روند بازار خودرو در آخر تابستان

راستی‌آزمایی کاهش قیمت خودرو/ خودرو منتظر چکاندن ماشه

کدخبر: ۳۶۲۱۲۸
سرعت افزایش قیمت محصولات پرتیراژ در بازار به نسبت هفته گذشته کاهش‌یافته اما همچنان قیمت خودرو در بازار روند صعودی خود را حفظ کرده است.
راستی‌آزمایی کاهش قیمت خودرو/  خودرو منتظر چکاندن ماشه

به گزارش اقتصادنیوز درحالی‌که در هفته رو به اتمام از سوی برخی مسئولان صنفی فروشندگان خودرو خبرهای کاهش قیمت به‌کرات اعلام شد اما بررسی‌های میدانی حداقل در روز پنج‌شنبه این اخبار را نمی‌تواند تائید کند.

گرچه دامنه نوسان قیمت خودرو در مقایسه با هفته قبل به‌شدت محدودشده به‌طوری‌که قیمت خودروها در این هفته و در مقایسه با هفته قبل یا با شتاب کمتری رشد کرده یا درجا زده است، اما از ارزانی خبری نبوده است.

فعالان بازار می‌گویند: آنچه فتیله قیمت‌ها را در بازار خودرو بالا نگه‌داشته است جنجال‌ها و حاشیه‌ها درباره فعال‌سازی مکانیسم ماشه است.

به گزارش اقتصاد نیوز، به نظر می‌رسد صاحبان خودرو تصور می‌کنند با فعال شدن این مکانیسم ممکن است نوسان قیمت در بازار بیشتر شود قیمت‌ها روی کاغذ روند صعودی خود را با شیب ملایم‌تر به نسبت هفته گذشته حفظ کرده است.

این در حالی است رئیس‌جمهور چهارشنبه در نشست هیات دولت پیش‌بینی کرد که با توجه به خروج ایالات‌متحده آمریکا از توافق‌نامه برجام این امکان برای آن کشور وجود ندارد که مکانیسم ماشه را فعال کند و حتی وزیر خارجه ایران پیش‌بینی کرد: 20 سپتامبر (روز یک‌شنبه 30 شهریور) هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد. توئیت محمدجواد ظریف کنایه‌ای به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بود که اوایل شهریور در یک پیغام توییتری مدعی شد دولت آمریکا پس از ناکامی در رأی‌گیری شورای امنیت برای جلوگیری از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران، سازوکار موسوم به «مکانیسم ماشه» را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل فعال کرده است. پمپئو زمان بازگشت تمامی تحریم‌های سازمان ملل را نیمه‌شب 20 سپتامبر به‌وقت گرینویچ (برابر با 04:31 بامداد 30 شهریورماه 99) اعلام کرده بود.

خودرو

دوگانه عرضه در بازار خودرو

دولت از طریق حراج خودرو سعی در تقویت سمت عرضه دارد، طبیعتاً برگزاری این حراجی‌ها باید انتظار برای افزایش عرضه را بالا ببرد و سبب تعدیل قیمت شود اما در کنار عرضه دولتی باید روند عرضه خصوصی را نیز رصد کرد. عرضه‌ای که بسته به شرایط اقتصاد سیاسی در بازار حرکت یا عقب‌نشینی می‌کند.

برخی فعالان بازار می‌گویند تا روز یک‌شنبه دارندگان سعی در رصد اتفاقات و وقایع می‌کنند و پس‌ازآن وارد بازار می‌شوند. به گفته این گروه سایه سیاست بر بازار باعث شده که بخش عرضه عقب‌نشینی کند و حتی سومین قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو نیز در حد انتظار نتواند ترمز افزایش قیمت‌ها را بکشد؛ اما اگر ماشه آمریکا خالی باشد روند انتظارات در بازار خودرو نیز به‌سرعت دور می‌زند و در آن مقطع ممکن است خودرو تا حدودی در بردار قیمت‌ها دنده‌عقب حرکت خواهد کرد.

زیرا در دور اول حراجی ایران‌خودرو و دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا که هم‌زمان با عید فطر برگزار شد قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی شد.

روند قیمت خودرو در آخر تابستان

بررسی بازار خودرو در هفته چهارم شهریورماه در مقایسه با هفته سوم نشان می‌دهد دامنه تغییرات قیمتی بین صفر تا 5.5 درصد بوده است. این میزان نوسان قیمتی در هفته چهارم به نسبت هفته سوم در شرایطی است که نوسان قیمتی در هفته سوم به نسبت هفته دوم در دامنه 12 تا 38 درصد نوسان می‌کرد؛ بنابراین دامنه نوسان در هفته چهارم به‌شدت محدودتر شده است اما کماکان در مدار بالای صفر در چرخش است.

توقف کف قیمت خودرو در نزدیک کانال 100 میلیون تومانی

در هفته رو به اتمام به‌جز دو محصول پرتیراژ پراید 111 و پراید 131 که به نسبت هفته گذشته تغییری قیمتی را به خود ندیدند و با همان قیمت‌های هفته گذشته در بازار حضور داشتند. سایر خودروهای پرتیراژ رشد قیمت را تجربه کردند.

پراید 111 این هفته با همان قیمت 110 میلیون تومان در بازار موجود بود و پراید 131 به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی بازار قیمت 98 میلیون تومانی خود را حفظ کرد.

تداوم حضور پراید 131 باقیمت 98 میلیون تومان سبب شد تا کف قیمت خودرو همچنان در نزدیکی‌های کانال 100 میلیون تومانی باقی بماند. سایر محصولات پرتیراژ موجود در بازار در جاده افزایش قیمت حرکت کرد.

اما ورود 206 تیپ 2 به کانال 200 میلیون تومانی و همچنین ورود هم‌زمان ساینا و تیبا 2 به کانال 130 میلیون تومانی از مهم‌ترین اخبار قیمتی این هفته بود.

 پراید 111 در کانال بالای 100 میلیون جا خوش کرد

سال گذشته، زمانی که مدیرعامل سایپا از برنامه زمان‌بندی برای توقف تولید پراید رونمایی کرد و قرار شد پراید تنها تا پایان تیرماه 99 مهمان خطوط تولید این خودروساز باشد کمتر خریداری در بازار تصور می‌کرد که روزی پراید تبدیل به خودرویی شود که باید برای در اختیار داشتن آن بیش از 100 میلیون تومان پرداخت کرد.

البته بسیاری از کارشناسان هم‌زمان با اعلام خبر خروج پراید از بازار خودرو معتقد بودند خروج پراید از چرخه تولید باعث خواهد شد که کف قیمت خودرو در بازار 100 میلیون تومان شود. پراید 111 با تثبیت قیمت خود در کانال 110 میلیون تومانی نشان داد که پیش‌بینی کارشناسان در این زمینه تا چه میزان به واقعیت نزدیک بوده است.

پراید 131 که عنوان کف قیمت بازار خودرو را یدک می‌کشد باقیمت 98 میلیون تومان در بازار موجود است. در حالی پراید 131 در حوالی کانال 100 میلیون تومان پرسه می‌زند که هنوز مدل صفر این خودرو در بازار قابل‌دسترس است فعالان بازار می‌گویند با توجه به توقف تولید این محصول چنانچه خبری مبنی بر کاهشی شدن تعداد کارنکرده های آن در بازار پخش شود قیمت پراید به‌راحتی وارد کانال‌های بالای 100 میلیون تومان می‌شود که می‌تواند به معنای وداع بازار با خودروهای صفر زیر 100 میلیون تومان باشد.

البته کارشناسان تأکیددارند در صورت گشایش در سمت عرضه و رشد تیراژ در کنار به‌کارگیری ظرفیت‌های تولیدی از حیث تنوع این کف می‌تواند زیر 100 میلیون تثبیت شود

 

براید

پژو 206 تیپ 5 و خلق رکورد تازه

خانواده 206 همانند هفته گذشته رکوردهای جدیدی از خود با جای گذاشتند. ثبت رکوردهای جدید در شرایطی است که در این هفته ایران‌خودرو سومین فروش فوق‌العاده خود را برگزار کرد و در این حراجی 16 هزار دستگاه خودرو قرعه‌کشی شد.

در لیست 5 محصولی که در این طرح فروش عرضه شدند دو خودروی پژو 206 تیپ 5 و همچنین مدل صندوقدار 206 نیز حضور داشتند.

پژو 206 تیپ 2 به‌عنوان ارزان‌ترین عضو این خانواده سه‌نفره در این هفته ورود خود به کانال 200 میلیون تومان را شاهد بود.

تیپ 5 این خودرو نیز همچنان در جاده افزایش قیمت حرکت می‌کند این هفته نیز به میانه کانال 240 میلیون تومان رسید و از سوی فروشندگان باقیمت 245 میلیون تومان عرضه شد.

206 صندوق‌دار نیز بافاصله نه‌چندان زیادی پشت سر تیپ 5 این خودرو در جاده افزایش قیمت حرکت کرد.خریداران مدل صندوقدار 206 باید برای خرید این خودرو 242 میلیون تومان به‌حساب فروشندگان واریز می‌کردند.

بژو

 

جابه‌جایی کانال قیمتی خانواده سمند

 خانواده سه‌نفره سمند نیز همانند خانواده پژو 206 این هفته کانال‌های قیمت خود را جابه‌جا کردند و باقیمت‌های جدید در بازار حضور داشتند تا به‌نوعی متقاضیان خود را شگفت‌زده کنند.

سمند LX ساده به‌عنوان ارزان‌ترین عضو این خانواده وارد کانال 180 میلیون تومان شد. این خودرو نیز در میان محصولات عرضه‌شده در طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو حضور داشت. بااین‌حال حضور در این حراجی باعث نشد که قیمت سمند LX همانند دو عضو خانواده 206 در این فروش فوق‌العاده در جاده کاهش حرکت کند.

ایران خودرویی‌ها سمند LX را با موتور EF7 نیز تولید می‌کنند. این محصول نیز رشد قیمت را تجربه کرد و وارد کانال 200 میلیون تومان شد و 203 میلیون تومان در بازار قیمت خورد.

سمند سورن نیز کانال قیمتی خود را عوض کرد و وارد کانال 220 میلیون تومان شد. متقاضیان برای خرید این خودرو باید 223 میلیون تومان پرداخت کنند.

سمند

پرسه تیبا صندوقدار در محدوده 120 میلیون

تیبا صندوقدار و تیبا 2 باهم خانواده تیبا را در بازار تشکیل می‌دهند.

این خانواده که قرار است به‌زودی جایگزین خانواده پراید شود و کف قیمت بازار را تشکیل دهد این هفته رشد قیمت را تجربه کرد.

مدل هاچ بک (بدون صندوق‌عقب) که طرفدار بیشتری دارد این هفته کانال قیمت خود را تغییر داد. تیبا 2 در بازار 134 میلیون تومان قیمت دارد.

تیبا صندوق‌دار نیز قیمت 118 میلیون تومان را در کارنامه خود ثبت کرد.

مدل صندوقدار تیبا این هفته کانال قیمتی خود را تغییر نداد اما به نظر می‌رسد این خودرو به‌زودی خود را آماده ورود به کانال 120 میلیون تومانی کند.

ساینا نیز که همواره قیمتی نزدیک به تیبا 2 دارد باقیمت 135 میلیون تومان در بازار دادوستد شد.

تیبا

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید