شعرخوانی آزاده صمدی و اشک های پژمان جمشیدی

کدخبر: ۴۲۷۸۳۹
اقتصادنیوز : آزاده صمدی در برنامه پیشگو به جای گفتن پیامی از خود، شعری از برتولت برشت، شاعر و نویسنده ی سرشناس آلمانی را خواند.
شعرخوانی آزاده صمدی و اشک های پژمان جمشیدی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سیمرغ ،آزاده صمدی ، بازیگر مشهور ، مهمان جدیدترین قسمت از برنامه پیشگو بود، یک تاک شوی ترکیبی با اجرای پژمان جمشیدی که با چهره های مشهور عرصه ی هنر و ورزش به گفتگو می پردازد  در بخشی از این برنامه از مهمان خواسته می شود صحبت کوتاهی با آیندگان داشته باشد و پیامی از جانب خود برای آن ها به یادگار بگذارد.

آزاده صمدی برای این بخش انتخاب ویژه ای داشت. او ترجیح داد به جای گفتن پیامی از خود، شعری از برتولت برشت، شاعر و نویسنده ی سرشناس آلمانی را بخواند.

آهای آیندگان، شما که از دل توفانی بیرون می‌جهید

که ما را بلعیده است.

وقتی از ضعف‌های ما حرف می‌زنید

یادتان باشد

که از زمانه سخت ما هم چیزی بگویید.

به یاد آورید که ما بیش از کفش‌هامان کشور عوض کردیم

و میدان‌های جنگ طبقاتی را با یأس پشت سر گذاشتیم،

آنجا که ستم بود و اعتراضی نبود.

این را خوب می‌دانیم:

حتی نفرت از حقارت نیز

آدم را سنگدل می‌کند.

حتی خشم بر نابرابری هم

صدا را خشن می‌کند.

آخ، ما که خواستیم زمین را برای مهربانی مهیا کنیم

خود نتوانستیم مهربان باشیم.

اما شما وقتی به روزی رسیدید

که انسان یاور انسان بود

درباره ما

با رأفت داوری کنید.

این شعر در حقیقت بخشی از قطعه ی بلندی به نام «به آیندگان» است که تا حدی جنبه ی اتوبیوگرافیک دارد و برشت آن را در سال ۱۹۳۹ زمانی که در دانمارک در تبعید به سر می‌ برد، سروده است و آن‌ را نوعی حدیث نفس یا وصیت‌ نامه ی معنوی او دانسته‌ اند.

این شعر پژمان جمشیدی را بسیار تحت تأثیر قرار داد و اشک از چشمانش جاری کرد. آزاده صمدی که پیش تر چند تجربه ی مشترک سینمایی و تلویزیونی با پژمان جمشیدی از جمله سریال «دیوار به دیوار» و فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» داشته، از واکنش احساسی او تعجب کرد اما جمشیدی در پاسخ گفت که به طور کلی درآوردن اشکش کار سختی نیست.

شعرخوانی آزاده صمدی در برنامه پیشگو طی روزهای گذشته در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته و کلیپ هایی با آن با موضوع رنج های بشری ساخته شده است.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید