افزایش ۲۶۱درصدی سود خالص پتروشیمی‌ اروند

کدخبر: ۴۶۹۴۵۲
انتشار صورت‌های مالی شش ماه نخست سال‌جاری پتروشیمی ‌اروند (حسابرسی شده) نشان می‌دهد سود خالص این شرکت در بازه زمانی شش ماه نخست سال‌جاری ۳۵ هزار و ۸۴۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۲۶۱درصدی روبه‌رو بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازدنیای اقتصاد- محمد‌صادق امیدوار : بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال، درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده پتروشیمی ‌اروند در شش ماه نخست سال جاری به ترتیب با افزایش ۱۸۹ و ۹۸درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته مواجه شده است.

پیش‌بینی کاهش فروش صادراتی پتروشیمی ‌اروند در شش ماه دوم سال

شرکت پتروشیمی ‌اروند در شش ماه نخست سال‌جاری توانسته است با فروش  ۵۵۰.۲۱۲ تن از محصولات خود در داخل و خارج از کشور درآمدی معادل ۶۹ هزار و ۹۲۲ میلیارد ریال کسب کند که این میزان نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته (۲۴ هزار و ۲۳۶ میلیارد ریال) با افزایش ۱۸۹درصدی روبه‌رو بوده است و این افزایش در حالی است که میزان فروش این شرکت تنها ۸/ ۱۸درصد نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته افزایش داشته و این شرکت در گزارش خود، عمده دلیل این افزایش ۱۸۹درصدی را  ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات اعلام کرده است. در مورد این درآمدها باید اشاره کرد که ۶۹درصد از این درآمدها (۴۸ هزار و ۸۴میلیارد ریال) از فروش داخلی این شرکت و ۳۱درصد از این درآمدها (۲۱هزار و ۸۳۸ میلیارد ریال) از فروش صادراتی این شرکت حاصل شده است. یکی از نکات قابل توجه در صورت‌های مالی این شرکت پیش‌بینی فروش شش ماه دوم سال‌جاری پتروشیمی ‌اروند است و این شرکت پیش‌بینی می‌کند میزان درآمدهای حاصل از صادرات شش ماه دوم سال جاری در مقایسه با میزان درآمدهای حاصل از صادرات شش ماه نخست سال جاری با کاهش ۴۴درصدی روبه‌رو خواهد بود. در نهایت این شرکت پیش‌بینی می‌کند میزان درآمدهای عملیاتی شش ماه دوم سال جاری نسبت به شش ماه نخست سال‌جاری با کاهش ۱۲درصدی روبه‌رو خواهد بود.

پیش‌بینی کاهش ۳۱درصدی سود ناخالص  شش ماه دوم سال پتروشیمی اروند

همان‌طور که بیان شد درآمد‌های عملیاتی شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ پتروشیمی ‌اروند معادل  ۶۹ هزار و ۹۲۲ میلیارد ریال بوده است. بهای تمام شده این درآمدها در بازه زمانی مذکور برابر با ۲۴ هزار و ۴۱۳ میلیارد ریال بوده که این میزان در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته (‌۱۲ هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال‌) با افزایش ۹۸درصدی روبه‌رو بوده است. شرکت در مورد این افزایش در بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی بیان کرده است که افزایش مذکور عمدتا ناشی از افزایش هزینه‌های مواد اولیه و مستقیم مصرفی به دلیل افزایش مقدار تولید و همچنین افزایش نرخ خرید به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش سالانه حقوق و دستمزد کارکنان نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است. نکته قابل توجه دیگر در صورت‌های مالی این شرکت پیش‌بینی افزایش ۲۳درصدی  بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی به‌رغم پیش‌بینی کاهش ۱۲درصدی درآمد‌های عملیاتی در شش ماه دوم سال جاری نسبت به شش ماه نخست سال جاری است. در نتیجه باید عنوان کرد با توجه به گزارش‌های منتشر شده این شرکت در سایت کدال انتظار می‌رود سود ناخالص پتروشیمی ‌اروند در شش ماه دوم سال جاری نسبت به شش ماه نخست سال جاری با کاهش ۳۱ درصدی روبه‌رو شود.

 

 

افزایش ۳۱۵ درصدی سود عملیاتی پتروشیمی ‌اروند

با توجه به موارد ذکر شده، سود ناخالص پتروشیمی ‌اروند در دوره شش ماه نخست ۱۴۰۰ برابر با ۴۵ هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال بوده است که با در نظر گرفتن ۳ هزار و ۷ میلیارد ریال هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى، ۹۲۳ میلیارد ریال  سایر درآمد‌های عملیاتی و یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال سایر هزینه‌های عملیاتی، سود عملیاتی این شرکت برابر با ۴۱ هزار و ۶۷۴ میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال ۹۹ با افزایش ۳۱۵درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین با کسر ۵۳۹ میلیارد ریال هزینه‌های مالی و افزودن ۹۰۶ میلیارد ریال سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی، سود خالص این شرکت محاسبه می‌شود که این عنوان برای شرکت پتروشیمی ‌اروند در شش ماه نخست سال جاری برابر  با ۳۵ هزار و ۸۴۵ میلیارد ریال بوده که افزایش ۲۶۱درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۹۹ داشته است.

کاهش دوره وصول مطالبات پتروشیمی ‌اروند

طبق اطلاعات موجود در صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام، نسبت سود خالص به فروش و درصد حاشیه سود عملیاتی شش ماه نخست سال‌جاری پتروشیمی‌ اروند نسبت به سال مالی ۹۹ با افزایش روبه‌رو بوده که این موضوع نشان‌دهنده افزایش سوددهی فعالیت‌های این شرکت است. در مورد دوره وصول مطالبات این شرکت نیز باید بیان کرد این عنوان  از ۶۸ روز در سال مالی ۹۹ به ۳۵ روز در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است که این موضوع نشان‌دهنده کاهش ریسک نقدینگی شرکت است.شرکت پتروشیمی ‌اروند (سهامی‌خاص) در مرداد سال ۱۳۷۹ تاسیس و در سال ۱۳۸۶ مرکز اصلی آن از تهران به بندر امام خمینی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ‌منتقل شده و در سال ۱۳۸۶ این شرکت در فهرست شرکت‌های قابل واگذاری قرار گرفت. در حال حاضر پتروشیمی ‌اروند جزو واحد‌های تجاری فرعی شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس است. شرکت پتروشیمی ‌اروند به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زنجیره PVC در کشور در زمینی به مساحت ۱۰۸ هکتار در ضلع شمال غربی خلیج‌فارس در استان خوزستان به فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز و ۸۴ کیلومتری شرق آبادان در سایت ۳ منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) احداث شده است.

موضوع اصلی این شرکت سرمایه‌گذاری در احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی، توسعه، نوسازی، تعمیر و نگهداشت، تحقیقات، آزمایش‌ها، پژوهش، بسته‌بندی و... برای تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی ‌و پتروشیمیایی، فرآورده‌های فرعی، مشتقات نفتی به مواد اولیه صنایع پایین‌دستی و... و انجام کلیه فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، فنی و مهندسی و بازرگانی است. طبق گزارش‌ها و اطلاعات موجود در سایت کدال، شرکت پتروشیمی ‌اروند بزرگ‌ترین زنجیره کلرآلکالی، وینیل و پی‌وی‌سی خاورمیانه است  و در حال حاضر این شرکت تنها تولید‌کننده کاستیک در مناطق پتروشیمی‌ ماهشهر و عسلویه است که به دلیل ظرفیت بالای کارخانه علاوه بر تامین کامل نیاز بازارهای داخلی صنایع شیمیایی و معدنی، صادرکننده عمده کاستیک خاورمیانه است. از فرصت‌های پیش‌روی این شرکت می‌توان به وجود مسیرهای خوب ترانزیتی و دسترسی به آب‌های آزاد و مجاورت شرکت در بنادر صادراتی و  مجاورت منابع تامین خوراک و یوتیلیتی اشاره کرد. همچنین در مورد تهدید‌های پیش روی این شرکت می‌توان به بی‌ثباتی نرخ ارز و محصولات به واسطه تحولات منطقه و جهان، تحریم‌های بین‌المللی و احتمال بالا رفتن قیمت خوراک و یوتیلیتی در اثر آزادسازی قیمت‌ها اشاره کرد.

سرمایه شرکت در بدو تاسیس به میزان ۵ میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش از محل مطالبات و آورده‌های نقدی سهامداران، به میزان ۱۲ هزار میلیارد ریال رسیده است. طبق  اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۹/ ۷۸درصد و  شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا با ۹/ ۱۹درصد سهامداران عمده این شرکت هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید