پیش بینی بورس سه‌شنبه 18 خرداد

بورس در نقطه تعادل

کدخبر: ۴۱۷۴۹۳
معاملات روز گذشته نشان از تعادل نسبی در بورس پایتخت داشت. آیا بازار سهام به نقطه تعادل رسیده است؟
 بورس در نقطه تعادل

به گزارش اقتصادنیوز ، برای پیش بینی بورس امروز – سه‌شنبه 18 خرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل بورس 8 هزار و 586 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 157 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 792 واحد پائین آمد و در رقم 383 هزار و 829 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 16 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 720 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 196 نماد رشد قیمت و 213 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 44 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 48 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در اکوایران ببینید : منطقه ضد تورمی بورس

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت سرمایه‌گذاری نیرو (ونیرو)، همکاران سیستم (سیستم) و صنایع ریخته‌گری ایران (خریخت) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های تولید برق ماهتاب کهنوج (بکهنوج)، توکا ریل (توریل) و سرمایه‌گذاری پویا (وپویا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کحافظ (کاشی و سرامیک حافظ)، انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی) و غشهد (شهد ایران) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش)، پخش هجرت (هجرت) و سرمایه‌گذاری آوا نوین (وآوا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه 2 هزار و 45 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز یکشنبه کاهش 6 درصدی داشته است.

پیش بینی بورس

کاهش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات دوشنبه 157 نماد صف فروش و 81 نماد صف خرید داشتند.  ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز چهارشنبه 14 درصد کاهش یافت و در رقم 316 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 7 درصد کاهش یافت و 2 هزار و 361 میلیارد تومان شد که پائین‌ترین رقم در 45 روز کاری گذشته از 14 فروردین تاکنون است.

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه  شرکت داروسازی برکت (با نماد معاملاتی برکت) با صف‌ خرید 56 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

پس از برکت، فگستر (گسترش صنایع روی ایرانیان) و خساپا (خودروسازی سایپا) بیشترین صف خرید را داشت. 

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 84 میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، خزر (فنرسازی زر) و سصفها (سیمان اصفهان) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

در معاملات اولین روز کاری هفته سوم خرداد ماه دو سمت صعودی و نزولی بازار به تعادل نسبی رسید. به طوری که 44 درصد نمادهای بازار رشد قیمت داشتند و 48 درصد نمادها با افت قیمت مواجه شدند. همچنین ارزش مازاد عرضه نیز به کمترین رقم در 45 روز کاری گذشته رسیده است. علاوه بر این پس از 4 روز کاری شاهد مثبت شدن رقم خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار بودیم و 109 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد. این دومین روز در خرداد ماه است که ورود پول حقیقی به بازار ثبت می‌شود. بنابراین داده‌های بازار نشان از تعادل نسبی در بورس دارد.  پس از آن که مدت‌ها سمت قرمز بورس پررنگ‌تر بود، به نظر می‌رسد قیمت‌ها در وضعیت تعادلی قرار گرفته‌اند.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند سطح تعادلی شاخص کل کانال 1.1 میلیونی است و با وجود نوسانات کوتاه‌مدت، در میان مدت شاخص در همین محدوده ماندگار خواهد بود. این تحلیل‌گران از تقابل عوامل صعودی و نزولی در بازار صحبت می‌کنند که در میان مدت یکدیگر را خنثی می‌کنند. ناظران عمدتا عوامل موثر بر روند شاخص‌های بورس را گزارش‌های مثبت شرکت‌ها، تغییرات قیمت دلار، ریسک‌های سیاسی –از جمله انتخابات ریاست‌ جمهوری و مذاکرات برجامی- و انتظارات سهام‌داران معرفی می‌کنند. عواملی که در مقاطعی موجب نزول قیمت‌ها شده‌اند و در برخی دوره‌ها عامل رشد قیمت‌ها بوده‌اند.

منتقدان این دیدگاه معتقدند که عامل اصلی نزول شاخص در 9 ماه گذشته از دست رفتن اعتماد سهام‌داران و فعالان بازار است و اگر این اعتماد بازسازی شود بورس همچنان پتانسیل جذب سرمایه و رشد به کانال‌های بالاتر را دارد. با این حال داده‌های اقتصادی و گزارش‌های رسمی و غیررسمی نشان می‌دهد که بخش بزرگی از سرمایه‌هایی که طی 9 ماه گذشته از بورس خارج شد جذب بازار رمزارزها، اوراق دولتی و صندوق‌های با درآمد ثابت شده است و به نظر نمی‌رسد با ماندگاری شاخص در محدوده 1.1 میلیونی نقدینگی چشمگیری –همانند سال 1399- وارد بازار سهام شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید