روزهای تلخ کادر درمان/ چرا گرفتار فاجعه کووید ۱۹ شدیم

کدخبر: ۴۰۶۴۳۱
پزشک اورژانس بیمارستان‌های تامین اجتماعی و درمانگاه‌های شهرداری تهران، در نوشتاری به چرایی گرفتار شدن در موج چهارم کرونا پرداخته است.
روزهای تلخ کادر درمان/ چرا گرفتار فاجعه کووید ۱۹ شدیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، هادی عبداللهی، نوشت: بیش از یک سال است که درگیر بیماری کووید ۱۹ هستیم و این روزها آتش بیماری با شدت بیشتر بر سر مردم باریدن گرفته است. بنده به عنوان پزشک اورژانس بیمارستان‌های تأمین اجتماعی که مرکز کووید ۱۹ است و درمانگاه‌های شلوغ شهرداری تهران که با بیشترین لود بیمار همراه است، بیشتر ساعت‌های عمرم را در این مدت با این بیماران گذراندم.

باز به عنوان یک پزشک می‌توانم بگویم که فاجعه و زجر از این بالاتر نیست که آخرین نفس‌های بریده شده بیماران را ببینی و نتوانی کاری بیشتر از آنچه کردی برایشان انجام بدهی، این بدترین حس و حال عاطفی را برای کادر درمان ایجاد می‌کند.

متأسفانه شرایط بیماری کووید ۱۹ در حال حاضر به بدترین وضعیت ممکن رسیده است، بیماران سرپایی عموماً بدحالی دارند و بیماران بستری به مراتب شدیدتر از موج‌های قبلی دچار مشکلات زجر تنفسی و بدحالی هستند. وضعیت در مراکز درمانی بدین شکل است که اکثر بخش‌ها به بخش بستری کووید ۱۹ تبدیل شده است و معدود بخش‌هایی هستند که بیماران غیر کرونایی پذیرش می‌کنند.

در این صحنه‌های تأسف بار که مسببین ایجاد آن کمترین توان مدیریت، این فاجعه و بحران را دارند و همچنان، در حال مدیریت فاجعه بار خود هستند، هیچ توان و کاریزمایی برای مدیریت این شرایط تأسف بار را ندارد و مرتب در حال سخنرانی‌های بیهوده هستند.

ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهور مشغول تصمیمات غیر علمی، مضر، ضعیف و خود محورانه برای مردم جهت کنترل ناموفق وضعیت موجود است. واقعاً باید گفت شخص رئیس جمهور در این تصمیمات دخیل است و وزیر بهداشت کوچک‌ترین هماهنگی با رئیس جمهور ندارد، و در عین حال، دغدغه و تحرک معاونین وزارت بهداشت از جمله معاون بهداشت بیشتر از وزیر و بالا دستی‌های وزیر است که جای تقدیر و تشکر دارد.

این پزشک اورژانس که جانباز ۵۰ درصد شیمیایی است، در ادامه آورده است: طی چند شب گذشته در اورژانس بیمارستان‌ها صحنه‌هایی اتفاق افتاده و در حال افتادن است که قلب ما پزشکان و کادر درمان را به درد آورده است. کمبود تخت بیمارستانی و ازدیاد بیماران و محدودیت خدمات رسانی به اندازه توان مراکز درمانی و افزایش فوتی‌های مراکز و فشار روحی و جسمی بر کادر درمان، باعث فرسودگی جسمی و روحی آنها شده است، که از خداوند می‌خواهیم توان و قوت روز افزون به همکاران درمان عنایت کند.

یکی دیگر از موضوعاتی که اخیراً در فضای مجازی در حال چرخش است، مطالبی در مورد نقش مخرب واکسن و برجسته کردن عوارض واکسن و منع افراد به تزریق واکسن کووید ۱۹ است. به نظر بنده این افراد با انتشار این مطالب، یا پزشک نیستند یا از بیماری کووید ۱۹ چیزی نمی‌دانند یا تاکنون گرفتار این بیماری نشده‌اند و فهمی از این بیماری ندارند. در صورتی که بنده اعتقاد دارم هر واکسنی که به تأیید سازمان‌های علمی معتبر رسیده باشد حتی اگر پایین‌ترین درصد ایمنی را می‌دهد، در شرایط فعلی این بیماری باید تزریق کرد که یک فرد را از یک حداقل ایمنی به یک ایمنی نسبی برساند و هر مطلبی در جهت منصرف کردن افراد از تزریق واکسن، خود یک نوع جنایت بشری محسوب می‌شود چرا که اگر حتی یک نفر از این توصیه‌های غیر علمی فوت کند، مسئول هستند.

اما سخنی با کادر درمان که این روزها به شدت درگیر بیماران کووید ۱۹ هستند، شهادت می‌دهم در ماه مبارک رمضان که شما مرهم دردها هستید شما مرهم نفس‌های بریده هستید شما امید بیماران نا امید هستید، شما شادی دل فرزندان ناامید از بهبودی پدران و مادران هستید و امید پدر و مادرها از بیماری سخت فرزندان هستید، پس خوشا به حالتان واقعاً اصل عبادت و نماز و روزه را شما به جا می‌آورید، خوشا به حالتان که صحنه‌های واقعی ایثار و شهادت را پس از سی و اندی سال از دوران دفاع مقدس، بازآفرینی کردید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید