این استان از وضعیت قرمز خارج شد

کدخبر: ۴۰۹۹۲۷
کاهش شمار مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از چند روز پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد و بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، وضعیت شیوع کرونا در این استان از قرمز خارج شده و به نارنجی تغییر یافته است.
این استان از وضعیت قرمز خارج شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کاهش شمار مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از چند روز پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد و بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، وضعیت شیوع کرونا در این استان از قرمز خارج شده و به نارنجی تغییر یافته است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، موج چهارم شیوع کرونا در استان اردبیل که از حدود پنج هفته پیش آغاز شده در روزهای اخیر با کاهش نسبی تعداد مبتلایان تاحدودی فروکش کرده است.

با بهبود نسبی وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل، هم‌اکنون شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، اردبیل و گرمی در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: ابتلای جدید به کرونا در استان اردبیل با ۴۴ نفر کاهش نسبت به ۲ هفته قبل روند کاهشی داشته و به ۷۷ نفر رسیده و مجموع شمار بستری‌ها نیز با ۱۱۴ مورد کاهش از ۶۳۳ نفر به ۵۱۹ نفر افت کرده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش امیدواری برای مهار بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل افزود: در شبانه‌روز گذشته ۷۱ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی اضافه کرد: طی شبانه‌روز گذشته ۱۰ نفر دیگر از افراد مبتلا به بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل جان باختند و مجموع فوتی‌های کرونا در این استان نیز به یک هزار و ۶۸۲ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونای بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل به ۷۸ نفر را نگران‌کننده خواند و گفت: وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان شکننده بوده و در صورت بی‌ توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به کم شدن بار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان در چند روز اخیر اضافه کرد: بخش‌های بیمارستان امام خمینی‌ (ره)، یک بخش بیمارستان فاطمی و تمام ظرفیت بیمارستان امام رضا (ع) اردبیل برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

دکتر حبیب‌زاده، سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در این استان را نسبت به موج‌های اول، دوم و سوم بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: در هفته‌های اخیر آمار مبتلایان جدید و شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در این استان بیش از چهار برابر شده و رکوردهای جدیدی به ثبت رسید.

وی بستری شدن ۲ برابری و سرعت انتقال و سرایت بالا را شاخصه اصلی ویروس کرونای انگلیسی شایع شده در استان اردبیل عنوان و اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی استان اردبیل در بخش دولتی و خصوصی به بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا که دارای علایم حاد نبوده و در منزل حضور دارند، توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

وی خواستار تعطیلی همه دورهمی‌ها مانند مراسم افطاری جمعی ماه مبارک رمضان شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

دکتر حبیب‌زاده، برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عزاداری و عروسی است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

وی، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه نامه‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هر گونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با تقدیر از همکاری اصناف و مردم در رعایت محدودیت‌های اعلام شده از سوی ستاد مدیریت کرونای استان، افزایش تخت‌های بیمارستانی در استان اردبیل را نتیجه مدیریت داخلی در روزهای بحران دانست و اظهار کرد: از بابت اکسیژن و تخت بیمارستانی کمبودی در استان وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید