وزارت بهداشت اعلام کرد:

آخرین وضعیت استان ها و شهرستان های قرمز و نارنجی + نقشه 31 تیر ماه

کدخبر: ۴۲۷۹۷۶
طبق گزارش وزارت بهداشت پنجشنبه 31 تیر 1400، در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ابه گزارش اقتصادنیوز به نقل از گزارش وزارت بهداشت؛  در پنجشنبه 31 تیر 1400، در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

  ۲۲۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته در کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

از دیروز تا امروز ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۳۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۶۲۳ هزار و ۸۴۰ نفر رسید و در مجموع ۸۸ هزار و ۶۳ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.

براساس گزارش جماران، خوشبختانه تاکنون سه میلیون ۲۰۴ هزار و ۱۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

چهار هزار و ۶۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۲۵ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

براساس آخرین آمار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۸۰۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۱۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۱۲۱ دُز رسید.

در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

۳۱ تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

این روزها وضعیت شیوع کرونا در برخی استان ها بحرانی اعلام شده و آمار مبتلایان بستری طی یک هفته اخیر افزایش قابل توجهی داشته که این شرایط ماحصل بی توجهی برخی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه اجتناب از برگزاری تجمع ، دورهمی وسفرهای غیر ضروری است.

کارشناسان بهداشتی عادی انگاری مردم در پرهیز از دورهمی، برگزاری مراسم های عروسی و عزا و مسافرت های درون و برون شهری را از دلایل افزایش آمار مبتلایان بستری به کرونا در بیمارستان های برخی از استان ها عنوان می کنند.

روند کاهشی شیوع ویروس کرونا و قرار گرفتن شهرها در وضعیت آبی و سفید تنها با اقدام جدی هر فرد با زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، عدم تجمع و تردد ممکن است اما گزارش‌های دریافتی از نقاط مختلف کشور بی‌توجهی به این موارد حکایت دارد.

در همین حال برنامه‌های جدید واکسیناسیون کرونا از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به تامین و پشتوانه کافی واکسن و توسعه مراکز تزریق در سراسر کشور و آمادگی تزریق روزانه بیش از ۵۰۰ هزار دُز واکسن، برنامه‌های جدید برای واکسیناسیون گروه‌های سنی در استانهای مختلف را ابلاغ کرد.  

به دلیل پوشش واکسیناسیون جمعیت بالای ۶۰ سال و استان‌های جنوبی و جنوب شرقی بالای ۵۰ سال به حد قابل قبولی رسیده ایم و مراجعه به مراکز واکسیناسیون در روز گذشته کمتر بوده است؛ نسبت به دعوت کلیه افراد بالای۶۰ سال که تاکنون مراجعه نکرده و یا در سایت ثبت نام ننموده‌اند، اطلاع رسانی و اقدام شود.

در صورت پوشش ۷۵ درصدی واکسیناسیون، نوبت دهی ۵۸  تا ۶۰ ساله‌ها آغاز شود در استانهایی که گروه سنی هدف ۵۰ سال می باشد، نسبت به نوبت دهی ۴۸ تا ۵۰ ساله‌ها  اقدام کنند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ۲۲۶ نفر در ۲۴ سال گذشته در کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

 از دیروز تا امروز ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۳۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۶۲۳ هزار و ۸۴۰ نفر رسید و در مجموع ۸۸ هزار و ۶۳ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.

براساس این گزارش، خوشبختانه تاکنون سه میلیون ۲۰۴ هزار و ۱۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

چهار هزار و ۶۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۲۵ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

براساس آخرین آمار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۸۰۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۱۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۱۲۱ دُز رسید.

pWo5OOK0ELHc

مازنداران با سخت ترین موج همه گیری

شواهد و گزارش‌های رسمی طی روزهای اخیر نشان می‌دهد مازندران با سخت‌ترین موج همه‌گیری ویروس کرونا مواجه است و آمار حدود پنج هزار نفری مراجعه مبتلایان سرپایی و رسیدن تعداد بستری‌های کوویدی به  دو هزار نفر مهری تایید بر این مسئله است. اما بی‌توجهی به محدودیت‌ها و پروتکل‌ها روز بیشتر از روزهای قبل دیده می‌شود. اجاره خودروها با پلاک بومی برای تردد بدون دردسر مسافران در شهرها یکی دیگر از روش‌های بی‌توجهی به پروتکل‌ها و دور زدنمحدودیت‌هاست که این روزها در برخی مناطق مازندران دیده می‌شود.

طبق تازه‌ترین اظهار نظر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تقریبا تمام بخش‌های بیمارستانی استان درگیر بیماران کوویدی هستند و در برخی از بخش‌ها حتی جایی بیماران معمولی نیز وجود ندارد. شمار بیماران بستری در برخی شهرستان‌ها همچون آمل از مرز ۴۰۰ نفر نیز عبور کرده و حتی بیمارستان‌های خصوصی و درمانگاه‌های شخصی نیز درگیر با بیماران کوویدی هستند. در شهرهای ساحلی همچون نوشهر و محمودآباد نیز ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است.

در چنین وضعیتی که تمام زنگ‌های هشدار همه‌گیری ویروس کرونا در استان به صدا درآمده است، مازندران ناخواسته میزبان شمار بسیاری از مسافران است که در سایه تعطیلی پایان هفته و تعطیلات کرونایی پایتخت کشور، مازندران را به عنوان نزدیک‌ترین مقصد گشت و گذار انتخاب کرده‌اند.

در همین حال رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده چهار شهر زنجان، خدابنده، خرمدره، ابهر در وضعتی کرونایی قرار گرفتند و چهار شهر دیگر سلطانیه، ماهنشان، ایجرود و طارم در وضعیت رنگ زرد کرونایی هستند.

دکتر پرویز قزلباش افزود: در زمان حاضر روند بیماری کووید-۱۹ در استان همانند کل کشور، هم در بخش سرپایی هم در بخش بستری افزایشی است.

وی، با اشاره به وجود ۲۱۲ تا ۲۱۵ بیمار کرونایی طی چند روز گذشته در استان اضافه کرد: هفته‌های گذشته حدود ۱۵۰ بیمار کرونایی به طور ثابت در بیمارستان های استان بستری بودند و هم اکنون نسبت به هفته قبل، افزایش حداقل ۷۰ درصدی به وقوع پیوسته  است.

 به گفته قزلباش این افزایش هشداری برای درگیری موج پنجم کرونایی استان، در روزها و هفته‌های آتی است و بر این مبنا عموم مردم باید همچنان پروتکلهای بهداشتی را مورد توجه قرار دهند. 

روند افزایش مبتلایان کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه داشته و تعداد مناطق قرمز این استان از یک شهرستان به چهار شهرستان افزایش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت که پیش از این شهرستان‌ اردبیل قرمز بود و از امروز شهرستان‌های گرمی مغان ، مشگین شهر و خلخال هم در وضعیت قرمز قرار گرفتند، ضمن اینکه شهرستان‌های  پارس‌آباد و اصلاندوز  در وضعیت نارنجی و  شهرستان‌های نمین ،نیر ، سرعین، بیله‌سوار و کوثر در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: موج پنجم کرونا به شمالغرب کشور از جمله استان اردبیل رسیده است و در روزهای آینده احتمالا تمام استان در وضعیت قرمز قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی در ادامه روند افزایشی به ۷۶۵ نفر رسید که ۹۵ نفر بیشتر از روز مشابه هفته گذشته است.

دکتر جواد آقازاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۵۳ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۱۳۱ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

وی ادامه داد: از کل بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته ۶۸ نفر معادل ۵۲ درصد آمار استانی مربوط به ارومیه بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از بستری بودن ۱۴۳ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۲۲ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

همچنین رییس بیمارستان فوق تخصصی جزیره کیش گفت: این جزیره به دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا همچنان به سمت افزایش شیوع بیماری حرکت می‌کند.

مصطفی نادعلی اظهار داشت: با وجود اینکه از سوی شورای سلامت کیش محدودیت های مختلفی از جمله ممنوعیت ورود مسافر از طریق دریا و کاهش ساعات فعالیت بازارها و رستوران ها و تعطیلی پلاژ بانوان و آقایان اعمال شده است اما انتظار می رود در روزهای آتی شاهد افزایش شذت بیماری در جزیره باشیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در این بیمارستان این جزیره ۲۸ نفر بستری هستند یادآور شد: ظرفیت تخت های ویژه بیماران کرونایی این بیمارستان ۴۳ تخت است با وجود شدت بیماری انتظار نمی رود ظرفیت بیمارستان در روزهای آتی تکمیل شود.

نادعلی نژاد افزود: با وجود این طبق تاکیدات شورای سلامت علاوه بر ظرفیت بیمارستان، حدود ۴۵ تخت دیگر نیز به عنوان تخت های اضطراری در جزیره کیش ظرفیت سازی شده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: ۵۵ درصد آزمایش ویروس کرونا مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی این شهرستان مثبت است و این عدد آمار نگران‌کننده‌ای است که می‌تواند زنگ خطری برای بازگشت شیوع بیشتر بیماری کووید ۱۹ در میان گروه های مختلف باشد.

دکتر علیرضا پورمازار بدون اشاره به آمار مراجعه کنندگان افزود: بر اساس آمار و اطلاعات موجود نیمی از شهروندان مهریزی نسبت به رعایت نکات بهداشتی شامل استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی توجه ندارند.

وی با اشاره به اینکه تعداد موارد جدید مبتلا به کرونای دلتا در شهرستان مهریز رو به افزایش است ، ادامه داد: اگر شهروندان شیوه‌نامه‌های بهداشتی خصوصا استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی،  شستن و ضد عفونی کردن دست را رعایت نکنند بدون شک روزهای سختی در آینده پیش‌روست.

از تبریز خبر رسیده که رییس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی اعلام کرده که  با قرمزشدن وضعیت چهار شهر میانه، سراب، عجب شیر و آذرشهر، استان وارد موج پنجم کرونا شد.

سیمین خیاط زاده اظهار کرد: تبریز نیز در مرز قرمز شدن قرار دارد و اکنون وضعیت نارنجی کرونایی در این شهر حاکم است.  

وی افزود: جلفا، مرند، بستان آباد،   بناب، ملکان، اهر، هوراند، شبستر، هریس و مراغه در وضعیت نارنجی کرونایی و شهرهای اسکو، خداآفرین، کلیبر،   هشترود، چاروایماق، ورزقان و هوراند در وضعیت زرد قرار دارند.

خوشبختانه کرونای دلتا در آذربایجان شرقی دیده نشده اما به نظر می رسد زمانی که سویه ای از کرونا در کشور مشاهده می شود به هر جا سرایت می کند بر این اساس شاید در استان شناسایی نشده باشد.

خبر دیگر اینکه دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: پنج شهرستان این استان در وضعیت قرمز و سه شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند و هیچ نقطه کم‌خطر (آبی) در خراسان جنوبی وجود ندارد.

غلامرضا شریف‌زاده درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور که از ۳۱ تیر ماه اعمال می‌شود، شهرستان‌های قاینات و زیرکوه هم به مناطق قرمز (خیلی پرخطر) در استان افزوده شد.

وی افزود: در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، طبس، نهبندان، قاینات و زیرکوه در وضعیت قرمز هستند و شهرستان‌های درمیان، سربیشه و فردوس وضعیت نارنجی (پرخطر) دارند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: همچنین شهرستان‌های خوسف، سرایان و بشرویه در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۷۴ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۴۲ هزار و ۳۲۲ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۸۱۵ نفر است.

وی افزود: ۲۳ بیمار کرونایی جدید نیز در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های موجود در استان ۱۵۷ نفر است و ایلام با هفت بستری جدید بیشترین تعداد را به خود اختصاص داد

شهرستان های ایلام، دره شهر، مهران و چوار در وضعیت قرمز، بدره، آبدانان و دهلران در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

در قزوین نیز تمام شهرستان‌های استان قزوین در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند مسوول کمیته اطلاع رسانی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین گفت: با تغییر رنگ ۲ شهرستان، تمامی شهرستان‌های استان اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند.

سید حسین بی نیازافزود: شهرستان های آبیک و آوج که پیش از این در وضعیت نارنجی قرار داشتند نیز به رنگ قرمز تغییر وضعیت دادند.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز اعلام کرد که کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و بی توجهی مردم و اصناف البرز به محدودیت کرونایی ، سبب تشدید ابتلا به کووید ۱۹ به ویژه نوع دلتای آن در استان شده است.

دکترمهرداد بابایی اظهار داشت: با توجه به سرعت انتقال ویروس دلتا  انتظار می رود مردم به مخاطرات این ویروس بیش از پیش توجه کنند.

وی ادامه داد: شمار مراجعه کنندگان روزانه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به مراکز بهداشتی درمانی البرز به مرز ۲ هزارو۵۰۰ نفر رسیده که این رقم بیش از موج های قبلی کرونا است.

بابایی گفت : اکنون ۹۵۸ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که ۲۱۲ نفر آنان در تخت های ویژه تحت مراقبت پزشکی قرار دارند که ۵۳ این افراد وخیم حال می باشند.

وی بیان داشت : اکنون تعداد تخت های بیمارستانی ویژه  بیماران کووید۱۹ در استان  درحال افزایش است و به ناچار باید تخت های غیرکرونایی ها  رابه بیماران کووید۱۹  اختصاص دهیم .

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: هم اکنون حال ۲۵نفر از بیماران کرونایی در استان وخیم است که این شاخص نسبت به ابتدای هفته جاری ۷۸درصد افزایش نشان می‌دهد.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: در ۲۴ ساعت گذشته با بستری شدن ۲۲۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در هرمزگان، اکنون ۹۲۹ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری شدند که از این تعداد، ۱۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) هستند.

وی بیان داشت: در شبانه روز گذشته با فوت شدن چهار نفر دیگر از بیماران مبتلا به کرونا در هرمزگان، شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به یکهزار و ۵۷۰ نفر رسید.

در همین حال رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۴۸۰ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۸۴هزار و ۷۱۲نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با افزوده شدن ۱۳ مورد جدید فوتی به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان به۲ هزار و ۶۱ نفر رسید.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به این استان است.

بر اساس این گزارش، بروجرد، خرم‌آباد، پل‌دختر، سلسه، دلفان، کوهدشت و الیگودرز در وضعیت قرمز، رومشگان در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های استان در شرایط نارنجی قرار دارند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با ادامه روند افزایشی ابتلا به ویروس کرونا ،مجموعه بستری بیماران در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل به ۴۹۶ نفر رسیده است.

دکتر سید فرزاد جلالی افزود: تاخت و تاز بیماری کووید ۱۹ در بابل همچنان در مدار افزایشی است و در ۲۴ ساعت گذشته ۶۸ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری شدند.

وی ادامه داد: اگر مردم به این باور نرسند که با کمک و همکاری آنها ما می توانیم روند افزایشی جهشی فعلی را کنترل کنیم ، آمارهای بستری به مراتب بیشتر خواهد شد.

آخرین وضعیت واکسیناسیون در کشور

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون حدود ۷۰ درصد افراد در گروه های سنی تعیین شده برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون کشور مراجعه کرده اند گفت: ارتباط بیشتر با مردم و آگاه سازی آنان می می تواند ۳۰ درصدباقیمانده را نیز برای دریافت واکسن ترغیب کند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سفر به شیراز با اشاره به اینکه در چند روز گذشته با حضور بازرسان وزارت بهداشت در ۱۰ شهرستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، برنامه واکسیناسیون کرونا و گام پنجم اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در فارس پایش شده است، روند اجرای برنامه های مقابله به بیماری کووید۱۹ و واکسیناسیون کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز را مطلوب دانست و از ارایه نتایج و گزارش این بازدیدها به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد.

دکتر افشین استوار  برگزاری ۳۶۶ نشست ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را اقدامی مهم و قابل توجه عنوان کرد که نتایج آن نیز به خوبی در سطح استان فارس قابل مشاهده است و ضمن ابراز خرسندی از مدیریت و اجرای تصمیمات این ستاد به صورت علمی، افزود: در این شرایط سخت اقتصادی، دانشگاه های علوم پزشکی کشور عملکرد خوبی در مقابله با کرونا داشته اند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی ۷۲ هزار دوز واکسن از آغاز واکسیناسیون کرونا تا کنون در این استان تزریق شده است که این روند با شتاب بیشتری در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

دکترافشین دلشاد اظهار داشت: با توجه به این که مراکز تزریق واکسن روزهای تعطیل هم باز است از مردم می خواهیم حتما مراجعه کنند.

وی با بیان این که برای روز چهارشنبه برای تزریق هزار دوز واکسن برنامه ریزی شده بود گفت: متاسفانه فقط ۵۰۰ نفر برای دریافت واکسن مراجعه کردند.

دلشاد افزود: در حالی که تزریق واکسن طبق برنامه زمان بندی در حال اجراست لازم است مردم نیز این زمان‌بندی را رعایت کنند و تزریق خود را در همان روزی که اعلام می شود انجام دهند.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفته که طی ۴۸ ساعت گذشته ۲۴ هزار و ۲۰ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شد که نشان‌دهنده افزایش سرعت واکسیناسیون است.

دکتر جواد آقازاده افزود: با انجام این تعداد تزریق، کل واکسن های تزریق شده در آذربایجان غربی به ۲۹۶ هزار و ۴۱۸ دُز رسید که این رقم نیز در حال افزایش است.

وی اضافه کرد: طی روزهای گذشته میزان واکسیناسیون انجام شده در یک روز به حدود هفت هزار دُز می رسید که همگام با افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور، در استان نیز روند سرعت گرفت و به حدود ۱۲ هزار دز در روز افزایش یافت.

رییس شبکه بهداشت و درمان هلیلان گفت: تاکنون یک هزار و ۲۶۸ دوز واکسن کرونا طبق سند ملی واکسیناسیون تزریق شده که این میزان ۵۰ درصد کل جمعیت هدف شهرستان را شامل می شود.

دکتر فاطمه کریمی اظهار داشت: ۸۲۷ مورد مثبت کرونا از ابتدا تاکنون در این شهرستان شناسایی شده که ۱۷ مورد آن مربوط به بازه زمانی یک ماهه اخیر است.

وی گفت: ۲۷ درصد جمعیت شهرستان در مرحله پنجم طرح شهید سلیمانی غربالگری شده است و نیروهای شبکه بهداشت و درمان به ۲ صورت حضوری و تلفنی اقدام می کنند.

در همین راستا معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری سرپل ذهاب: گفت:۹ هزار و ۷۱۳ دوز واکسن کرونا در مرحله اول و دوم شروع واکسیناسیون تاکنون در این شهرستان تزریق شده است.

«سیروس صادقی»با بیان اینکه روند واکسناسیون ادامه دارد، افزود: از مجموع واکسیناسیون انجام شده، ۶ هزار دوز در نوبت اول و در مرحله دوم ۲ هزار و ۷۸۵ دوز در نوبت دوم به افراد ۵۵ سال به بالا و کادر درمان طبق اولویت بندی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا تزریق شده است.

به گفته رییس جمعیت هلال احمر قشم طرح واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای پنجاه سال در ۲ مرکز تجمیعی قشم و درگهان و همچنین خانه‌های بهداشت روستاهای شهرستان آغاز شده است که روزانه به ۴۰۰ نفر واکسن تزریق می‌شود.

احمدنور سرودی افزود:این طرح از ۱۵ تیرماه در شهرستان قشم آغاز شده است و تا پوشش همه مردم ادامه خواهد یافت.

همچنین معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: ۱۴ مرکز برای تزریق واکسن کرونا در چابهار پیش بینی شده است تا افراد بالای ۵۰ سال و حتی افرادی که پایین‌تر از این سن بوده و بیماری زمینه‌ای دارند به راحتی واکسن دریافت کنند.

رحمدل بامری اظهار داشت: واکسن کوو ایران برکت در سطح جهانی مورد تایید بوده و مقام معظم رهبری آن را استفاده کرده‌اند لذا همه مردم این واکسن را به‌صورت رایگان دریافت کنند.

خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: تاکنون بیش‌از ۷۷ هزار دز واکسن کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تزریق شده است.

دکتر سیدمهدی طباطبایی اظهارداشت:روند تزریق واکسن کرونا با افزایش مراکز تجمیعی در سطح سیستان و بلوچستان در حال سرعت است. با تزریق واکسن، همچنان باید استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: برای رسیدن به ایمنی گروهی بایستی بیش‌از ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شوند و در این راه نیاز به همراهی و مشارکت همه مسوولان و مردم هستیم.

در آبادان نیز رئیس مرکز بهداشت شادگان گفت: ۲ هزار دز واکسن کرونا تا کنون به واجدان شرایط دریافت واکسن در شادگان تزریق شده است.

نورالله طاهری اظهار داشت: :تاکنون ۱۰ درصد از جامعه هدف در شهرستان شادگان واکسن کرونا دریافت کردند این در حالیست که بیش از ۲۰ هزار نفر واجد شرایط  دریافت واکسن کرونا در این شهرستان هستند.

وی افزود: متاسفانه تاکنون استقبال خوبی از واکسن علیه کرونا در شهرستان شادگان نشده و به مردم توصیه می‌شود برای ایمن سازی خود و جامعه برای دریافت واکسن به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب گفت: هفت هزار و ۷۴۹ نفر در این شهرستان واکسن نوبت اول را دریافت کرده‌اند که ۱۷ درصد جمعیت هدف را شامل می‌شود.

دکتر «فریدون نوری» افزود: این میزان واکسیناسیون توسط بهورزان سختکوش خانه های بهداشت و مراقبین سلامت در پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی انجام شده است.

همچنین معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان از آغاز واکسیناسیون جانبازان بالای ۲۵ درصد در برابر کرونا در این استان خبر داد.

 علیرضا حیدری افزود: در این مرحله از واکسیناسیون، جانبازان بالای ۲۵ درصد از امروز تا ۴ مرداد واکسن دریافت می‌کنند.

وی گفت: طبق آمار، پیش‌بینی می شود، هزار و ۷۷۱ نفر از جانبازان در مقابل ویروس کرونا واکسینه شوند.

تعطیلات و کرونا در سیستان و بلوچستان

تعطیلات و هر رویدادی در شرایط کرونایی می‌تواند ما را در انتخاب ۲ مسیر سلامتی و یا نابودی قرار دهد از اینرو شیوه صحیح گذراندن این تعطیلات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن دارای اهمیت است.

تعطیلات برای همه ما واژه آشنایی است و کمتر کسی پیدا می‌شود که تعطیلات را دوست نداشته باشد و برایش برنامه نریزد همه ما تقویم را ورق می‌زنیم و برای این روزهای تعطیل آرزوها و اتفاقات گوناگونی را متصور می‌شویم اما گاهی این پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تحت تأثیر عواملی قرار می‌گیرد عواملی که در اختیار ما نیست و هیچ نقشی در تعیین شدن آن‌ها نداریم. 

مثلاً همین کرونا وقتی که آمد شکل تعطیلات ما هم تغییر کرد تعطیلاتی که عمدتاً با مسافرت و دید و بازدید و دورهمی‌ها همراه بود با آمدن این ویروس منحوس حالت و نوعش تغییر کرد و این تغییر و این اتفاق ادامه پیدا کرد تا اینکه ۲ سال زندگی ما ایرانیان با کرونا و تعطیلاتمان با این شرایط معنای متفاوتی یافت معنایی که به ما یاد داد تعطیلات ما نمی‌تواند به مانند گذشته باشد و باید در آن یکسری پروتکل‌ها رعایت شود باید در خانه ماند، باید ماسک‌ زد، باید به دید و بازدید نرفت و هزاران باید دیگر که در اینجا نمی‌گنجد.

این روزها وقتی اخبار رسمی را گوش می‌کنیم و یا سایت‌های استانی را ورق می‌زنیم خبر تعطیلی ادارات و جاهای مختلف و یکسری اصناف را می‌شنویم تعطیلی که در شرایط کرونایی حالت دو سویه دارد و یک بعدش مساوی می‌شود با بی‌توجهی به شرایط و پروتکل‌ها و انجام دید و بازدیدها و در نهایت اتفاقاتی که نباید بیافتد و یک سوی دیگرش رعایت این پروتکل‌ها و در نهایت سلامتی  است. 

سیستان و بلوچستان هم که این روزها با آمارهای جورواجور و تصاعدی کرونایش علاوه بر مردم این استان توجه کل کشور را به خود جلب کرده در این تعطیلی‌های حالت‌های متفاوتی می‌تواند پیدا کند و مردم می‌توانند یکی از دو جهت را انتخاب کنند جهتی که آن‌ها را به سمت رعایت پروتکل‌ها و ماندن بیشتر در خانه و نداشتن دید و بازدید تشویق کند و جهت دیگری که آن‌ها را از همه این چیزها رها کند و به نابودی بکشاند، در این گزارش به میان مردم رفتیم تا از نزدیک بشنویم و ببینیم که چه می‌گویند و چه می‌اندیشند و نظرشان در رابطه با این تعطیلی‌ها و شرایط کرونایی چیست؟

محمد علی کیخا مرد جوان زاهدانی در رابطه با تعطیلات و تاثیرش بر شرایط کرونایی گفت: کرونا که تمام نشده و این تعطیلات اگر با دید و بازدید همراه شود مطمئناً با آمارهای فزاینده ویروس کرونا در روزهای آینده استان روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه سیستان و بلوچستان از این همه مرگ و میر کرونایی نجات پیدا کند باید همه ما رعایت کنیم و مهمترین و بهترین کاری که در این شرایط از دستمان برمی‌آید این است که به صورت فردی پروتکل‌ها را رعایت و به خانه همدیگر نرویم. 

حسنیه شهرکی بانوی زاهدانی است که در رابطه با تعطیلی‌ها و شرایط این روزهای سیستان و بلوچستان می‌گوید: با وجود اینکه ما از دیرباز در بین خانواده‌ها مراسم داشتیم برای عید قربان دور هم باشیم و مناسبت‌های خاص را بجا بیاوریم اما شرایط این روزهای استان این اجازه را به ما نداد که این کار را انجام دهیم و من خودم را مسوول می‌دانم که به حفظ سلامتی  جان آشنایان و دوستان بیندیشم و سعی کنم که بیشتر در خانه بمانم و حتی وقتی که تعطیل هست بهانه نشود که بخواهم رفت و آمد داشته باشم که منجر به کرونا خود یا عزیزانم شود. 

محمد اربابی مرد مسن دیگری است که در این رابطه می‌گوید: ما معمولاً در زمان‌های گذشته هر وقت که تعطیلی می‌شد سعی می‌کردیم که به شهرستانمان برویم یا دید و  بازید داشته باشیم و مهمانی بگیریم اما در این روزها خیلی مراعات می‌کنیم و هر کسی که می‌خواهد به منزل ما بیاید به او می‌گوییم که این دیدار را به زمان دیگری موکول کنند که شرایط کرونایی استان کمی بهتر شود و شاهد این اتفاقات ناشی از ویروس کرونا در منطقه  نباشیم.

عطیه شه بخش زن جوان زاهدان در رابطه می‌گوید: از زمانی که  کرونا آمده ما به طور کل تعطیلات نداشتیم و سعی کردیم که با رویدادهای جایگزین و تفریحاتی که کمترین آسیب را می‌تواند به خانواده بزند و ما را در معرض ابتلا به کرونا قرار ندهد این خلا را پر کنیم و امیدوارم که مردم در این تعطیلات خیلی مراعات و سعی کنند به خانه‌های همدیگر نروند و مهمانی نداشته باشند تا بتونیم خیلی زود از دست ویروس کرونا خلاص شویم و دیگر این آمارهای وحشتناک را نشنویم.

رعایت و همراهی مردم عامل جلوگیری از انتشار کرونا

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مردم همراهی و همکاری کامل در رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار کرونا داشته باشند زیرا اگر همه امکانات موجود در حد اعلا و استانداردهای جهانی نیز داشته باشیم در صورت عدم رعایت مردم موفقیت حاصل نخواهد شد.

احمدعلی موهبتی اظهارداشت: سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن مرز گسترده با کشورهای همسایه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد بنابراین باید بهترین امکانات، تجهیزات و فرماندهان را برای کنترل این ویروس منحوس داشته باشد.

وی بیان کرد: در مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان با کمترین امکانات در حال مقابله با موج جدید شیوع ویروس کرونا هستیم.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک ۱۰ شهرستان استان بیمارستان ندارد و بعضا نیاز است فرد برای درمان و رسیدن به بیمارستان بیش‌از ۱۰۰ کیلومتر را طی کند که همین امر موجب شده بیماران به علت بُعد مسافت در شرایط بدحال به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر افزایش یافته اما متناسب نیست و از نظر اعتباری، امکانات و تجهیزات شرایط استاندارد را نداریم حتما اشکالاتی هم وجود دارد اما امروز در شرایط بحران زمان طرح بحث نیست و همه باید برای عبور از بحران دست به دست هم دهند.

موهبتی افزود: در یک شهرستان ۵۵ هزار نفری ۲ پزشک عمومی وجود دارد؛ مراکز بهداشت و درمانی داریم که خودرو ندارند و بین ۲ خانه بهداشت ما در استان یک‌هزارو ۲۵۰ کیلومتر فاصله بوده در عین حال بسیاری از پست‌های حوزه بهداشت و درمان استان خالی است.

وی ضمن تقدیر از علما و ائمه جماعتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، تصریح کرد: همه فرمانداران سطح استان اختیار دارند مساجدی را که در چنین شرایطی در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌های بهشداشتی همراهی نمی‌کنند را پلمب کنند.

نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: از همه مردم عزیز این استان درخواست می‌شود که توصیه‌های بهداشتی مقابله با ویروس منحوس کرونا را برای حفظ جان خود و عزیزانتان جدی بگیرید.

مولوی نذیر احمد سلامی افزود: متاسفانه ویروس جهش یافته کرونا وارد سیستان و بلوچستان شده و هر روز آمار مبتلایان و فوت شدگان این ویروس در استان رو به افزایش است.

وی تاکید کرد: مردم عزیز فکر نکنند که ابتلا به کرونا تنها برای دیگران است بلکه دیر یا زود به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی سراغ همه می‌آید.

نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در صورت نبود ضرورت به بیرون از منزل نروید و اگر رفتید حتما ماسک داشته باشید و موارد بهداشتی را رعایت کنید.

وی تصریح کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم که به این ملت رحم کند و آمار مبتلایان و کشته شدگان ویروس کرونا کاهش یابد و این امر جز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی محقق نخواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: همکاری مردم در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در کنار واکسیناسیون گسترده تنها راه ایمن‌سازی جامعه از همه‌گیری ویروس کرونا است.

قاسم میری علی آباد افزود: با توجه به ایجاد محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها و به دنبال کاهش تردد بین شهری، در مراجعات بیماران ترومایی با کاهش خوبی روبرو شدیم و ثمره این کاهش بیشتر شدن فضای بستری بیماران کرونایی است.

کرونا تعطیلی و غیرتعطیلی نمی‌شناسد کرونا ایرانی و خارجی نمی‌شناسد وقتی بخواهد بیاید و مبتلا کند وقتی بخواهد درگیر کند و بمیراند چیزی نتواند جلوی آن را بگیرد اما ما هستیم که تصمیم می‌گیریم کرونا با زندگی ما چه کند ما هستیم که تصمیم می‌گیریم عزیزانمان مبتلا شوند یا نه ما هستیم که تصمیم می‌گیریم چه رفتارهایی داشته باشیم که ما را در معرض ابتلا قرار می‌دهد یا نه؛ همه و همه به ما برمی‌گردد ما باید توجه داشته باشیم که تعطیلات و تعطیلی‌های این روزها و خیلی روزهای دیگری که کرونا هست برای تفریح یا برای بازدیدهای همگانی یا برای ارتباطات مستقیم رو در رو نیست بلکه شاید فرصتی است تا از روش‌های جایگزین و کارهای دیگر برای شادی روح‌مان استفاده کنیم و برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌مان تلاش کنیم، به امید روزی که کرونا از این سرزمین رخت بر بندد.

۱۴ بیمار کووید ۱۹ در البرز جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ با وجود تلاش های بی وقفه مدافعان سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته دراین استان جان باختند و شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به چهارهزارو۴۹۴ نفر رسید.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۹۶۵ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند که ۱۳۶ نفر آنان طی ۲۴ ساعت گذشته پذیرش و بستری شدند.

وی بیان داشت : از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۵۱ هزار و ۳۵۵ بیار کووید۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته اند که ۴۵ هزار ۸۸۴ نفر از مراکزدرمانی ترخیص شده اند.

رعایت پروتکل های بهداشتی مانند فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز برای مهار کرونا به مردم است.

پنج شهرستان تابعه البرز قرمز و ۲ شهرستان دیگر نارنجی کرونایی هستند.

میانگین روزانه بیماران بستری کرونا در کرمانشاه  

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: میانگین بیماران بستری روزانه مبتلا به کرونا در هفته آخر تیر ماه نسبت به هفته اول این ماه ۳۲ درصد افزایش داشته است.

دکتر محمودرضا مرادی روز پنجشنبه افزود: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش بیماران بستری در بیمارستان ها و نیز قرمز شدن برخی از شهرستان های استان بوده ایم.

وی اضافه کرد: همچنین میانگین مبتلایان روزانه در هفته آخر تیر ماه نسبت به هفته اول تیرماه ۴۶ درصد افزایش داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در ابتدای تیرماه ۳۵۶ تخت در بیمارستان ها در اشغال بیماران مبتلا به کرونا بود اما در انتهای تیر ماه این عدد به ۴۲۵ تخت رسیده است که نشان دهنده افزایش تعداد بیماران نیازمند بستری در بیمارستان می باشد.

وی افزود: از همه هم استانی های عزیز می خواهم با رعایت دستورات بهداشتی، از خود و خانواده مراقبت کنند، چرا که گسترش بیماری در استان هرکسی را به طور جدی تهدید می کند.

هم اکنون ۴۲۵ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند و مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۹۴۸ نفر رسیده است.

چهار شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت قرمز   

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های کنگاور، صحنه، گیلانغرب و سنقروکلیایی از روز پنجشنبه (۳۱ تیر) در وضعیت قرمز کرونایی قرار می‌گیرند.

مهدی محمدی افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب،  هرسین،  جوانرود و پاوه هم اکنون در وضعیت نارنجی به سر می‌برند.

محمدی افزود: براساس این گزارش، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو،  روانسر و قصرشیرین نیز در وضعیت زرد قرار دارند. 

فسا به جمع شهرهای قرمز کرونایی پیوست

دانشگاه علوم پزشکی فسا در استان فارس پنجشنبه ۳۱ تیرماه اعلام کرد که وضعیت این شهرستان در جدیدترین رنگ بندی کرونایی از نارنجی به قرمز تغییر یافته است.

صادق مهدوی نیا مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا از شهروندان خواست تا با ماندن در منزل و رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از تجمعات و آمد و شدهای غیر ضرور شرایط را بحرانی تر نکنند.

بر اساس اعلام  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا هم اینک بیش از ۷۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان حضرت ولیعصر این شهرستان بستری هستند.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: میزان رعایت پروتکل ها و اصول بهداشتی حتی در ساده ترین روش آن یعنی ماسک زدن که همواره در میان شهروندان فسا حتی به بالای ۸۵ درصد رسیده بود هم اینک تا حد قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

مهدوی نیا افزود: نتایجی که هم اینک از تست‌های کرونایی اعلام می شود در حقیقت پیامد دورهمی‌ها ، دید و بازدیدها و تجمعات مختلف ، مسافرتهای غیرضروری ، مسافرپذیری و میهمانی ها،ساده انگاری و عدم رعایت صحیح پروتکل های بهداشتی و ماسک نزدن صحیح بوده است.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: عادی انگاری مردم و عدم استفاده از ماسک در شرایط فعلی که بیشترین آسیب را کودکان، سالخورده ها و بیماران زمینه ای خواهند دید، تبعات گسترده ای را به دنبال دارد و باید به این مساله به عنوان یک خطر جدی توجه کرد و مراقب گروههای پرخطر  و آسیب پذیر باشیم.

به گفته وی در موج چهارم که از  ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مبتلا و ۷۴ فوتی شهروندان فسایی را شاهد بودیم.

مهدوی نیا اضافه کرد: باید از پیامدهای موج چهارم کرونا درس گرفت و با جدی گرفتن بیماری کرونا،   گرفتاری و داغدار شدن خانواده ها و آسیب های اقتصادی به کسبه و اصناف را  در موج پنجم کاهش دهیم.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است. 

تعداد بستری‌های کرونایی قم به ‌۵۶۱ تَن افزایش یافت 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر ۵۶۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۱۰۱ تَن از آنها به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به‌سی و یکم تیرماه ۱۳۰ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به‌بستری شدن ۱۰۶ تَن از این افراد گفت: ۷۸ بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز به‌تشخیص پزشکان معالج از بیمارستان مرخص شدند.

قدیر گفت: ۶ تَن از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، نیز جان خود را از دست دادند.

وی افزود: از مجموع ۷۴۳ آزمایش کرونای صورت گرفته نتیجه ۴۴۶ مورد مثبت شد.

رئیس علوم پزشکی قم بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۹۷ هزار و ۳۴۷ دُز واکسن تزریق شده‌است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با مراجعه ۵۲۳ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان طی ۲۴ ساعت گذشته، آزمایش ۲۰۴ نفر مثبت اعلام شد.

مجید شیرانی روز پنجشنبه در گفت‌وگو افزود: از این تعداد ۳۳ نفر در مراکز درمانی استان بستری شدند و ۱۷۱ نفر به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی، تعداد بیماران بستری در بخش‌های ویژه کرونای مراکز درمانی استان را ۳۳۹ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد آزمایش ۲۶۶ نفر مثبت قطعی است و سایر بیماران منتظر جواب آزمایش هستند.

شیرانی همچنین از فوت چهار بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و اظهار داشت: بر این اساس مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۱۸۳ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری برگزاری مراسم‌های عروسی بین ۲ عید قربان تا غدیر را چالش اصلی شیوع کرونا در شرایط کنونی عنوان کرد و گفت: عده‌ای از مردم اقدام به برگزاری مراسم عروسی تا قبل از فرارسیدن ماه محرم دارند و این مراسم‌ها با تعداد نفرات زیاد و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال برگزاری است.

شیرانی خاطرنشان کرد: برگزاری دورهمی‌ها و مسافرت‌های تابستانی به استان نیز ۲ چالش دیگر به شمار می‌رود که همچنان می‌طلبد مردم در این خصوص همراهی داشته باشند و به توصیه‌های بهداشتی بیش از پیش توجه کنند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۳۱ تیر) ۱۵۴ هزار و ۳۴۵ مورد نمونه‌گیری در استان انجام شده که بر اساس آن ۵۱ هزار و ۹۳۶ مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

هم‌اینک شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و فارسان در وضعیت قرمز( خیلی پرخطر)، شهرستان‌های لردگان، اردل، کیار در وضعیت در وضعیت نارنجی(پرخطر) و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن و سامان در وضعیت زرد( خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

۹۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کرمانشاه بستری شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۹ نفر در مراکز درمانی این استان بستری و ۹۰ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه افزود: هم اکنون ۴۲۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۶ نفر بیشتر است.

وی با اشاره به با اینکه در شبانه‌روز گذشته فوتی بر اثر ابتلای قطعی به کرونا در کرمانشاه نداشته ایم، گفت: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون همان یک هزار و ۹۴۸ نفر روز گذشته است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: در شبانه روز گذشته ۴۵ بیمار مثبت بستری و ۱۵۴ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۲۹ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های کنگاور، صحنه، گیلانغرب و سنقروکلیایی از روز پنجشنبه (۳۱ تیر) در وضعیت قرمز کرونایی قرار می‌گیرند.

محمدی افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، هرسین، جوانرود و پاوه هم اکنون در وضعیت نارنجی به سر می‌برند.

وی تاکید کرد: براساس این گزارش، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو،  روانسر و قصرشیرین نیز در وضعیت زرد قرار دارند.  

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۵۵۰ بیمار کووید ۱۹ در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۴۴۷ نفر در کاشان و ۷۳ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مریم امیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران شمار بیماران مبتلا به کرونا بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۴۲ نفر اعلام کرد و افزود: ۳۶ از بیماران در کاشان و شش نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته یک زن ۷۶ ساله در اثر کرونا جان باخت.

ثبت ۲۱۹ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۲۱۹ مورد جدید به ۲۷ هزار و ۴۹۲ نفر رسید.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ بیمار جدید حاد تنفسی با سن یک تا ۷۹ سال در مرکزهای درمانی کاشان و چهار نفر با سن ۲۰ تا ۵۳ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی افزود: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۲۰۰ هزار و ۸۸۷ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۲ هزار و ۵۴۳ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: یک‌هزار و ۵۰۴ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی قرمز است و تاکنون ۱۷ مورد قطعی و ۳۰۰ مورد مشکوک کرونای هندی (دلتا) در این منطقه شناسایی شده است.

اعظم باقری سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل امروز از تکمیل ظرفیت تخت‌های فعال ویژه بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان سیدالشهدا (ع) این شهرستان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا خبر داد و افزود: این بیمارستان ۴۵ تخت ویژه بیماران کرونایی داشت که شب گذشته با افزایش شمار بستری شدگان کرونا تکمیل شد که تمهیداتی برای افزایش تعداد تخت های ویژه کرونا در این بیمارستان گرفته شده است.

همچنین ابوالفضل شجاعی رییس مرکز آموزشی و درمانی شهید بهشتی کاشان که ۲۵ تیر گفته بود ظرفیت‌ ۶۰۰ تختخوابی بیمارستان از پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا و غیرکرونایی تکمیل شده است، ۲۷ تیر از انتقال بخش مراقبت‌های ویژه تنفسی بیماران سرپایی و بستری موقت کرونایی این مرکز به سالن تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با ظرفیت ۴۵ تخت با توجه افزایش بیماران کووید ۱۹ بستری در این بیمارستان خبر داد.

افزایش قابل توجه شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در منطقه کاشان سبب برگزاری نشست فوق‌العاده ستاد شهرستانی مدیریت کرونا در روز ۲۶ تیر شد و محمد حاجی جعفری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان هشدار داد که روزهای سیاه کرونایی در صورت تداوم رعایت‌نکردن شیوه‌نامه‌ها در پیش است.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۴۸۰ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۸۴هزار و ۷۱۲نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز پنجشنبه اظهار داشت: با افزوده شدن ۱۳ مورد جدید فوتی به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان به۲ هزار و ۶۱ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۴۸ بیمار حاد تنفسی و ۴۱۲ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به این استان است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی نداریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید