جرئیات پروتکل شناسایی و درمان زائران مشکوک به کرونا/ برنامه‌ریزی برای بازگشت زائران اربعین

کدخبر: ۴۴۳۴۶۲
اقتصادنیوز: معاون مرکز پزشکی حج و زیارت و مدیر عملیات پزشکی جمعیت هلال احمر ضمن تشریح شرایط ارائه خدمات به زائران ایرانی در عراق، در عین حال تمهیدات در نظر گرفته شده برای بازگشت زائران به کشور را تشریح کرد.
جرئیات پروتکل شناسایی و درمان زائران مشکوک به کرونا/ برنامه‌ریزی برای بازگشت زائران اربعین

به گزارش اقتصادنیوز دکتر طاهر درودی در گفت‌گو با ایسنا،  درباره وضعیت ارائه خدمت هلال احمر در عراق به زائران اربعین، گفت: طبق برنامه‌ریزی که انجام شده بود، حدود ۱۸۵ نفر از نیروهای بهداشتی و درمانی و پشتیبانی را در دو درمانگاه نجف و کربلا مستقر کردیم. ارائه خدمات به زائران از چند روز گذشته شروع شده است. روزهای اول خلوت‌تر بود. زیرا زائران ایرانی هنوز نرسیده بودند و اکنون هم با توجه به افزایش زائران ایرانی، افزایش ارائه خدمات را در درمانگاه‌های نجف و کربلا داریم.

تاکنون مورد قطعی کرونا نداشتیم

پروتکل شناسایی و درمان زائران مشکوک به کرونا

وی با بیان اینکه در مجموع وضعیت خوب و قابل قبول است، گفت: خدا را شکر تاکنون در بین زائرانی که مراجعه کرده‌اند، مورد مثبت قطعی شده کرونا را نداشتیم. چند مورد مشکوک بوده که پیشنهاد شده برای بررسی بیشتر آزمایشات تکمیلی برایشان انجام شود. همکاران ما در درمانگاه‌های نجف و کربلا به محض مشکوک شدن به کسی در زمینه ابتلا به کرونا، بلافاصله با رپید تست‌هایی که در اختیار دارند، تست اولیه را انجام می‌دهند و در صورتیکه رپید تست مثبت باشد یا مشکوک به مثبت بودن باشیم، هماهنگی لازم را با بیمارستان‌های عراقی انجام دادیم تا در صورت نیاز به انجام تست PCR برای افراد مشکوک با ما همکاری کنند و ان‌شاءالله از آنها کمک می‌گیریم و فرد برای انجام تست PCR به بیمارستان‌های عراق معرفی می‌شود.

درودی ادامه داد: برای مواردی که مثبت قطعی شوند که البته تاکنون مورد قطعی کرونا نداشتیم، طبق برنامه و پروتکلی که داریم و با توجه به هماهنگی‌هایی که با اورژانس کشور انجام شده، این افراد بلافاصله به نقطه صفر مرزی منتقل و تحویل اورژانس کشور می‌شوند و در داخل ایران وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم را برای توزیع این افراد در بیمارستان‌هایی که ظرفیت دارد، انجام می‌دهد تا درمان‌های استاندارد را انجام دهند. با این حال خدا را شکر تاکنون مورد مثبت قطعی کرونا نداشتیم.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره سایر خدمات ارائه شده در درمانگاه‌های هلال احمر در عراق، گفت: خدمات ما مانند سال‌های گذشته در حد خدمات سرپایی است. در صورتیکه بیمار به خدمات بیشتر و خدمات بستری نیاز داشته باشد، با توجه به هماهنگی‌هایی که انجام شده، بیمار توسط آمبولانس‌های ما به بیمارستان‌های عراقی برای ارائه خدمات بستری منتقل می‌شود. خدمات روتین ما مراجعات سرپایی عمومی است. در عین حال تیم متخصصین‌مان هم در نجف و هم در کربلا حضور دارند؛ اعم از متخصص داخلی، طب اورژانس، متخصص قلب  و امسال به دلیل شرایط خاص کرونا فوق تخصص ریه هم در تیم‌مان داریم و متخصص ارتوپد که با توجه به مراجعات، ارائه خدمت را انجام می‌دهیم.

درودی گفت: یکی دو مورد بستری داشتیم که یک مورد سکته قلبی بود که اقدامات لازم برای بیمار انجام شده، درمان‌های اولیه را دریافت کرده و شرایط بیمار پایدار شده است و قرار است که به مرز منتقل شده و به ایران بازگردد. مورد بستری حاد و خاصی را تاکنون نداشته‌ایم. چند مورد خفیف هم بودند که اقدامات لازم برایشان انجام شده است.

تمهیدات بازگشت زائران اربعین به کشور

وی درباره تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اربعین، گفت: در سال‌های قبل به طور معمول همه زائران صبر می‌کردند و بعد از اربعین به ایران بازمی‌گشتند، اما اکنون با توجه به شرایطی که داریم، زائرین شرایط را از نظر زمانی تقسیم می‌کنند و ما به مرور بازگشت زائرین را داشتیم، اما فکر می‌کنیم، عمده بازگشت از دو روز آینده خواهد بود. با توجه به اینکه زمان اربعین در عراق یک روز با ایران متفاوت است.

درودی افزود: باتوجه به هماهنگی‌های انجام شده و مصوبه ستاد مرکزی اربعین، بررسی و غربالگری هنگام بازگشت زائران بر عهده کمیته بهداشت و درمان و وزارت بهداشت است که باتوجه به پروتکل‌هایی که وجود دارد، اقدام می‌کنند، اما فعلا دستورالعمل خاص و ویژه‌ای از سوی وزارت بهداشت برای ورود ابلاغ نشده است. البته هماهنگی‌ها در حال انجام است و به زودی دستورالعمل خاصی هم ابلاغ می‌شود که اطلاع خواهیم داد.

توصیه هایی به زائران اربعین حین و بعد از بازگشت به کشور

وی درباره اقدامات پیشگیرانه‌ای که با توجه به شرایط کرونا باید در حین بازگشت و بعد از بازگشت از عراق از سوی زائران رعایت شود، گفت: زائران حتما مراقبت کنند، حتما از ماسک استفاده کرده و دائما دست‌هایشان را بشویند. اگر در طول مسیر می‌خواهند از غذا استفاده کنند یا از غذاهای نذری مصرف کنند، حتما در شرایط مطمئن استفاده کنند، حتما از غذاهای گرم استفاده کرده و از مصرف غذاهای سرد یا مانده شده خودداری کنند. ترجیحا از محل‌هایی که شرایط بهداشتی بهتری دارند، خدمات را دریافت کنند. هنگام مراجعه به مرز اگر احساس بیماری، ضعف، خستگی و تب و بی حالی دارند، حتما به همکاران وزارت بهداشت به عنوان تیم مراقبت مرزی که در مرزهای زمینی و هوایی مستقرند، علائم‌شان را اطلاع دهند تا بررسی‌های بیشتر انجام شود و در صورت نیاز درمان یا خدمات بیشتر را به آنها ارائه دهند.

درودی گفت: هنگام بازگشت به منزل هم اکیدا توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان روبوسی، بازدید، دورهمی و برگزاری مراسم‌هایی که در سال‌های قبل مرسوم بود، نداشته باشند. زیرا تجمع و ازدحام به شدت منجر به همه‌گیری بیماری می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید