروع خواهد کرد.

درخبرهای دیگر، امروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دیداری از استان یزد اظهار کرد: در نشستی در حضور رهبر انقلاب یکی از آقایان مدعی شد فردی را می‌شناسد که می‌تواند روزانه ۲ میلیون بشکه نفت بفروشد، اما همه تنها مدعی بودند و نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند. جهانگیری البته نکته قابل تاملی را مطرح کرد: ۳ میلیون تن کالاهای غیراساسی در کانتینرها خاک می‌خورد. بیش از ۳ میلیون تن کالاهای غیراساسی به بنادر کشور وارد شده و در کانتینرها هستند.

از مجلس نیز، عضو کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد: پیشنهاد حذف سقف افزایش حقوق در سال ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس تصویب نشد و سقف ۲.۵ میلیون تومان باقی ماند. نمایندگان مجلس با اختصاص اعتبار مقرر کردند که تسویه بدهی دولت به تامین اجتماعی، متناسب سازی حقوق لشگری و کشوری و رتبه بندی معلمان در سال۱۴۰۰ انجام شود. در همین حال پرونده دخل و خرج دولت در سال آینده بسته شد؛ نمایندگان مجلس در جلسه نوبت سوم شنبه و در پایان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، ماده‌واحده، جداول، ردیف‌ها و اجزای لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کردند.

در اخبار مربوط به کرونا، اتحادیه اروپا مجوز خرید مستقل واکسن روسی و چینی را برای اعضای خود صادر کرد. در واقع به دنبال افزایش انتقادها از سیاسی کاری و فرایند زمانبرِ تایید واکسن‌های روسی و چینی در اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه حق خرید مستقل واکسن‌های خارجی را دارند. در ایران هم حجت‌الاسلام گلپایگانی، رییس دفتر رهبر انقلاب تاکید کرد: واکسن برکت با همه آنچه که غربی‌ها و هرجا در این رابطه فعالیت دارند، قابل مقایسه نیست.براساس اعلام محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام حداکثر تا ۱۵ خرداد سال آینده موضوعی به نام واکسن کرونا در کشور به عنوان دلهره و دغدغه مردم وجود نخواهد داشت. دیروز همچنین در جلسه ستاد کرونا مصوب شد که سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است. هیچ کس برای سفر به این شهرها برنامه ریزی نکند.

در اخبار دیگری که در ارتباط با بازار سرمایه منتشر شد، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد با بیان اینکه منابع حاصل از فروش نفت به کشور در حال افزایش است، گفت: شورای عالی بورس، آمادگی کامل دارد به بنگاه‌های اقتصادی برای سرعت بخشیدن به تامین مالی از بورس کمک کند. رئیس سازمان بورس از اقدامات لازم جهت افزایش نقدشوندگی سهام خبر داد. در بخشنامه دیگری که در نخستین روز هفته منتشر شد، صندوق های با درآمد ثابت موظف شدند به شکل خرد نه بلوک از بازار خرید کرده و سقف اعلام شده  را پُر کنند.محمدعلی  دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هدف از دامنه نوسان نامتقارن را افزایش آرامش و قدرت تحلیل سهامداران خواند، و گفت: برای افزایش قدرت نقدشوندگی، تقویت برخی اقدامات مورد توجه قرار گرفته است. دیروز همچنین مدیرابزارهای نوین فرابورس در گفت‌وگویی تاکید کرده بود ماهیت ورود پول به بازار اوراق با بازار سهام فرق دارد و مشتریان اوراق بیشتر بانک ها و صندوق های با درآمد ثابت بودند.

اخبار صنایع | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

در اخبار مربوط به صنایع، در اعلام نرخ پایه فرآورده‌های نفتی ویژه داخلی (نیمه دوم اسفندماه 1399)،  میانگین نرخ دلار نیز  بر اساس 23771 تومان تعیین شد. در خبر دیگری سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: درباره تخصیص سهمیه بنزین نوروزی مازاد بر سهمیه ماهانه، هیچ تصمیمی ازسوی هیئت دولت به وزارت نفت ابلاغ نشده است.

در اخبار دیگری با توجه به افزایش قیمت پلیمرها در بازارهای آسیایی، مانند پلی استایرن ها، پی وی سی ها، پلی اتیلن های ترفتالات، پیش بینی میشود این محصولات با افزایش قیمت شدیدتری نسبت به پلیمرهای دیگر در بورس کالا روبه رو شوند.البته برای بازارهای جهانی و کامودیتی خبر مهمی منتشر شد که به نظر می‌رسد روز دوشنبه بازارها پس از بازگشایی به آن واکنش نشان دهند. براساس این خبر، لایحه ۱.۹ تریلیون دلاری بایدن در سنا به تصویب رسید.این لایحه شامل طیف گسترده‌ای از کمک به آمریکایی‌هاست که با بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند.

بورس

اخبار شرکت‌ها | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

مهمترین اخبار روز اول هفته به موضوع صف عرضه اولیه ها اختصاص داشت که به گفته مدیران بورس به احتمال قوی تا پایان سال باز هم عرضه اولیه خواهیم داشت. محمد امین قهرمانی، مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در همین حال از پذیرش پتروشیمی تبریز در هیئت پذیرش و درج نماد این شرکت در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد. در خبر مهم دیگری، پتروشیمی غدیر از فرابورس به بورس انتقال یافت؛ پتروشیمی غدیر با نماد شغدیر در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

در اخبار مربوط به افزایش سرمایه‌ها نیز، تولیدی چدن سازان (چدن) درراستای افزایش سرمایه ومکاتبه شرکت با سازمان بورس و همچنین ابلاغیه مورخ 99/03/07 آن سازمان،گزارش توجیهی براساس اصلاحات توسط هیئت کارشناسی دادگستری تنظیم وموردتایید هیئت مدیره قرارگرفت و به حسابرس ارسال شد؛ سرمایه شرکت از 170 میلیارد تومان به 892 میلیارد تومان می‌رسد.

 همچنین ذوب آهن اصفهان (ذوب) گفته فعلاً افزایش سرمایه را لغو کرد؛ با توجه به عدم قبولی سهامدار عمده با مشارکت در افزایش سرمایه به میزان کل مطالبات و همچنین عدم قبولی سمت تعهد پذیره نویسی از سوی سهامداران عمده شرکت که این موضوع افزایش قابل توجه هزینه های مالی شرکت را در پی خواهد داشت و همچنین با توجه به اینکه شرکت از زیان انباشته خارج گردیده و بعد از سال ها توزیع سود نقدی در مجمع عادی سالانه را در دستور کار دارد به دلیل اینکه منافع بیشتری از محل سود توزیعی عاید سهامداران شرکت گردد هیئت مدیره لغو افزایش سرمایه پیشنهادی و اصلاحی موضوع مصوبه 6-25 مورخ 1399/10/02 را تصویب کرد. پلی اکریل اصفهان (شپلی) نیز از تصمیم خود برای افزایش سرمایه از ناحیه تجدید ارزیابی خبر داد. همچنین مس مجتمع معادن مس تکنار (تکنار) اعلام کرد: گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 6 میلیارد تومان به 43.5 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی ، خرید ماشین آلات و طرح اکتشاف که 16 اسفند امسال به تصویب هیئت مدیره رسید، جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

در همین حال گروه مپنا (رمپنا) از ثبت افزایش سرمایه از 2700 میلیارد تومان به 4 هزار تومان (از محل سود انباشته) در اداره ثبت شرکت ها خبر داد. رمپنا همچنین اعلام کرده، هنوز تلفیق نداده است؛ به اطلاع می‌رساند با توجه به عدم رعایت دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان، شرکت بورس اوراق بهادار تهران ، طی نامه شماره 718661 مورخ 1399/11/13 ضرورت رعایت موارد فوق ظرف مهلت 1 ماه را به شرکت تاکید نمود. با توجه به نامه واصله از شرکت مهلت مذکور به مدت 15 روز دیگر تا تاریخ 1399/12/30 تمدید می گردد. این روزها این موضوع در جریان است که آیا مصوبه اخیر مجلس در خصوص افزایش 275 درصدی قیمت برق صنایع راهگشای وصول مطالبات شرکت های نیروگاهی خواهد شد؟ برخی از مدیران همچون مدیر رمپنا معتقدند با توجه به طلب شرکت های نیروگاهی و پیمانکاران از وزارت نیرو، امیدوارند این افزایش درآمد ناشی از افزایش قیمت برق (واریز درآمد به شرکت توانیر) گشایشی در کاهش مطالبات داشته باشد.

سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو) هم از پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه به میزان 153 درصد از محل سایر اندوخته ها ،آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی خبر داد؛ سرمایه شرکت از 435 میلیارد تومان به 1100 میلیارد تومان می‌رسد.

در بخش دیگری از اخبار مربوط به افزایش سرمایه ها، روز شنبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام حفاری شمال (حفاری) با موضوعیت افزایش سرمایه و با حضور ۶۰ درصدی صاحبان سهام و هیات مدیره شرکت برگزار شد که در نهایت افزایش سرمایه ۹۰۰ میلیارد تومانی مورد موافقت سهامدار عمده و مجمع قرار گرفت. تقاضای شرکت ۱۰۰ درصد بود از محل سود انباشته که سازمان بورس با ۷۵ درصد آن موافقت کرد که معادل ریالی آن افزایش سرمایه از ۵۲۱ میلیارد تومان به ۹۰۰ میلیارد تومان است. مسعود عیدی، مدیرعامل شرکت در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر موضوع تجدید ارزیابی گفت: این افزایش سرمایه از محل سود انباشته است و در خصوص تجدید ارزیابی با توجه به این که سهامدار عمده فعلا مخالفت کرده هنوز  برنامه ای نداریم. وی درباره پروژه‌های شرکت نیز اعلام کرد: همه دکل ها از اوایل سال آینده طی برنامه های زمان بندی شده وارد فعالیت شده و در دو پروژه مارون و گلخاری مشغول به کار می شوند. در حاضر دو پروژه از بسته های مناطق نفت خیز جنوب مارون ۱ و ۴ و گلخاری اخذ شده که مارون 1 و 4  تقریبا عملیاتی شده اند و احتمالا تاپایان سال عملیات اجرایی حفاری آنها را آغاز کنیم. گلخاری هم که اخیرا ابلاغ شده در سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد. بیمه کارآفرین (وآفری) نیز از برگزاری مجمع با دستورکار افزایش سرمایه خبر داد. افزایش سرمایه فوق تا زمان برگزاری این مجمع نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت خواهد رسید؛ در سرمایه شرکت از 175 میلیارد تومان به 950 میلیارد تومان میرسد.

صنایع  آذرآب (فاذر) در خصوص گمانه زنی ها بر سر افزایش سرمایه اعلام کرد: پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری کدال مبنی بر صدور مجوز افزایش سرمایه به استحضار می رساند همانگونه که در اطلاعیه مذکور آن سازمان ؛ کل مبلغ افزایش سـرمایه از محل تجـدید ارزیابی طبقه ساختمان به مبلغ 846ر469ر6 میلیون ریال را در اختیار هیئت مدیره قرار داده تا پس از رفع موارد مطرح شده در مجوز افزایش سـرمایه، با در نظر گرفتن مفاد تبصـرة 1 اصلاحیۀ مادة 10 آیین نامۀ اجرایی تبصرة 1 مادة 149 قانون مالیاتهای مستقیم، اقدام به انجام افزایش سرمایه از این محل نماید، لذا هیئت مدیره این شرکت پیگیر مرتفع نمودن مورد مطرح شده است.

همچنین سرمایه گذاری خوارزمی (وخارزم) نیز از برگزاری جلسه مجمع فوق العاده (دستورکار افزایش سرمایه) در ساعت 8:30 روز دوشنبه 25 اسنفند در دفتر شرکت (تهران) خبر داد؛ سرمایه این شرکت از 1250 میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان می‌رسد. صنعتی و معدنی گل گهر (کگل) از برگزاری مجمع در 26 اسفند امسال ساعت 10 در هتل بین المللی لاله (تهران) خبر داد؛ سرمایه شرکت از 7440 میلیارد تومان به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

در اخبار مربوط به مجامع، گروه فن اوا (فن آوا) از برگزاری جلسه مجمع با دستورکار تعیین سال مالی شرکت در تاریخ 25 اسفند در ساعت 11 در هتل اسکان (تهران) خبر داد. تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک) نیز اعلام کرد: مجمع سالانه برگزار شد و به حد نصاب قانونی نرسید.

صنایع فولاد آلیاژی یزد (فولای) نیز پش از به حد نصاب نرسیدن دور اول جلسه مجمع، از برگزاری مجمع با دستورکار تصمیم گیری در خصوص تعین تکلیف شرکت صنایع مفتولکاران یزد(سهامی خاص) در ساعت 15 روز چهارشنبه 18 فروردین سال 1400 در یزد (هتل مشیرالممالک) خبر داد. ایران دارو (دیران) هم از برگزاری جلسه مجمع در تاریخ 27 اسفند امسال در دانشکده داروسازی خبر داد. دستیابی به بالاترین میزان تولید فولاد خام در تاریخ فولاد مبارکه (فولاد) به ثبت رسید. معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در این باره گفته است: ثبت این رکورد در حالی به دست آمد که بالاترین رکورد تولید فولاد مبارکه اصفهان در سال 1396 (6 میلیون و 451 هزار تن) ثبت شده بود و این رکورد از ابتدای سال 99 تا تاریخ 12 اسفندماه، با تولید 6 میلیون و 609 هزار تن، پس از گذشت سه سال با وجود همه محدودیت‌ها شکسته شد. محمدی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این افزایش تولید به بیش از نیم میلیون تن از هدف تعیین‌ شده افزایش یابد. سرمایه گذاری صنعت نفت (ونفت) هم از واگذاری 79.67 درصد سهام شرکت تابعه شیمیایی نفت گستر خبر داد.  لوله و ماشین سازی ایران (فلوله) در نظر دارد اصالتاً و وکالتاً تعداد 11،900،000 سهم شرکت توسعه خط لوله هامون (سهامی خاص) ، جمعاً معادل 17 درصد سهام آن شرکت را با مشخصات و شرایط مشخص بطور یک جا به اشخاص حقیقی یا حقوقی و از طریق مزایده واگذار کند.

در خبر مهم دیگری درباره نوشه پونه مشهد (غپونه) اعلام شد: درخواست پذیرش سهام نوش پونه مشهد در فرابورس ایران در جلسه 12 اسفند امسال هیئت پذیرش فرابورس مطرح و با پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران به صورت مشروطم وافقت به عمل آمد. مقرر شد قبل از درج نام شرکت در فهرست نرخهای فرابورس و آغاز معاملات، اطلاعات لازم و تعیین شده توسط این شرکت ارائه شود. همچنین فرابورس اعلام کرد: با توجه به عدم رعایت دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان، شرکت فرابورس ایران ، طی نامه شماره 710982 مورخ 1399/10/21 ضرورت رعایت موارد فوق ظرف مهلت 2 ماه را به بانک دی (دی) تاکید نمود. با توجه به نامه واصله از شرکت مهلت مذکور به مدت 1 ماه دیگر تا تاریخ 1400/01/15 تمدید می گردد. تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) هم اعلام کرد به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، تعلیق نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ 1399/12/27 ادامه می یابد.

لوتوس پارسیان (لوتوس) از پذیرش تعهدات جدید خبر داد؛ تعهدپذیره نویسی و بازارگردانی اوراق سلف موازی استاندارد بر پایه نفت خام سنگین صادراتی به مبلغ 4,500 میلیارد ریال - در بازار بورس انرژی- تاریخ سررسید30 ماهه-نرخ سود حداکثر 19درصد و حداقل 18.5 درصدسالانه- درآمد تعهدپذیره نویسی و بازارگردانی 450,000 میلیون ریال- درآمد بازارگردانی طی 30 ماه شناسایی میشود. همچنین تامین سرمایه امین (امین) گفته است پذیرش سندیکای تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق صکوک منفعت شرکت ملی نفت ایران (سهامی خاص) با سررسید چهار ساله از تاریخ انتشار (17 اسفند امسال/امروز) که مشارکت شرکت تامین سرمایه امین (سهامی عام) به میزان یک هزار میلیارد تومان است. همچنین تامین سرمایه امید (امید) اعلام کرد: پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق سلف موازی استاندارد بر پایه نفت خام سنگین صادراتی(نماد سنفت010) به مبلغ 750 میلیارد تومان به منظور تامین مالی اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت از میدان های در حال بهره برداری در چهارچوب قراردادهای EPC/EPD که توسط شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند(سهامی خاص) در بازار بورس انرژی ایران با تاریخ سررسید 30 ماهه از شروع دوره عرضه اولیه و با نرخ سود حداکثر 19 درصد و حداقل 18.5 درصد که بصورت سالانه و در زمان سررسید اوراق تسویه می گردد، منتشر می شود. درآمد بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی اوراق یاد شده جمعاً مبلغ 75 میلیارد تومان برای دوره 30 ماهه اوراق است. همچنین تامین سرمایه نوین (تنوین) از پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند خبر داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید