تاثیر واکسیناسیون در کدام گروه سنی بیشتر است؟

کدخبر: ۴۲۷۹۰۲
آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌های خونی که توسط سیستم ایمنی بدن ساخته می‌شوند از بدن در برابر عفونت محافظت می‌کنند و مشخص شده است که بازیگران اصلی محافظت در برابر عفونت سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) هستند.
تاثیر واکسیناسیون در کدام گروه سنی بیشتر است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نتایج تحقیقات آزمایشگاهی محققان دانشکده علوم و بهداشت دانشگاه اورگان (Oregon) نشان می‌دهد، افراد مسن آنتی‌بادی کمتری علیه ویروس کرونا دارند.

به گزارش ساینس، آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌های خونی که توسط سیستم ایمنی بدن ساخته می‌شوند از بدن در برابر عفونت محافظت می‌کنند و مشخص شده است که بازیگران اصلی محافظت در برابر عفونت سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) هستند.

محقق ارشد این تحقیق، دکتر فیکادو تافسه، استادیار میکروب‌شناسی مولکولی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی اورگان گفت: «جمعیت مسن حتی اگر واکسینه شوند به‌طور بالقوه بیشتر از سایر گروه‌ها در معرض انواع مختلف ویروس قرار دارند.»

تافسه و همکاران وی تاکید کردند: اگر میزان پاسخ آنتی‌بادی کاهش‌یافته در افراد مسن اندازه‌گیری شود به‌نظر می‌رسد همچنان واکسن به اندازه کافی برای جلوگیری از عفونت و بیماری شدید در اکثر افراد در هر سنی موثر است.

تافسه اظهار کرد: خبر خوب این است که واکسن‌های ما واقعا قوی هستند.

محققان اعلام کردند: نتایج تحقیقات اهمیت ترویج واکسیناسیون در جوامع را تاکید می‌کند، هرچند سرعت واکسیناسیون در اورگان و در سراسر ایالات‌متحده آهسته است.

واکسیناسیون شیوع ویروس و انواع جدید و بالقوه قابل انتقال به‌ویژه برای افراد مسن که به نظر می‌رسد بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قرار دارند را کاهش می‌دهد.

تافسه ابراز کرد: هرچه تعداد افراد واکسینه بیشتر شود، ویروس کمتر گردش می‌کند. افراد مسن با وجود دریافت واکسن باز هم کاملا ایمن نیستند و افراد اطراف آنان نیز باید واکسینه شوند. در واقع برای محافظت از جامعه  همه افراد باید واکسینه شوند.

محققان دو هفته پس از دوز دوم واکسن کووید فایزر (Pfizer) پاسخ ایمنی را در خون ۵۰ نفر اندازه‌گیری کردند. آنان شرکت‌کنندگان را در گروه‌های سنی گروه‌بندی کردند و سپس سرم خون آنان را در لوله‌های آزمایشگاهی در معرض ویروس اصلی نوع خطرناک سارس-کوو-۲ و نوع P.۱ (که به گاما نیز معروف و منشا آن برزیل است) قرار دادند.

در جوان‌ترین گروه (۲۰ ساله) پاسخ آنتی‌بادی تقریبا هفت برابر در مقایسه با مسن‌ترین گروه (افراد بین ۷۰ تا ۸۲ ساله) افزایش یافت. در حقیقت، نتایج آزمایشگاه پیشرفت خطی واضحی را از سن جوانی تا سالخوردگی را منعکس می‌کند؛ هرچه شرکت‌کننده جوان‌تر باشد، پاسخ آنتی‌بادی قوی‌تر است.

تافسه گفت: «افراد مسن ممکن است نسبت به افراد جوان در معرض ابتلا به انواع مختلف ویروس باشند.»

مارسل کرلین، دانشیار پزشکی (بیماری‌های عفونی) دانشکده پزشکی اورگان گفت: این یافته‌ها اهمیت واکسیناسیون افراد مسن همچنین سایر افرادی که ممکن است بیشتر در معرض کووید-۱۹ قرار داشته باشند را برجسته می‌کند.

کرلین اظهار کرد: واکسن در مقایسه با عفونت طبیعی در اکثر افراد مسن پاسخ‌های ایمنی قوی ایجاد می‌کند حتی اگر این میزان از جوانان پایین‌تر باشد. واکسیناسیون در این گروه ممکن است بین بیماری جدی و خفیف تفاوت ایجاد کند و احتمال انتقال سارس-کوو-۲ را به شخص دیگر کاهش دهد.

نتایج این تحقیق در نشریه انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید