اختلاف آشکار جو بایدن با اسرائیل بر سر برجام

کدخبر: ۴۰۶۵۶۹
روزنامه واشنگتن‌پست در تحلیلی نوشت: مذاکرات هسته‌ای با ایران باعث سردی روابط بین بایدن و اسرائیل، به‌عنوان متحد سنتی آمریکا شده است.
اختلاف آشکار جو بایدن با اسرائیل بر سر برجام

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، این روزنامه نوشته است: مذاکرات هسته‌ای با ایران برای جو بایدن بسیار تعیین کننده است؛ موضوعی که باعث سردی روابط بین بایدن و اسرائیل، به‌عنوان متحد سنتی آمریکا شده است.

حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران که به اسرائیل نسبت داده می‌شود، اختلافات را افزایش داده است. این حمله که یک اقدام خرابکارانه آشکار پیش از دور دوم مذاکرات است، نتوانست ادامه مذاکرات را متوقف کند، اما این کار ممکن است مسئله روابط ایالات متحده و اسرائیل را برای بایدن شخصی‌تر کند، زیرا اعتبار وی به مذاکرات ایران گره خورده است.

به نوشته ایندیپندنت، اگرچه اسرائیل به طور رسمی حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را تأیید نکرده، ولی نتانیاهو مخالف سرسخت مذاکرات هسته‌ای است.

از سوی دیگر، دولت بایدن تلاش زیادی برای رفع نگرانی‌های برخی از گروه‌های طرف‌دار اسرائیل در مورد ازسرگیری مذاکرات ایالات متحده با ایران نکرده است. بااین‌حال هنوز مشخص نیست که آیا ایران و ایالات متحده می‌توانند به توافق بازگردند یا خیر.

رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده نشان داده که نسبت به اسلاف خود تمایل کمتری برای نزدیکی به اسرائیل دارد. به طور کلی دموکرات‌ها در سال‌های اخیر نسبت به اسرائیل بدبین شده‌اند که یک تغییر قابل‌توجه در روابط ۷۳ ساله بین دو طرف تلقی می‌شود.

بایدن و نتانیاهو سال‌هاست که یکدیگر را می‌شناسند. اگرچه بایدن و نتانیاهو پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روابط گرمی داشتند، اما فراموش نکنیم که بایدن پس از انتخاب، هفته‌ها نتانیاهو را برای تماسی رسمی در انتظار نگه داشت. پیام این کار مشخص بود:«خط باز نتانیاهو به کاخ سفید، دیگر بسته شده است.»

در دوران ترامپ رابطه دو طرف بسیار خوب بود. ترامپ سفارت ایالات متحده را به بیت‌المقدس منتقل کرد و کنترل دائمی اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت؛ موضوعی که رؤسای جمهوری پیش از ترامپ همگی با آن مخالفت کرده بودند.

دولت بایدن همچنان از طرح تشکیل دولت فلسطینی حمایت می‌کند، اما او تابه‌حال هیچ برنامه مدون و جسورانه‌ای برای حل مشکل فلسطین یا ادامه روند صلح خاورمیانه ارائه نکرده است.

در عوض، بایدن خاورمیانه را به‌عنوان یک اولویت استراتژیک در نظر ندارد زیرا دولت وی می‌خواهد تمرکز سیاست خارجی خود را به آسیا معطوف کند.

بایدن، یک سیاستمدار باسابقه دموکرات است و به‌خوبی با قدرت طرفداران اسرائیل و لابی‌های حامی آن در ایالات متحده آشنایی دارد. اما دولت از رابطه رسمی با گروه‌های یهودی خودداری می‌کند. بایدن هنوز سفیر ایالات متحده در اسرائیل را معرفی نکرده، اگرچه گزارش شده است که احتمال دارد، مایکل آدلر، این پست را در دست بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید