بررسی طرح عرضه خودرو در بورس

کدخبر: ۴۰۶۵۸۴
روح اله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از بررسی و اصلاح طرح عرضه خودرو در بورس در این کمیسیون خبر داد.
بررسی طرح عرضه خودرو در بورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «روح اله ایزدخواه» روز یکشنبه در تشریح کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگاران گفت: در جلسه امروز کمیسیون مصوب شد در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه شده و تقاضا برای انواع خودرو بیشتر از عرضه است، خودرو سازان انواع خودروهای تعیین و قیمت گذاری شدهاز سوی شورای رقابت را از طریق بورس کالا عرضه کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود: در این طرح فروش خودروهای خریداری شده از بورس کالا تا مدت ۳ سال پس از زمان خرید، مشمول مالیات به میزان ۳۰ درصد قیمت خریداری شده،  می‌شوند.

ایزدخواه با بیان اینکه ۳۰ درصد از منابع حاصل از مابه التفاوت قیمت پایه و فروش خودروها در بورس کالا، صرف توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت خرید داخل و جایگزینی خودروهای فرسوده خواهد شد، گفت: ۷۰ درصد از منابع باقی مانده نیز به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه و با یارانه تسهیلات با موعد باز پرداخت حداکثر پنج ساله با ترتیب اولویت در اختیار طرح‌ها و نهادهای دانش بنیان قرار می‌گیرد.

وی در توضیح این طرح‌ها و نهادها گفت: طرح‌های افزایش شمارگان تولید خودروهای مشمول این ماده، اعطای مشوق های صادراتی، طرح‌های اعلامی خودروسازان به منظور کاهش وابستگی به واردات قطعات خودرو، طراحی و تجاری سازی پلتفرم‌های خودرویی با حداقل مشارکت مالی ۳۰ درصدی خودروسازان، توسعه فناوری های جدید خودرویی به‌ویژه خودروهای تمام برقی و ترکیبی (هیبریدی) و طرح‌های بومی سازی قطعات در تمامی رشته‌های صنعتی که با تضمین خرید محصول همراه هستند در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان با حداقل ۵۱ درصد سهام بخش خصوصی ایرانی جهت تحقیق، توسعه و تجاری سازی قرار می‌گیرد.

ایزدخواه خاطرنشان کرد: البته ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو اعاده شده از شورای نگهبان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اصلاح شد و گزارش کمیسیون در صحن علنی رای نیاورد و این ماده در جلسه امروز دوباره بررسی و اصلاح شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید