مسافران اربعین باید یک هفته قرنطینه می‌شدند

کدخبر: ۴۴۵۷۹۹
اقتصادنیوز : رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هرچه قدر به بالای ۸۰ درصد واکسیناسیون نزدیک شویم، می‌توانیم با خیال راحت‌تر بازگشایی‌ها در سطح جامعه را انجام دهیم.
مسافران اربعین باید یک هفته قرنطینه می‌شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا ،«علیرضا ناجی»، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به نقض برخی پروتکل‌ها در ورود مسافران اربعین به ایران و تاثیر احتمالی آن در افزایش آمار کرونا در ماه‌های آینده گفت: از این موضوع تعجب کردیم که اعلام شد افرادی که از مراسم اربعین برمی‌گردند به صورت چشمی و بدون تست پی سی آر وارد کشور شدند. این اصلا رویه درستی نیست.

او افزود: مگر می‌شود به صورت چشمی و با علایم بالینی بیماری کرونا در افراد را تشخیص داد؟ به هرصورت تجمعات زیادی به وجود آمده است و احتمال آلودگی نیز وجود دارد. با توجه به اینکه به صورت چشمی و بدون تست پی سی آر افراد اجازه ورود به کشور را داده اند، احتمال اینکه افرادی با موارد مثبت وارد کشور شوند و ما آن‌ها را شناسایی نکرده باشیم، بسیار زیاد است. حداقلش این بود که این افراد به مدت یک هفته قرنطینه می‌شدند و از آن‌ها تست پی سی آر گرفته می‌شد.

ناجی درباره تبلیغ علیه واکسن در برخی رسانه‌های رسمی گفت: تبلیغ ضدواکسن به نظر من یک عمل بسیار شیادانه است و باید با آن‌ها به عنوان کسانی که سلامت جامعه را به هم می‌زنند و یک اصل علمی را زیر سوال می‌برند، برخورد قاطع و جدی صورت بگیرد و ما همیشه منتظر آن بودیم. از طرفی طرح هوشمندسازی قرنطینه که آقای دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت، اعلام کردند که می‌خواهد اجرایی شود، یکی از تدابیر بسیار مهم و خوب است که اگر با قاطعیت و به صورت سنجیده انجام شود، می‌تواند جلوی این موضوع را بگیرد. ما نباید بگذاریم که افراد سلامت جامعه را با گزاره‌های غیرعلمی به خطر بیاندازند و مطمئنا باید با آن‌ها برخورد شود.

ناجی در پاسخ به این سوال که چه باید کرد که پس از پوشش قابل قبول واکسیناسیون در کشور، به سرانجام کشورهایی مانند سنگاپور یا ترکیه مواجه نشویم که پس از بازگشایی مدارس با افزایش آمار ابتلا مواجه شدند، گفت: وضعیت کشورهایی مانند سنگاپور یا اسرائیل که به واکسیناسیون قشر جوانشان توجه نکردند، تجربه‌ای است که ما با آن مواجهیم. برای همین است که واکسیناسیون محصلان و دانشجویان بسیار مهم است. این مساله یک گزاره و واقعیت علمی است که ۹۰ درصد مبتلایان و مرگ و میرها در افراد غیرواکسینه رخ می‌دهد. شیوع ویروس کووید تا زمانی که تمام دنیا به سطح بالایی از واکسیناسیون نرسیدند، وجود دارد اما وقتی سطح واکسیناسیون افزایش پیدا می‌کند، دامنه شیوع پایین خواهد آمد و کنترل کردن آن‌ها بسیار راحت‌تر است.

او افزود: به همین دلیل به نظر من برای بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس باید طمانینه بیشتری داشته باشیم و واکسیناسیون در این قشرها در سطح بالا صورت بگیرد. از طرفی معیار ۷۰ درصد که باید دو دوز را دریافت کرده باشند، ممکن است دیگر صدق نکند، بلکه باید بیشتر جامعه را واکسینه کنیم و این عدد به بالای ۸۰ درصد برسد. باید به این موضوع اهتمام داشته باشیم و هرچه قدر به بیش از ۸۰ درصد نزدیک شویم، می‌توانیم با خیال راحت‌تر بازگشایی‌ها در سطح جامعه را انجام دهیم؛ یعنی اصل، رسیدن به آن سطح ایمنی جمعی با واکسیناسیون است که این عدد باید بالای ۸۰ درصد باشد.

ناجی با تایید این مساله که باید محدودیت‌هایی در سطح جامعه اعمال شود که ویروس بیش از این در چرخه انتقال قرار نگیرد، گفت: در هرصورت باید حتی پس از رسیدن به حد مناسب واکسیناسیون نظارت قوی داشته باشیم که همان اقدامات غیردرمانی است. این اقدامات غیردرمانی شامل تشویق به ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی، تجمع ایجاد نکردن، مسافرت نرفتن است و تا زمانی که واکسیناسیون تا حد مناسبی پیش نرود، باید در کشور و جوامع این اقدامات غیردرمانی در کنترل کرونا لحاظ شود.

او افزود: پس از اینکه واکسیناسیون انجام شد، آنموقع با نظارت‌های دقیق‌تر می‌توان از شیوع بیماری جلوگیری کرد. ما همین الان هم باید تست‌هایمان را وسیع کنیم و به تعداد بالا مواردی که مثبت هستند را شناسایی، قرنطینه، ایزوله و درمان کنیم. پس از آن با پیشرفت واکسیناسیون کم کم می‌توانیم هم با اقدامات غیردرمانی و هم با واکسیناسیون تعداد موارد چرخش ویروس را کمتر کنیم. زمانی که به حد متعادل یعنی بالای ۸۰ درصد رسیدیم، با خیال راحت‌تر می‌توان محدودیت‌های جامعه را برداشت. پس از آن باید لکه گیری صورت بگیرد و دوزهای بوستر افرادی که درمعرض خطر هستند، انجام شود.

ناجی گفت: الان تعداد زیادی از افراد مسن ما خیلی وقت است که واکسن زده اند. افرادی که ایمنی ضعیفی دارند، کادر درمان و افرادی که با مراجعه کنندگان زیادی مواجه هستند، کسانی‌اند که به فکر دوز بوستر آن‌ها هم باید بود. در هرصورت اقدامات غیردرمانی و پیشرفت زیاد در سطح واکسناسیون، مواردی است که می‌تواند ویروس را از گردش بیاندازد و وقتی به حد مناسبی رسیدیم، می‌توانیم قدم به قدم به بازگشایی مناسب جامعه اقدام کنیم. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید