در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام

امضای سند همکاری بین آمریکا، انگلیس و استرالیا

کدخبر: ۴۴۰۸۵۹
سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند.
امضای سند همکاری بین آمریکا، انگلیس و استرالیا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس، دولت‌های آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد پنجشنبه از ایجاد معاهده همکاری جدیدی بین خود در حوزه هند و اقیانوس آرام خبر دادند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا طی ویدئوکنفرانس سه‌جانبه، امضای این توافقنامه را امضا کردند.

به نوشته وبگاه شبکه «اسکای نیوز»، این توافق سه‌جانبه در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی، سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بایدن طی سخنرانی در این مراسم، گفت:‌ «مشارکت دفاعی با بریتانیا و استرالیا، سرمایه‌گذاری در اتحادها و نوسازی آنها برای مقابله با تهدیدها است و به حفظ توانایی‌های نظامی کمک می‌کند».

وی که گویا افتضاح به‌بار آمده در پی فرار عجولانه نظامیان آمریکایی از افغانستان و فروریختن هیمنه ادعاهای سپر دفاعی ایالات متحده برای کشورهای متحدش را فراموش کرده، مدعی شد: «ما به دنبال حفظ امنیت و ثبات در اقیانوس آرام و هند هستیم. مشارکت جدید با بریتانیا و استرالیا ظرفیت مشترک برای مشارکت در قرن بیست و یکم را تقویت می‌کند».

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه فرانسه نیز یکی از شرکای اصلی این گروه سه‌جانبه در منطقه هند و اقیانوس آرام است، خبر داد:‌ «ما به استرالیا در ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای کمک خواهیم کرد».

اسکات موریسون نیز طی اظهاراتی گفت، زیردریایی هسته‌ای مذکور در جریان همکاری نزدیک بین سه کشور در شهر «آدلاید» تولید خواهند شد.

بوریس جانسون نیز این توافق به عنوان «یکی از پیچیده‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های جهان» یاد کرده و گفت:‌ «هدف این توافق برای همکاری جهت حفظ ثبات و امنیت در هند و اقیانوس آرام است».

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته و تحلیل می‌کنند که این اقدام ممکن است واکنش پکن و کشورهای متحدش را در پی داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید