روحانی: باید تحریم شکسته شود تا وضع صندوق توسعه ملی بهتر شود

کدخبر: ۳۹۹۳۳۷
رئیس‌جمهور روحانی با اشاره به برداشت از صندوق توسعه ملی برای پروژه‌‌های دولت گفت: صندوق توسعه ملّی ماحصل پول نفت است و بعد از برجام پول‌هایی به این صندوق وارد شد و طرح‌های امروز ما مرهون سیاست خارجی ماست.
روحانی: باید تحریم شکسته شود تا وضع صندوق توسعه ملی بهتر شود

به گزارش اقتصادنیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: همواره عدم تعادلی بین شرق و غرب کشور وجود داشته است. شرق کشور از لحاظ طبیعت شرایط سختی دارد. کویر سختی‌ها و زیبایی‌ها دارد و ما حتما باید منطقه شرق ایران را آباد کنیم و توازن و تعادل را در این منطقه ایجاد کنیم و این موضوع از لحاظ امنیت ملی و توسعه ایران بسیار حائز اهمیت است.

وی طرح انتقال آب به استان‌های مرکزی را طرح بزرگ و تاریخی عنوان کرد و گفت: در روزهای اول دوستانی می‌گفتند این طرح قابل اجرا نیست. الحمدالله این طرح از سوی وزارت صمت شروع شد و همان طور که مردم عزیز ما می‌دانند تا امروز ما سه فاز خط یک را افتتاح کردیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا، فارس و مهر بخوانید؛

* یک فاز این طرح را در آبان ماه، و دو فاز هم امروز افتتاح کردیم و با این طرح به سیرجان، مس سرچشمه و اردکان یزد آبرسانی می‌شود.

*{ با اشاره به ادامه این مسیر انتقال آب}: خط دوم این مسیر از خلیج فارس و دریای عمان به سمت خراسان جنوبی و مشهد الرضا ادامه می‌یابد. خط سوم برای استان اصفهان و خط چهارم از دریای عمان برای منطقه زاهدان و زابل در سیستان و بلوچستان آبرسانی می‌کند. بهره برداری از این طرح، تحول بسیار عظیم و بزرگ است.

*{با اشاره به حجم بزرگ سرمایه گذاری در این طرح‌ها}: ما امروز در ساخت پمپاژها خودکفا هستیم در قدیم باید همه این‌ها را وارد می‌کردیم الحمدالله در دولت یازدهم و دوازدهم در شرکت‌های دانش بنیان در زمینه گاز آب و نفت اقدامات بزرگ انجام داده‌ایم و این جزو آرزوهای بزرگ نه تنها من که آرزوی همه مسئولان از اول انقلاب تاکنون بوده است.

* امروز شاهد بودیم هر سه فاز خط اول افتتاح شد و عملیات اجرایی خط دوم، سوم و چهارم هم آغاز شده است، در دولت یازدهم و دوازدهم یک جهش که یک انقلاب بزرگ رخ داده است کاری که در منطقه غرب مرکز  فلات مرکزی کشور در زمینه خاک و آب انجام می دهیم بسیار بزرگ است که شرح آن باید در فرصتی مفصل برای مردم توضیح داد و باید توضیح دهیم که در سایر مناطق ایران چه اقداماتی انجام گرفته است.

*{ با اشاره به اهمیت طرح‌های شیرین سازی آب و انتقال آن به مرکز ایران}: یک اشکال اساسی در زمینه محیط زیست این بود اگر آب را شیرین کنیم، دستگاه‌های شیرین کننده آب، پساب را به خلیج فارس بر می‌گردانند و ممکن است به مرجان‌ها صدمه بزند.

* کشورهای جنوبی خلیج فارس در حال استفاده از این آب هستند که پساب آن به خلیج فارس برمی‌گردد. وزارت خارجه ما مسئولیت سنگینی در زمینه حفاظت محیط زیست خلیج فارس دارد و باید کارهای بزرگی را انجام دهد.

* وزیران صنعت و نیرو و رئیس سازمان محیط زیست می‌دانند که این طرح و توسعه آن را به این مشروط کردیم که پساب آب شیرین کن‌ها در خلیج فارس ریخته نشود و وارد دریای عمان شود چون در دریای عمان مشکلی ندارد. این کار ضروری است و  جزو مصوبات طرح است.

* دغدغه محیط زیست به حق است و همه نکات زیست محیطی را در این طرح مدنظر قرار دادیم.

*{ با اشاره به برداشت از صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های دولت }: صندوق توسعه ملّی ماحصل پول نفت است و بعد از برجام پول‌هایی به این صندوق وارد شد و طرح‌های امروز ما مرهون سیاست خارجی ماست. امروز هم باید تحریم شکسته شود تا با فروش نفت باز هم وضع صندوق توسعه ملی خوب شود. 

*{ با اشاره به اینکه این صندوق از زمان تشکیل با مصوبه مجمع در سال‌های آخر دهم، منابع طرح‌های بسیار مهم را تامین کرد}: صندوق توسعه ملی در اجرای این طرح نقش بسیار مهمی داشته است و در ادامه هم نقش خواهد داشت و شاهد تحول بزرگ خواهیم بود.

* اگر نفت در حد مورد نظر ما در سال آینده فروش رود ۳۸ درصد پول نفت به صندوق می آید که سابق این طور نبود و دولت کل پول نفت را مصرف می کرد اما از زمانی که این صندوق با مصوبه مجمع به وجود آمد که به اواخر دولت دهم مربوط می شود، البته عمده این صندوق برای دولت یازدهم و دوازدهم است که به آن پول پرداخته شده است. الحمدالله طرح های بسیار مهمی را تامین کرده است و نقش بزرگی در اجرای این طرح داشته است.  

* به مردم بزرگ ایران تبریک می گویم و از همه شرکت های بخش صنعت و معدن که در این زمینه سرمایه گذاری کردند، از صندوق توسعه و حفاظت محیط زیست که همه دقت ها را به کار برده و از وزارت نیرو که تلاش کرده آب های ضروری و مورد نیاز آشامیدن را در این طرح مدنظر قرار دهد و وزارت صمت که بار بسیار سنگینی را بر دوش گرفته است تشکر می کنم.

*{ در ابتدای این مراسم،  پس از استماع گزارش‌های ارائه شده از سوی اردشیر سعد محمدی سرپرست معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت}: فاز دوم خط اول انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان، طرح بزرگی است که اولین فاز آن در آبان ماه افتتاح شد و ادامه دارد و ان شاءالله در سال‌های آینده هم خطوط دیگر آن افتتاح شود.

* این طرح یک تحول بسیار بزرگ برای شرق کشور و تحول بزرگی برای تولیدات صنعتی به ویژه در تولید مس به وجود می‌آورد که هم تحول برای کشور و هم برای استان و هم برای مردم رفسنجان است.

*در انتقال آب از جنوب به شمال که البته مرحوم رفسنجانی بسیار امید داشت که طرح بزرگتری باشد تا خلیج فارس را به دریای عمان متصل کند، اما به یک شکل دیگری در این دولت اجرایی و عملیاتی شد.

* از سال ۹۴ تا امروز کار بزرگی انجام گرفت و امروز شاهد هستیم آب دریای خلیج فارس و عمان از استان کرمان به یزد می رسد و آبی که به آنجا منتقل می شود مقداری هم بیشتر است و می تواند به مصرف های مورد نیاز دیگر برسد. البته اساس این آب برای تحول صنعتی و با سرمایه گذاری شرکت های بزرگ معدنی انجام می گیرد. امیدواریم این خط انتقال آب موجب تحول بزرگ نه برای استان ها بلکه برای تاریخ شرق ایران باشد.  

* امروز کار بزرگی برای انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به شهر اصفهان و خراسان جنوبی و خراسان رضوی انجام می‌گیرد، حدود ۳۰ درصد این خط از پیش آغاز شده است اما طرحی است که باید در طول ۴ تا پنج سال با تلاش به افتتاح برسد؛ ان‌شاءالله در دولت سیزدهم به افتتاح برسد. طرحی که آرزوی سال‌های قبل مردم خراسان و اصفهان بود که آب پایداری برای توسعه صنایع آنها در اختیارشان قرار گیرد.  

* این طرح، طرح بسیار مهمی است که عملیات اجرایی آن در شرق کشور، استان سیستان و بلوچستان برای آب پایدار خواهد بود و مقصد اول این طرح به سمت زاهدان و بعد به سمت زابل است. البته شرکت در صورتی می تواند به سرعت این طرح را ادامه دهد که هم وزارت صمت و هم وزارت نیرو تعهدات و کمک های خود را انجام دهند.

* برای ما آبادانی سیستان و بلوچستان بسیار اهمیت دارد، همانطور که در این دولت گازرسانی انجام گرفت و راه آهن بسیار عظیمی در این استان در حال اجرا است و طرح بسیار مهم کشاورزی در منطقه سیستان به اجرا در آمد و تحولاتی که در معادن استان در حال اجرا است که می تواند پشتوانه اصلی برای این طرح باشد. البته این طرح برای آب آشامیدنی مردم هم به مصرف خواهد رسید. امیدواریم این طرح تا چهار سال دیگر عملیات آن اجرایی و تمام شود تا مردم بتوانند از این آب پایدار استفاده کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید