آیا عوارض دوز دوم واکسن کرونا شدیدتر از اولی است؟

کدخبر: ۴۲۷۸۴۴
اقتصادنیوز : جدیدترین تحقیقات در مورد عوارض جانبی تزریق دوز دوم واکسن کرونا نشان می دهد که نسبت به تزریق دوز اول شدیدتر و جدی‌تری خواهد بود.
آیا عوارض دوز دوم واکسن کرونا شدیدتر از اولی است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  بهداشت نیوز، عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا ممکن است کمی ناخوشایند باشد و فعالیت‌های روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهد. با وجود این که دریافت دوز دوم واکسن کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است و ایمنی افراد در برابر گونه‌های جهش یافته مانند گونه دلتا را افزایش می‌دهد، اما عوارض جانبی ناشی از آن بیشتر از دریافت دوز اول واکسن است که معمولاً نگران کننده نیست و پس از گذشت چند روز رفع می‌شود.

از آنجایی که بیشتر واکسن‌های تولید شده باید در دو دوز تزریق شود، دریافت دوز دوم از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث می‌شود فرد در برابر عامل بیماری ایمن شود. دوز اول واکسن معمولاً باعث بروز واکنش‌های التهابی می‌شود و بدن را مجبور می‌کند آنتی‌بادی تولید کند. دریافت دوز دوم واکسن نیز سلول‌های حافظه را درگیر می‌کند.

دوز دوم واکسن سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر و آماده‌تر می‌کند در واقع سلول‌های حافظه با تزریق دوز دوم آنتی ژن را تشخیص می‌دهند و با واکنش سریع پاتوژن را از بین می‌برد به همین دلیل باعث بروز عوارض جانبی شدیدتری نسبت به دوز اول می‌شود.

آیا افراد عوارض جانبی متفاوتی را تجربه می‌کنند؟

متخصصان معتقدند که واکنش سیستم ایمنی بدن افراد به تزریق واکسن کرونا یکسان نیست به همین دلیل برخی افراد در معرض عوارض شدیدتر و جدی‌تری نسبت به دیگران قرار می‌گیرند. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به عوارض جانبی واکسن کرونا قرار دارند و علائمی مانند تغییر در چرخه قاعدگی، دل درد و حالت تهوع را نیز تجربه می‌کنند. ممکن است افراد پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا علائمی را تجربه کند که پس از تزریق دوز اول به آن‌ها مبتلا نشده‌اند.

شواهد به دست آمده نشان می‌دهد افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند بیشتر از افرادی که به این بیماری مبتلا نشده‌اند عوارض جانبی شدید واکسن کرونا را تجربه می‌کنند. ممکن است دلیل این اتفاق وجود آنتی‌بادی در بدن افراد به خاطر مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ باشد. در این صورت سیستم ایمنی بدن آمادگی لازم برای مقابله با ویروس را دارد و واکنش شدیدتری نسبت به پاتوژن نشان می‌دهد البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن شامل چه مواردی می‌شود؟

معمولاً شدت و نوع عوارض جانبی در میان افراد متفاوت است، اما می‌توان گفت که عوارض جانبی ناشی از دریافت دوز اول واکسن کرونا شامل احساس درد در محل تزریق، تب خفیف، خستگی و ضعف می‌شود. بسیاری از افراد نیز پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا احساس خستگی می‌کنند به طوری که تمایل دارند چند روز سر کار حاضر نشوند. عوارض جانبی ناشی از دریافت دوز دوم واکسن کرونا شامل حالت تهوع، استفراغ، سردرد و لرز نیز می‌شود. ممکن است افراد واکنش‌های آلرژیک و آنافیلاکسی را نیز پس از دریافت دوز اول یا دوم واکسن کرونا تجربه کنند.

پس از دریافت واکسن کرونا باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

عوارض جانبی واکسن کرونا ممکن است ناخوشایند باشد و بهبود آن به استراحت زیاد نیاز داشته باشد. توصیه شده است که افراد پس از دریافت واکسن کرونا از انجام دادن فعالیت‌های شدید و طولانی مدت دوری کنند. بهتر است افراد شب قبل از دریافت واکسن کرونا به میزان کافی بخوابند و پس از دریافت واکسن نیز به مقدار کافی آب بنوشند و غذایی مصرف کنند که نیاز بدن را برطرف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید