گزارش «اقتصادنیوز» از قرمزترین ماه کرونایی کشور؛

تلفات جنگ با کرونا صعودی شد +نمودار

کدخبر: ۴۳۰۵۶۸
دو سال گذشته بدون شک تیره ترین سال خدمت کادر درمان در سالهای اخیربوده است. در چهار ماه سپری شده از سال 1400 دوموج از کرونا به راه افتاد که خروجی آن بستری روزی 2 هزار نفر به صورت میانگین درکشور بوده است. با این وجود اما این ویروس قوی تر از پیش به رکورد زنی خود در کشور ادامه می دهد.
تلفات جنگ با کرونا صعودی شد +نمودار

 به گزارش اقتصادنیوز، کسی نمی تواند بگوید موج پنجم کرونا در کشور تا کجا ادامه خواهد داشت. هنوز شرایط بسیاری از استان های کشور وخیم است و آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت مدام قله ای جدید از متغیرهای نگران کننده بیماری را به ثبت می رسانند.

موج های خطرناکی که آمارها را جابجا می کند

از روزهای پایانی بهمن ماه سال 98 آمارهای ابتلا و مرگ ومیر از بیماری کرونا در کشور شروع شد. از بدو ورود این ویروس موج‌های ابتلا بارها جهش یافته و سپس با تلاش کادر درمان و رعایت فاصله گذاری اجتماعی متوقف شده است. اما هر بار که موجی در کشور به راه می افتاد، سطح آماری این ویروس را جابجا کرده و رکوردی خطرناکتر از خود برجای گذاشته است. 

در 11 مرداد و در مسیر موج پنجم آماری بی سابقه ترین آمارهای خطرناک کرونایی از سوی وزارت بهداشت و درمان در کشور به ثبت رسیده تا شاهد اوج خطر جولان دهی این ویروس در 17 ماه سپری شده از روزهای کرونا زده کشور باشیم.

رکورد ابتلا به کرونا برای سومین بار در مرداد شکست

در مردادماه آمار ابتلا به کرونا در طول یازده روز سه مرتبه رکوردزنی کرد. دراین ماه شش روز تعداد مبتلایان به کرونا بر اساس آمارهای وزرات بهداشت و درمان بالاتر از 30 هزار نفر به ثبت رسیده است. اکنون میزان ابتلا در روز یازده مرداد ماه طی روندی صعودی به بالاترین سطح در کل تقویم کرونایی ایران رسیده است. این ویروس رکورد تازه به ثبت رسیده خود در شش روز پیش را 6.4 درصد ارتقا بخشیده و به 37 هزار و 189 نفر در مقطع روزانه رسانید.

این آمار های خطرناک، مرداد ماه را قرمز ترین ماه کرونایی کشور تاکنون به ثبت رسانده است. شاخص پیش رو در جهش پنجم ویروس در کشور در اوج خطر بستری کنندگی خود قرار گرفته و نشان از قدرت فزاینده این بیماری درکشور داشته است.

کرونا

رکورد بی سابقه بستری های روزانه کرونا در مرداد

همه روزه در آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان بستری روزانه کشور شاخصی مهم به حساب می آید. این متغیر نشان میدهد در هر روز چه تعداد از مبتلایان به بیماری در بیمارستانهای کشور بستری شده اند.

در تمام روزهای کرونا زده کشور تعداد بستری ها در موج های اول تا چهارم باوجود ثبت ارقام بالا بازهم هیچگاه در سطح خیز پنجم ابتلا به کرونا نبوده است. این شاخص در روز 11 مرداد ماه به 4 هزار و 317 نفر رسیده و برای نخستین بار در تقویم کرونایی کشور از مرز 4 هزار نفر عبور کرده است.

در اکوایران ببینید : سرم‌ها چطور ناپدید شدند؟

پیش از این رکورد بستری های این بیماری در 30 فروردین امسال و در اثنای موج چهارم این بیماری در کشور به ثبت رسیده بود. این میزان معادل با 3 هزار و 900 نفر بوده و از مقدار کنونی آن 417 نفر کمتر ثبت شده است.

پزشکان و پرستاران کشور که در خط مقدم جبهه مبارزه با این ویروس قرار دارند در سال جاری در شرایطی که در چهار ماه دو موج خطرناک پی در پی در ایران به راه افتاده با بستری متوسط روزی 2 هزار نفر مواجه شده اند.

این در حالی است که تا پیش از آغاز سال جاری کادر درمان 13 ماه مداوم با دیو سیاه این روزهای کشور دست و پنجه نرم می کرده اند.

اما در نهایت خیز جدید ابتلا به همراه رشد قدرت بستری کنندگی این بیماری در کشور موجب صعود متغیر سیاه کرونا در روزهای اخیر شده است.

کرونا

عبور فوتی ها از مرز 400 نفر

طبق آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان در کشور میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در روز 11 مرداد ماه از سطح 400 نفر عبور کرد. این در حالی است که متغیر سیاه کرونایی از 10 اردیبهشت امسال تاکنون به صورت روزانه همواره پایین تر از 400 نفر گزارش می شده است.

طبق آمارهای تجمعی از شمار جانباختگان کرونا در کشور، تاکنون 91 هزار و 407 تن جان خود را بر سر ابتلا به این ویروس از دست داده اند. روند میانگین مرگ ومیر در کشور نیز نشان میدهد هنوز این متغیر افزایشی است. ابتلای بالای 37 هزار نفر در این روز و بستری های بیش از 4 هزار نفر طبق آمار اعلام شده وزارت بهداشت نشان از احتمال افزایش فوتی ها در روزهای آینده دارد.

نکات مهم در سیاست‌گذاری های مقابله با کرونا

در همین راستا سه نکته مهم در خصوص مبارزه با پیش روی ویروس در کشور مناسب است که در نظر گرفته شود.

نکته نخست: کادر درمان خسته است. تجهیزات درمانی مستهلک شده و بیماران روبه فزونی هستند. از این رو پشتیبانی درمان در حین هجوم بستری های بالای 4 هزار نفر و بدحالان بیش از 5 هزار و 500 نفر از توجهات ضروری در سیاست گذاری های کلان به شمار می آید.

نکته دوم: با توجه به رکوری های بی سابقه متغیر های کرونایی هرچقدر قرنطینه و رعایت فاصله گذاری های اجتماعی در موج های قبلی اهمیت داشته و تاثیر گذار بوده است در این موج اساسی تر از قبل بوده و نیازمند توجه بیشتری است. چرا که چه از لحاظ ابتلا و چه از لحاظ بستری و مرگ ومیر شرایط چندین برابر وخیم تر از موج های قبلی است.

نکته سوم: واکسیناسیون در برابر کرونا. سرعت واکسینه عمومی در شرایطی که امواج ناشی از جهش ویروس در کشور در هر دوره قوی تر از قبل ظاهر شده، نیاز به افزایش دارد. چرا که در صورت عدم توجه به این مهم و کاهش قدرت مرگ ومیر از این بیماری ممکن است با توجه روند ثبت شده از این ویروس، موج ششمی در کشور به راه بیفتد که از پنج موج دیگر باز هم خطرناک تر باشد.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید