سوال مهم وزیر خارجه بایدن از ایرانی ها درباره برجام/ روابط خوب تهران و ریاض به معنای پایان جنگ است

کدخبر: ۴۱۴۴۵۶
وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی علاوه بر تشریح دوباره مواضع دولت بایدن درباره بازگشت به توافق هسته ای و مذاکرات برجام در وین، بهبود روابط ایران و عربستان سعودی در آینده را عاملی کمک کننده به تنش زدایی در منطقه و به ویژه یمن تلقی کرد.
سوال مهم وزیر خارجه بایدن از ایرانی ها درباره برجام/ روابط خوب تهران و ریاض به معنای پایان جنگ است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آنتونی بلینکن در بخشی از گفت‌وگو با برنامه جی. پی. اس شبکه سی. ان. ان در پاسخ به سوال فرید زکریا خبرنگار این شبکه مبنی بر این که آیا بازگشت دولت بایدن به برجام بیش از حد زمان‌بر نبوده است و آیا این یک شکست در دیپلماسی نیست، گفت: دو نکته وجود دارد. اولا، فکر می کنم اقداماتی که ایران انجام می‌دهد، تاکیدی بر فوریت تلاش برای بازگرداندن ایران به پایبندی دوباره به تعهداتش در توافق هسته ای است، توافقی که جنبه های خطرناک برنامه هسته ای آن ها را، چشم اندازی که آن ها می توانستند مواد شکافت پذیر برای یک سلاح هسته ای را در کوتاه مدت داشته باشند، متوقف کرد. فکر می کنم تا کنون پنج دور مذاکرات داشته ایم، مذاکرات غیر مستقیم. در واقع، تیم ما در روزهای آتی به وین باز می گردد تا آن را دنبال کند. فکر می کنم، واقعا در شفاف سازی آن چه هر یک از طرف ها باید برای بازگشت به پایبندی کامل انجام دهند، پیشرفت کرده ایم. 

بلینکن ادامه داد: سوال مهم، سوالی که هنوز جوابی برایش نداریم، این است که آیا ایران بالاخره حاضر خواهد بود کارهایی را که برای بازگشت به پایبندی به توافق لازم است انجام دهند یا نه. این موضوعی است که در حال آزمودنش هستیم. اما فکر می کنم آن چه باید اتفاق بیفتد در این مذاکرات شفاف تر و شفاف تر می شود. مسئله این است که آیا ایران آماده ی انجام دادن آن است؟ 

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا آماده بازگشت به توافق هسته ای اولیه است، توضیح داد: ما بسیار شفاف بوده ایم. ما کاملا آماده بازگشت به توافق هسته ای اولیه، همان گونه که بود، هستیم. این هدف اولیه ماست. باز هم می گویم که کا نمی دانیم آیا ایرانی ها هم آماده این هستند یا نه. اگر بدانیم، اگر در آن موفق شویم، می توانیم آن را پایه و اساس این قرار دهیم که هم ببینیم چطور می توانیم خود توافق را به طور بالقوه طولانی تر و مستحکم تر کنیم و هم به مسائل دیگر بپردازیم، چه حمایت ایران از تروریسم باشد، اشاعه تسلیحات اتمی اش باشد و چه حمایت ثبات زدایش از گروه های نیابتی مختلف در خاورمیانه. 

او علاوه بر این گفت: گام اول باید بازگشت به پایبندی دوجانبه به توافق باشد. این چیزی است که روی آن کار می کنیم اما هنوز نمی‌دانیم آیا ایران به آن پاسخ مثبت خواهد داد یا نه. 

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه این گفت و گو، در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تمایل اخیر عربستان سعودی به داشتن روابط خوب با ایران، این موضوع می تواند به ایجاد صلح در یمن بیانجامد، گفت: باید در یمن صلح شود. ما سرسختانه در این زمینه در حال فعالیت هستیم. از روز اول به آن اقدام کرده ایم. فکر می کنم عربستان سعودی به وضوح با برخی کارهایی که انجام داده، نشان داده است که می خواهد در این مسیر پیش برود، پس این اقدامی بسیار مثبت است. باید کاری کنیم که حوثی ها همراهی کنند. و این، به طرز چشمگیری بستگی به این دارد که آیا ایران آماده است برای حوثی ها روشن کند که باید به گونه ای موثر تعامل کرده و مسئله این جنگ را حل و فصل کنند.

بلینکن در این راستا گفت: تا جایی که روابط بهتری میان عربستان سعودی و ایران باشد، این موضوع می تواند نتایج حداقل مثبت تری را در حل کردن برخی دیگر از اختلافات، پایان دادن به برخی از جنگ های نیابتی که به طرزی غیر قابل باور خطرناکند، به طرزی غیر قابل باور اثری ثبات زدا و خسارات انسانی در بر دارند، حاصل کند یا به حاصل شدن این نتایج کمک کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید