روند بازدهی اوراق دولتی در میانه زمستان

هشدار بانک مرکزی درباره نقش بورس در افزایش نرخ سود

کدخبر: ۳۹۸۲۷۵
بانک مرکزی اعتقاد دارد آنجه موجب شده افزایش نرخ سود در بازار بدهی شده سیاست های حمایتی از بورس است و تاکید کرده برای ثبات اقتصادی لازم است نرخ های بازده تعدیل شود.
هشدار بانک مرکزی درباره نقش بورس در افزایش نرخ سود

به گزارش اقتصاد نیوز، بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ بازده اسناد خزانه اسلامی در سررسیدهای یک و دو سال در بهمن ماه صعودی بود اعلام کرد: نرخ بازده اسناد با سررسید یک ساله در بهمن‌‌ماه نسبت به ماه قبل افزایش 0.68 واحد درصدی داشت و از 19.14 درصد به 19.82 درصد رسید. همچنین نرخ بازده اسناد با سررسید دو ساله در بهمن‌ماه به 20.34 درصد رسید که نسبت به ‌دی‌ماه 0.13 واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بنابر گزارش این بانک تغییر جهت نرخ‌های بازده کوتاه‌مدت و میان‌مدت از نیمه دوم بهمن‌ماه شروع شده است که می‌تواند منعکس‌کننده سیاست‌های در پیش گرفته شده برای آرامش‌بخشی به بازار سرمایه و همچنین تغییر در انتظارات تورمی باشد.

بانک مرکزی تاکید کرده است:تعدیل نرخ‌های بازده می‌تواند به باثبات شدن شرایط پولی در اقتصاد کلان کمک کند.ظاهرا اشاره بانک مرکزی به محدودیت های وضع شده درباره خرید اوراق از طریق صندوق های بادرآمد ثابت است.

روز یکشنبه هفته قبل سازمان بورس در مصوبه‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت را به افزایش سرمایه‌گذاری در بورس ملزم کرد. مطابق مصوبه این سازمان   صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل ۱۵ درصد و حداکثر ۲۵ درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق، در سهام هستند. در این مصوبه آمده که تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۹ نسبت به افزایش حداقل ۳ واحد درصد در نصاب موضوع این مصوبه در مقایسه با وضعیت فعلی اقدام کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید