واکنش ایران به ادعاهای وزیر انرژی عربستان/ خوشحال می شویم اگر تعهدات پادمانی را انجام بدهید

کدخبر: ۴۴۲۱۵۶
به دنبال مطرح کردن برخی اتهامات واهی علیه کشورمان از سوی وزیر انرژی عربستان سعودی در شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، نمایندگی کشورمان در وین به این موضوع واکنش نشان داد.
واکنش ایران به ادعاهای وزیر انرژی عربستان/ خوشحال می شویم اگر تعهدات پادمانی را انجام بدهید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به دنبال مطرح کردن برخی اتهامات واهی علیه کشورمان از سوی وزیر انرژی عربستان سعودی در شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، نمایندگی کشورمان در وین به این موضوع واکنش نشان داد. 

 در متن پاسخ ارائه شده از سوی رایزن سیاسی نمایندگی دائم کشورمان آمده است: این طنز تلخی است که جمله عامیانه "بهترین دفاع، یک حمله است"، در حال تبدیل شدن به یک الگو در آژانس بین المللی انرژی اتمی است. عربستان در حالی به برنامه هسته ای ایران می پردازد که این کشور هنوز نسخه قدیمی "پروتکل مقادیر کوچک" را اجرا می کند و در نتیجه، از نظارت و راستی آزمایی جامع برنامه هسته ای خود توسط آژانس جلوگیری می کند. جمهوری اسلامی ایران به طور کامل و صادقانه موافقتنامه جامع  پادمان خود با آژانس را اجرا می کند و راسخانه معتقد است عدم اجرای کامل پادمان های جامع، زنگ خطر را در هر کجا که باشد به صدا در می آورد؛ حال چه در عربستان باشد، چه در رژیم اسرائیل و نباید هیچ تفاوتی در این بین قائل شد. این موضوع باید فوراً و بدون هیچ گونه تعصب و تبعیض رد شود. ایران، آژانس و جامعه بین المللی بسیار خرسند خواهند بود اگر عربستان و سایرین در خاورمیانه بتوانند همان تعهدات پادمانی را که ایران در حال اجرای آن است، انجام دهند.

در ادامه این پاسخ آمده است: متأسفانه، عدم عضویت در ان.پی.تی یا داشتن موافقتنامه پادمان ویژه با آژانس، برای برخی تبدیل به عذر موجه شده تا از تعهدات خود برای اجرای کامل و قابل اثبات آنچه برای اطمینان جامعه بین المللی در مورد صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای لازم است، اجتناب کنند. نادیده گرفتن واقعیت های موجود در منطقه خاورمیانه، به نفع صلح و ثبات این منطقه و جامعه بین المللی نیست. ریاض، موافقتنامه جامع پادمان را به طور کامل اجرا نمی کند، بنابراین، اجازه حداقلی به آژانس برای انجام راستی آزمایی های لازم از سوی عربستان ارائه نمی شود. با توجه به اینکه دبیرخانه آژانس چندین بار از عربستان خواسته است تا پروتکل مقادیر کوچک را لغو کند، باید در نظر داشت که عدم اجرای پادمان های آژانس در کنار لغو پروتکل مقادیر کوچک، می تواند به عربستان اجازه دهد برخی فعالیت های هسته ای خود را از چشم بازرسان آژانس مخفی کند، که این امر نیز کل رژیم پادمانی و عدم اشاعه ای را تضعیف می کند.

 عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در شصت و پنجمین نشست سالیانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهاراتی بر ضرورت خالی شدن منطقه از سلاح کشتار جمعی ‌و "ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای" تاکید کرد.

وی گفت: عربستان نسبت به عدم پایبندی ایران به توافقات بین المللی نگران است.

بن سلمان مدعی شد: عدم شفافیت تهران در تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی تهدیدی برای ممانعت از اشاعه سلاح کشتار جمعی است.

وزیر انرژی سعودی تاکید کرد که کشورش از تمام تلاش ها بین المللی در راستای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حمایت می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید