بسته خبری بورسی 19 اسفند 99

تغییرات مدیریتی در راه بورس

کدخبر: ۳۹۸۲۱۳
اقتصادنیوز: سیگنال های متفاوتی از رویدادهای مهم پیرامون بازار سهام به گوش می‌رسد. به نظر میرسد تغییرات مدیریتی در بورس حتمی است.
تغییرات مدیریتی در راه بورس

به گزارش اقتصادنیوز، درحالی که نشانه‌های مثبت از توفیق ایران در فروش نفت به گوش می‌رسد که رویترز مدعی نگرانی ها درباره گزارش دوشنبه شب آژانس شد.

اخبار کلان | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

همچنان تحولات پیرامون احیای برجام در صدر اخبار مهم کلان برای بورس بازان است؛ در تازه ترین رویداد، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره برخی گمانه‌زنی پیرامون تماس ایران وامریکا گفته است: هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا درباره موضوعات برجامی و غیر برجامی نداشته و نداریم. دوشنبه شب رویترز به نقل از آژانس انرژی اتمی نیز مدعی شد: ایران غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-2M را در نطنز آغاز کرده است. حالا برخی از گزارش‌ها نیز مدعی نگرانی اروپایی ها و امریکا در این خصوص شده است. ایران اما تاکید کرده تنها در صورتی می‌تواند تعهدات خود را از سر گیرد برساند که امریکا تحریم ها را بی قید و شرط بردارد و در صورت راستی آزمایی منافع اقتصادی از برجام، دوباره به این معاهده برگردد.

همسو با این اخبار، رویترز به نقل از تحلیلگران و منابع آگاه اعلام کرد: ایران در ماههای اخیر بی سر و صدا صدور نفت خام خود به چین را افزایش داده و پالایشگاههای دولتی هند نیز با توجه به احتمال پایان تحریم نفتی، نفت ایران را در برنامه واردات خود قرار داده‌اند. در این گزارش آمده است ایران در ماه های اخیر به میزان بی سابقه ای نفت خام به مشتری اصلی اش چین صادر کرده و پالایشگاه های دولتی هند نیز با فرض کاهش تحریم های آمریکا، نفت ایران را به برنامه واردات سال ۲۰۲۱ اضافه کرده اند. قیمت نفت صبح روز دوشنبه در آسیا صعودی بود و حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی باعث تقویت طلای سیاه شد.

عصر روز دوشنبه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوبه قبلی شورا در مورد اختیارات بانک مرکزی و رئیس کل برای مدیریت بازار ارز و فرآیند تخصیص و تامین ارز در بازار پانویه و سایر مقررات مربوط برای یکسال تمدید شد. همچنین در چارچوب برنامه اصلاح نظام بانکی، اختیارات قانونی برای سرپرستی موسسات اعتباری ناتراز و مشکل دار، برای یک سال دیگر به بانک مرکزی تفویض شد. در گزارش ارایه شده رئیس کل بانک مرکزی به شورا سه نکته مهم اعلام شد:

  1. زمانی متوسط درآمد نفتی کشور بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بود اما درآمد نفتی مجموع دو سال گذشته کمتر از ۲۰میلیارد دلار بوده و مخارج ارزی کشور با آن اداره شده است.
  2. در حالی که تعهد بانک مرکزی برای تامین ارز در سال جاری حدود ۸میلیارد دلار بود اما ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی تامین ارز کرده است. بانک مرکزی گزارش داد:
  3. عملیات بازار باز در بهمن ماه، در راستای تثبیت نرخ سود بازار بین بانکی در محدوده دالان نرخ سود سیاستی از پیش تعیین شده با موفقیت اجرا شد.

سران قوا

البته در کنار این اتفاقات و رویدادها، حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد که واکسن در سال آینده به اندازه کافی وارد خواهد شد. روحانی گفته است: سال آینده سال غلبه بر ویروس و احیای مشاغل خواهد بود.

در اخبار مربوط به بازار سرمایه نیز، ابلاغیه معاملات سهام پرریسک در بازار پایه تابلو قرمرز در بازار اعلام شد. رییس سازمان بورس تاکید کرده، قیمت گذاری دستوری صنایع و تولیدات توجیه اقتصادی ندارد. همچنین برخی گزارش حکایت از این دارد که شاهد تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و اوراق بهادار خواهیم بود، بر اساس گزارش خبرگزاری ها محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حکمی سارا علیاری را به عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منصوب کرد.در کنار تغییر مدیر روابط عمومی این سازمان، " محمدحسن ابراهیمی سروعلیا" معاون سابق نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به سمت معاونت نظارت بر نهادهای مالی، "محمدرضا معتمد"، معاون سابق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به سمت رییس کمیته ریسک، "محسن خدابخش" مدیر سابق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس به عنوان سرپرست معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار و،"میثم فدایی واحد" به سمت نظارت بر نهاد های مالی منصوب شدند.همچنین "راضیه صباغیان"، مدیر سابق نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مشاور رییس سازمان بورس در امور نظارت بر نهاد های مالی منصوب شد.

در کنار این تازه ترین خبر بازار سهام حکایت از این دارد دوشنبه 130 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق های قابل معامله با درآمد ثابت در بازار خارج شده است.

اخبار صنایع | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

در بخش فولادی‌ها، دوشنبه اعلام شد که سقف سهمیه شمش فولادی در بورس کالا حذف شد؛ سه شنبه عرضه‌های شمش فولادی (فولاد خام) با قیمت پایه 10570 تومان به ازای هر کیلو با بیش از 136 هزار تن انجام می‌شود.

در مهمترین خبر و مصوبه برای صنعت پتروشیمی‌ها، هیئت دولت در نشست عصر یکشنبه که به ریاست رئیس‌جمهوری برگزار شد، آیین‌نامه احداث واحدهای میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی برای انتقال پروپیلن تولیدی به داخل کشور را تصویب کرد.  مطابق این آیین‌نامه و با توجه به اهمیت تولید پروپیلن و بهره‌برداری از متانول مازاد تولید در کشور و به‌منظور تبدیل متانول به پروپیلن و با هدف انتقال پروپیلن تولیدی به داخل کشور با اولویت رفع نیاز داخلی و کاهش واردات مشتقات آن، شرکت ملی صنایع پتروشیمی نسبت به سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی و احداث تأسیسات و زیرساخت‌های مورد نیاز با تصویب شورای اقتصاد اقدام می‌کند.  مطابق آیین‌نامه مزبور، صنایع مشمول تخفیف پلکانی (موضوع آیین‌نامه اجرایی تبصره اصلاحی بند (ب) ماده (۱) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها) عبارت‌اند از واحدهای تولیدکننده مواد پایه (بالادستی) پتروشیمی که با هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره تولید در محصولات میانی و نهایی، مواد اولیه مورد نیاز این واحدها را تأمین کنند.

افزون بر این، تخفیف پلکانی به معنای اعمال تخفیف در قیمت خوارک‌های گاز و مایع مصرفی صنایع تولیدکننده مواد پایه (بالادستی) پتروشیمی به شرط تأمین خوراک تولیدکنندگان محصولات میانی و نهایی و به‌منظور توسعه زنجیره ارزش است. این صنایع به نسبت میزان سهم خود در تأمین خوراک و برحسب محل استقرار واحدهای مراحل نخست تا سوم تکمیل زنجیره ارزش محصول در مناطق عادی یا کمتر توسعه یافته، از تخفیف پلکانی در قیمت مصوب خوراک گاز و خوراک مایع برخوردار خواهند شد. در ضمن واحدهای تولیدکننده متانول که خوراک واحدهای تولیدکننده الفین را تأمین می‌کنند، مشمول تخفیف معادل ۳۰ درصد در قیمت خوراک گاز طبیعی مصرفی خود متناسب با مقدار تأمین خوراک واحد تولید الفین مربوط می‌شوند، اعم از اینکه تولیدکنندگان متانول یا الفین در مناطق کمتر توسعه‌یافته باشند یا نباشند. سه نماد متانول ساز بورسی پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی فن آوران (شفن) و پتروشیمی خارک (شخارک) بیشترین تاثیر را از این مصوبه  بهره گیرند.

د همچنین سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اظهار نظر مهمی گفته است: تعامل مطلوبی میان بورس کالا و وزارت صمت شکل گرفته و معتقدیم سال ۱۴۰۰ فرصت ویژه ای است وزارت صمت با تمرکز بر بورس کالا، حوزه معدن و مزایده‌های بزرگ این بخش را به بورس بیاورد.

اخبار شرکت ها | کدام خبرها را پیگیری می کنیم؟

همچنان اخبار افزایش سرمایه ها ادامه دارد؛ گشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) از برگزاری مجمع فوق العاده با دستورکار افزایش سرمایه در ساعت 10 پنج شنبه 28 اسفندامال در استان اصفهان (دفتر شرکت) برگزار میشود؛ سرمایه شرکت از 20 میلیارد تومان به 66 میلیارد تومان میرسد.  بیمه رازی (ورازی) از  گزارش پیشنهادی هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه 839 درصدی (محل تامین: مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها) خبر داد؛ سرمایه شرکت از 300 میلیارد تومان به 2817 میلیارد تومان می‌رسد. توسعه صنایع بهشهر (وبشهر) هم از گزارش پیشنهادی هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه ۳۹ درصدی (محل تامین: سود انباشته) خبر داد؛ سرمایه شرکت از 825 میلیارد تومان به 1150 میلیارد تومان می‌رسد. همچنین افزایش سرمایه ۴۲۵ درصدی تولیدی چدن سازان (چدن) از محل تجدید ارزیابی دارایی ها مورد تایید حسابرس قرار گرفت؛ سرمایه شرکت از 170 میلیارد تومان به 892 میلیارد تومان می‌رسد. کاشی پارس هم گفته است که از محل تجدید ارزیابی سرمایه شرکت را از 12.4 میلیارد تومان به 192 میلیارد تومان می‌رسد. گزارش توجیهی هیئت مدیره به تصویب رسیده و جهت اظهار نظر به حسابرس ارسال شد.

در اخبار مربوط به برگزاری مجمع شرکت ها، سیمان ایلام (سیلام) از برگزارش مجمع سالانه در ساعت 10 روز پنج شنبه 28 اسفند امسال در تهران (دفتر سیمان تهران) خبر داد.  پتروشیمی تخت جمشید (شجم) نیز قرار است مجمع سالانه خود را در همین روز و همین ساعت در ساختمان بازرگانی پتروشیمی برگزار کندد.

در اخبار دیگر شرکت‌ها، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) درباره جزییات عرضه اولیه چهارشنبه گفته است، چهارشنبه 20 اسفند تعداد 345 میلیون سهم معادل 15 درصد از سهام سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار در فهرست نرخ های بازار دوم و در نماد "مدار" به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه میشود.

سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران (وصنا) نیز از سرمایه گذاری در واردات قطعات CKDخودرو با ارزش 250 میلیارد تومان خبر داده است؛   سود وزیان حاصل از مشارکت به میزان 70 درصد برای طرف اول قرارداد (این شرکت) و 30 درصد برای طرف دوم محاسبه خواهد شد. طرف دوم استرداد اصل سرمایه شرکت و سود معین به میزان 29/166 درصد را تاپایان مدت قرارداد تضمین و تعهد می نمایدوطرف دوم ضرر و زیان احتمالی را از مال و سهم الشرکه خود جبران خواهد کرد و طرف اول هیچگونه مسئولیتی درخصوص ضرر و زیان احتمالی نخواهد داشت بدین ترتیب طرفین بایکدیگرصلح و سازش نمودند.

تجارت الکترونیک پارسیان (رتاپ) درباره مزایده فروش سهام آیریک پارسیان شفاف سازی کرد؛ پیرو آگهی منتشره 18 اسفند در روزنامه اطلاعات مبنی بر عرضه 33 درصد سهام شرکت آیریک پارسیان از طریق مزایده عمومی به اطلاع می رساند که سهم این شرکت  7 درصد از مقدار سهام عرضه شده در مزایده مزبور است. تجارت الکترونیک پارسیان برگزارکننده مزایده نیست. همچنین بسته بندی ایران (فبیرا) نیز در یک شفاف سازی اعلام کرد: شرح رویدادعطف به نامه احکام قضائی ماٌخوذه توسط آقای آرنوش گلی پور و توقیف پلاک ثبتی 22084 با پیگیری های بعمل آمده ، در حال حاضر دستور توقف عملیات اجرائی نسبت به داد نامه ها از سوی مراجع قضائی صادر شد.

صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان  (قشرین) نیز درباره رویداد مهمی اعلام کرده است: شرح رویدادمجموعا متراژ 1،535،523 متر مربع به مبلغ 3580 میلیارد تومان کارشناسی شد که ردیفهای 1 و 2 تغییر کاربری یافته سهم شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان بوده و ردیفهای 3 تا 7 سهم شهرداری مشهد است. طبق مفاد توافقنامه در این مرحله میبایست صلح نامه فیمابین شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان و شهرداری مشهد بر اساس 60 درصد سهم شهرداری و 40 درصد شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان منعقد شد.(این صلح نامه مشروط به دریافت مصوبه کمیسیون ماده 5 است) پس از اخذ مصوبه کمیسیون ماده 5 مطابق با سهم شهرداری مشهد انتقال سند صورت خواهد پذیرفت.

تامین سرمایه امید (امید) اعلام کرد: پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق سلف موازی استاندارد بر پایه نفت خام سنگین صادراتی(نماد سنفت009) به مبلغ یک هزار میلیارد تومان به منظور تامین مالی اجرای طرح یکپارچه میدان مشترک غرب کارون و احداث خطوط لوله نفت خام و پایانه های صادراتی در بنادر بهرگان و جاسک توسط شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند(سهامی خاص) و با عاملیت شرکت کارگزاری بانک سپه در بازار بورس انرژی ایران با تاریخ سررسید 30 ماهه از شروع دوره عرضه اولیه و با نرخ سود حداکثر 19 درصد و حداقل 18.5 درصد که به صورت سالانه و در زمان سررسید اوراق تسویه می گردد، منتشر می شود. درآمد بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی اوراق یاد شده جمعاً 100 میلیارد تومان برای دوره 30 ماهه اوراق است. همچنین مدیریت لوتوس پارسیان (لوتوس) نیز اعلام کرد: پذیرش تعهدپذیره نویسی و بازارگردانی اوراق سلف موازی استاندارد بر پایه نفت خام سنگین صادراتی(نماد 008) به ارزش 1950 میلیارد تومان توسط شرکت توسعه نفت و گازصبااروندبا تاریخ سررسید30ماهه با نرخ سود حداکثر19درصد و حداقل 18.5 درصد - درآمد بازارگردانی و تعهدپذیره نویسی جمعاً بمبلغ 195 میلیارد تومان برای دوره 30ماهه اوراق است.

در خبر مهم دیگری فولاد خوزستان (فخوز) در برنامه ای اعلام کرده 250 میلیون  سهم خزانه می‌خرد. فرابورس ایران اقدام به اعطای فرصت 2 ماهه به ناشر سرمایه گذاری صبا تامین (صبا) تا 15 اردیبهشت سال 1400 و بورس تهران  اقدام به اعطای فرصت 35 روزه به ناشر سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو) تا 20 فروردین سال 1400 کرد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید