بررسی رشد نمادهای بورسی صنعت حمل و نقل

رشد ارزش صنعت حمل و نقل در بورس

کدخبر: ۵۰۵۴۶۲
در بهار 1401 با افزایش بازدهی نماد های گروه حمل و نقل نسبت به زمستان پارسال؛ شاخص این صنعت با افزایش محسوسی همراه بود اما تورم فصلی بهار امسال در رشد اسمی شاخص صنعت حمل و نقل نقش داشت.
رشد ارزش صنعت حمل و نقل در بورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در سه ماهه اول امسال با توجه به افزایش شاخص‌های عمومی قیمت مصرف کننده توقع بر این بود که بازار بورس اوراق بهادار تهران نیز با رشد قابل توجهی همراه باشد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در این 3 ماه با 172 هزار و 382 واحد افزایش، رشد 12.6 درصدی را تجربه کرد اما این رشد شاخص از تورم بهار 1401 عقب ماند. باتوجه به آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در فصل بهار امسال شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار با رشد 20 درصدی همراه بود. این تورم نسبت به فصل قبلی یعنی زمستان 1400 که عددی در حدود 5.9 درصد بوده که افزایش قابل توجهی را در تورم این سه ماهه نشان می‌دهد.

در بین صنایع بورسی هر کدام عملکرد قیمتی خاص خود را در این سه ماهه ابتدایی سال به نمایش گذاشتند اما با توجه به برایند این عملکرد ها متوجه می‌شویم که اغلب صنایع با رشد شاخص همراه بوده اند. یکی از گروه های بازار که بهار امسال را با رشد محسوسی پشت سر گذاشت، گروه حمل نقل بود.

بررسی صنعت حمل و نقل در بورس و فرابورس

در این گزارش سعی داریم تا با بررسی صنعت حمل و نقل و نماد های آن در بورس و فرابورس و مقایسه عملکرد آنها با فصل زمستان 1400 و شرایط تورمی این دو فصل دیدی کلی از نمادهای رشد یافته و عقب مانده نسبت به روند بازار سهام و تورم  قیمت ها نشان دهیم.

photo_2022-07-01_17-07-16

تورم فصلی زمستان 1400 با توجه به اعلام مرکز آمار ایران حدود 5.88 درصد بود که در گروه حمل و نقل نمادهای حتاید، حپارسا، حفارس ، حسینا و حتوکا رشد بیشتری از تورم فصلی داشتند که در بین آنها حفارس رشد قابل توجهی را در این فصل تجربه کرد. نمادهای حآفرین و حپترو نیز با کاهش قیمت در این فصل مواجه بوده اند.

در بهار امسال نیز شاخص صنعت حمل و نقل با رشدی بیشتر از تورم فصلی همراه بود و در بین نماد های این گروه حریل، حپترو، حگهر و حتوکا با رشدی بیشتر از 20 درصد از تورم فصلی در امان ماندند. نماد های حتوکا و حپترو با افزایش قیمت بیش از 40 درصد در بین سایر هم گروه های خود بیشترین رشد را داشتند در حالی که حسینا و حتادید فصل بهار را با کاهش قیمت سپری کردند.

نتیجه عملکرد صنعت حمل و نقل

باتوجه به افت شاخص صنایع و در نهایت شاخص کل در خرداد ماه امسال و رشد شاخص حمل و نقل در بهار 1401 بیشتر از تورم فصلی، می توان گروه صنایع حمل و نقل بورس اوراق بهادار تهران را یکی از پیشتازان صنایع بورسی دانست. لازم به ذکر است که تعدادی از نمادها در این دو فصل نتوانستند از افت ارزش نسبت به تورم محفوظ بمانند و حتی گاهی با نزول قیمت نسبت به فصل قبل همراه بوده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید