مصرف 3 لیوان شیر در هفته؛

خطر پوکی استخوان در کمین ایرانی ها

کدخبر: ۴۴۸۴۵۵
ایرانی‌ها در سال ۹۹ کمتر از ۳ لیوان شیر در هفته مصرف کردند و با این شرایط خطر ابتلا به پوکی استخوان در کمین ایرانی ها است.
خطر پوکی استخوان در کمین ایرانی ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازاگانی تهران؛ گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان دهنده آن است که  در سال ۹۹، بیش از ۵ درصد از ایرانیان بالای ۱۵ سال، هر روز سیگار کشیده‌اند. این در حالی است که سرانه مصرف نوشابه دو لیوان در هفته و مصرف شیر کمتر از سه لیوان در هفته بوده است.

براساس نتایج طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار در حوزه تغذیه و دخانیات از سوی مرکز آمار، می توان گفت در سال ۹۹ در میان افراد ١٥ ساله و بیشتر، به ۴۳ هزار و ۷۰۰خانوار نمونه شهری و ۱۸ هزار و ۸۶۰ خانوار نمونه روستایی و در کل به ۶۲ هزار و ۵۶۰  خانوار مراجعه کرده و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه­‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و ... آن‌ها را جمع‌آوری کرده است.

بر اساس مهم‌ترین یافته‌‌های این طرح در حوزه تغذیه و دخانیات، به‌طور متوسط سرانه مصرف شیر افراد مورد بررسی ۲,۹۸ لیوان در هفته برآورد شده است که استان اردبیل با ۳.۶۳ لیوان در هفته بیشترین سرانه مصرف شیر افراد ١٥ساله و بیش‌تر را در بین استان‌های کشور دارا بوده است. این در حالی است که سرانه مصرف نوشابه افراد ١٥ساله و بیش‌تر در هفته به‌طور متوسط  دو لیوان برآورد شده که استان کرمان با سرانه مصرف ۲.۷۷ لیوان نوشابه در هفته، بیشترین سرانه را در بین استان‌های کشور داشته است.

بر اساس نتایج این بررسی در سال ۹۹، به‌طور متوسط سرانه ماهانه مصرف ماهی افراد ۱,۷ وعده بوده که استان هرمزگان با ۵.۶۷ وعده در ماه بیشترین سرانه مصرف ماهی افراد ١٥ساله و بیش‌تر را در بین استان‌های کشور داشته است.

همچنین در سال ١٣٩٩، سرانه مصرف فست‌فود افراد ١٥ساله و بیش‌تر به‌طور متوسط ۱,۳۴ دفعه در ماه برآورد شده است.

بر مبنای این بررسی، ١١درصد از خانوارهای کشور در سال٩٩ غذای بیش از نیاز مصرفی خود را در ماه منتهی به زمان آمارگیری در سطل زباله ریخته‌اند.

نتایج این بررسی درباره مصرف دخانیات هم نشان می‌دهد در سال ١٣٩٩، ۵,۸ درصد افراد ١٥ساله و بیش‌تر اظهار کرده‌اند سیگار می‌کشند به‌طوری‌که ۸۹.۶ درصد از این افراد سیگاری، هر روز سیگار می‌‌کشیدند. به‌عبارت‌دیگر، ۵.۲ درصد افراد ١٥ساله و بیش‌تر در این سال، روزانه سیگار می‌کشیدند.

همچنین در سال گذشته، ۴ درصد افراد ١٥ساله و بیش‌تر اظهار کرده‌اند، قلیان می‎‌کشند که ۲۲,۷ درصد از این افراد به‌طور روزانه  قلیان می‌کشیدند. به‌عبارت‌دیگر، ۰.۹ درصد افراد ١٥ساله و بیش‌تر هرروز قلیان می‌کشیدند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید