کرونای برزیلی به خطرناکی یک بمب اتم!

کدخبر: ۳۹۸۶۳۸
محققان هشدار می دهند که شیوع گونه کنترل نشده کرونا در بزریل به مثابه یک بمب اتمی می تواند موجب گسترش این همه گیری در سراسر جهان شود.
کرونای برزیلی به خطرناکی یک بمب اتم!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، گونه P۱ ویروس کرونا که در برزیل ظاهر شده عفونی تر است و در اکثر ایالت های این کشور غالب شده است و هیچ نشانه ای از کند شدن روند شیوع آن وجود ندارد. 

بر اساس گزارش روزنامه دیلی میل، «روبرتو کرانکل» ، ریاضیدان بیولوژیکی در رصدخانه کووید -۱۹ برزیل، گفت: این اطلاعات به مثابه یک بمب اتمی است.

وی افزود: من از سطح [گونه های ] یافت شده متعجب هستم. رسانه ها معنی آن را منتقل نمی کنند. تمام گونه های جهش یافته کرونا قابلیت سرایت بیشتری دارند و این به معنی مرحله تسریع شده این اپیدیمی است. این موضوع یک فاجعه است.

در حال حاضر گونه برزیلی ویروس کرونا در ۹ ایالت آمریکا و ۱۵ مورد شناسایی شده است. تصور می شود این گونه ویروس کرونا ، ۱.۴ تا ۲.۲ برابر بیشتر از انواع قدیمی تر قابل انتقال است و افرادی را که قبلاً در برزیل به COVID-۱۹ مبتلا شده بودند، دوباره آلوده کرده است.

 افزایش واکسیناسیون و کاهش عفونت های روزانه در آمریکا به جلوگیری از شیوع این ویروس کمک می کند، اما در برزیل این مورد صدق نمی کند. در برزیل ظرفیت اتاق های مراقبت های ویژه آی.سی.یو  تکمیل است و واکسیناسیون به صورت آشفته ای انجام می شود.

 «دنیس گرت» معاون اپیدمیولوژی کاربردی در «موسسه واکسن سابین» در آمریکا گفت: درصورتی که تمامی کشورها شیوع کرونا را در کشور خود کنترل نکنند، هیچ کشوری در امان نخواهد بود.

اقدامات کنترل و واکسیناسیون در برزیل که روز گذشته  ۲ هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به COVID-۱۹ جان خود را از دست دادند، بسیار ناعادلانه است. کارشناسان وضعیت خارج از کنترل کرونا در برزیل را با "بمب اتمی" مقایسه می کنند.

آنها هشدار می دهند تا زمانی که برزیل یا سایر کشورها از گسترش کنترل نشده ویروس کرونا برخوردار هستند، گونه های مختلفی از این ویروس می تواند ظهور کند و باعث ایجاد امواج کووید در سراسر جهان شود.

آنها افزودند: گونه برزیلی ویروس کرونا می ‌تواند مبارزه جهانی را برای پایان دادن به این همه گیری تهدید کند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد؛ اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید