بررسی آمار بحران کووید19 در هفته سوم خرداد 1400

رفتار دوگانه آمار ابتلا به کرونا در ایران! +نمودار

کدخبر: ۴۱۸۴۱۰
اقتصادنیوز: مرگ و میر و ابتلای هفتگی به کرونا در مقطع کنونی در مسیر کاهش قرار گرفته اما روند روزانه آمارهای ابتلا در این مقطع نشان از افزایش آمارها دارد..
رفتار دوگانه آمار ابتلا به کرونا در ایران! +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز،  در هفته های اخیر موج چهارم کرونایی در حال کاهش است. بررسی مجموع اعداد و ارقام در هر هفته در تمام متغیرهای نگران کننده کرونایی حاکی از این امر بوده است، با این حال  آمارروزانه ابتلا در سومین هفته خرداد 1400 نشان از احتمال بازگشت به روزهای سیاه این بحران دارد.

شاخص های ابتلا، بستری بهبودی و مرگ و میر از جمله شاخص‌های مهم بیماری کرونا در مقطع اخیر بوده که بررسی آنها، بیانگر وضعیت درمانی این بیماری و یا شرایط خطرناک آن در دوره های مختلف است.

کاهش آمار ابتلا در هفته سوم خرداد

مجموع مبتلایان در پایان هفته سوم خرداد 1400 در مقایسه با هفته گذشته 13 درصد کاهش داشته است.  در روز جمعه 21 خرداد، برآورد هفت روزه تعداد مبتلایان نشان می دهد که دراین بازه 58 هزار و 774 نفر به بیماری کرونا مبتلا شده اند.

اگر این رقم را با تمام هفته های کرونا زده کشور مقایسه کنیم معلوم می‌شود که هر چند آمار ها از تب و تاب افتاده و از افسارگسیختگی کرونایی در این هفته ها خبری نیست اما هنوز این میزان ابتلا آتش زیر خاکستر است.

باوجود 13 درصد کاهش هفتگی در آمارهای کرونایی اما در مقایسه با سال گذشته به جز هفته های آبان وآذر، این آمار از تمام ارقام ثبت شده در ماه های دیگر بالا تر است. به عنوان مثال این رقم تقریبا 282 درصد بیشتر از آمار ثبت شده در هفته سوم خرداد  سال گذشته است.

از سویی بررسی آمارهای روزانه کرونایی در این مقطع نیز نشان می‌دهد تا میانه هفته روند ابتلا در مسیری کاهشی قرار داشته و از تعداد آن به شکل چشمگیری کاسته شد اما این رفتار نزولی دوامی نداشته و به یک باره جهشی قابل توجه را ثبت کرد.

به طور دقیق‌تر ماه ها بود شمار مبتلایان روزانه کرونایی در کمتر از 5 هزار نفر ثبت نمی شد اما در 17 خرداد ماه این اتفاق رقم خورده و به یکباره این آمار افت کرد.

این سکته آماری طول عمری کوتاه داشت. پس از آن  با شوکی دوباره مواجه شده و ناگهان آمار های ابتلا را به بالا تر از مرز 12 هزار نفر روزانه رساند.

مهمترین اتفاق موج چهارم میزان بستری ها ی روزانه است که غالبا بالاتر از هزار نفر بوده است.

روند بستری و فوت در هفته سوم خرداد

در روز 21 خرداد هزار و 327 نفر از مبتلایان در بیمارستانها بستری شدند. تعداد بستری های هر روزه  در سال جاری و پس از چهارمین موج شیوع کرونایی در کشور غالبا بالاتر از هزار نفر به ثبت رسیده است. در هفته اخیر همزمان با ایست قابل تامل ابتلا در روز 17 خردادماه بستری ها نیز برای نخستین بار در این مدت به کمتر از هزار نفر افت کرد اما باز هم مانند ابتلا دوامی نداشت.

رشد دوباره آمار بستری های روزانه آنها را دربالا تر از مرز هزار نفر قرار داده تا هنوز خطر این بیماری در کشور جولان دهد.

سوی سوم آماری بیماری کرونا در این هفته به روند مرگ و میر کرونایی اشاره داشته که عملکرد آن در این دوره نوید بخش ادامه روند کاهشی بوده است.

شمار جانباختگان در پایان هفته جاری برابر با 983 نفر بوده که در مقایسه با این رقم در هفته قبل 21 درصد کاهش داشته است.

با این حال در قیاس با سال قبل به جز پاییز هنوز از تمام هفته های آن بیشتر است.

در جمع بندی نهایی آماری در هفته جاری مشاهده می شود که آمار ابتلا در هفته اخیر رفتاری دوگانه داشته است به دلیل افت بیش از حد در روزهای میانی این مقطع شمار مبتلایان به رکورد های پایینی دست یافته اما دوباره خیلی زود در مسیر افزایش قرار گرفت. معلوم نیست این آمار در هفته بعد کدام خط را دنبال کنند.

از سویی هرچند شمار ابتلا و فوت در این هفته ها آن آتش میانه پاییز 99 یا بهار امسال را نداشته اما به سردی زمستان نیز نبوده است.

  • N15
  • N16
  • N17
  • N18
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید