پیکر اصغر کفشچیان مقدم به خاک سپرده شد+ تصاویر

کدخبر: ۴۴۷۰۸۲
پیکر هنرمند و پژوهشگر هنرهای معاصر امروز ۲۱ مهر ماه، در آرامگاه خواجه ربیع مشهد به خاک سپرده شد.
پیکر اصغر کفشچیان مقدم به خاک سپرده شد+ تصاویر

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم اصغر کفشچیان مقدم پیش از ظهر امروز، ۲۱ مهر ماه، با حضور خانواده و دوستان و جمعی از مسئولان هنری و همکارانش در آرامگاه خواجه‌ربیع مشهد به خاک سپرده شد.

یوسف امینی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دکتر کفشچیان مقدم از اساتید برجسته هنرهای تجسمی بود. وی در آموزش جزو اساتید برجسته بودند و شاگردان زیادی تربیت کردند و متعهد به انتقال دانش خود به سایرین بود و بسیاری از هنرمندان امروز مشهد توسط ایشان آموزش داده شدند. 

وی ادامه داد: در بیان همه شاگردان و همکاران و هنرمندانی که با دکتر کفشچیان مقدم ارتباط داشتند وی به لحاظ اخلاقی و رفتاری الگو بود.

امینی با اشاره به اینکه جامعه هنری نیازمند چنین اساتید برجسته‌ای است، تصریح کرد: ما یک شخصیت هنری فرهیخته را از دست دادیم و امیداواریم شاگردانی که تربیت کردند بتواند علاوه بر هنرشان ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری ایشان را ادامه دهند.

محمدحسین نیرومند، مشاور پیشین هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و از دوستان اصغر کفشچیان مقدم با بیان اینکه استاد کفشچیان مقدم از مفاخر هنر خراسان بودند، گفت: دکتر کفشچیان مقدم از تاثیرگذارترین هنرمندان پس از انقلاب در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی بودند و دیوارنگاری‌های بسیار برجسته‌ای را خلق کرد. وی همچنین از سرآمدهای هنر مفهومی کشور بود و سال‌های دور با مطبوعات همکاری داشت  و یکی از کاریکاتوریست‌های خوب ایران بود.

وی افزود: کفشچیان مقدم دکترای خود را از فرانسه گرفتند و پس از آن به عنوان استاد دانشگاه تهران به تدریس پرداختند. مسئولان فرهنگی کشور باید قدر این داشته‌های فرهنگی را بدانند و در زمان حیات به این افراد بیشتر بها دهند.

سیدمحمد ابوترابی، استاد هنر دانشگاه، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استاد کفشچیان مقدم با توجه به اصالت مشهدی خود بسیار دغدغه فرهنگ و هنر مشهد را داشت و در این راه با همکاری یکدیگر توانستیم یک مدرسه هنر را برنامه‌ریزی کرده و تأسیس کنیم که هنوز پس از ۲۰ سال پابرجاست.

وی افزود: وی دو دکترا از دانشگاه سوربن فرانسه در رشته‌های پژوهش‌های هنر و هنرهای تجسمی داشت. انسان بسیار فرهیخته و با علمی بود و در کلیه رشته‌های هنری تدریس می‌کرد و در سیستم آموزشی نه گفتن در کارش نبود.

ابوترابی با اشاره به اخلاق و منش کفشچیان مقدم،  بیان کرد: آرامشی که به دوستان و دانشجویانش منتقل می‌کرد بسیار بیشتر مورد توجه بود. وی در اخلاق زبانزد بود و فقدان ایشان برای ما بسیار سنگین بود.

وی تصریح کرد: وی جزء پیشگامان هنر مفهومی ایران بود و همپای تهران در پی ارتقاء فرهنگ خراسان بود و دغدغه خراسان را داشت و همواره با یک تماس برای ورکشاپ و کلاس و جلسات و داوری‌های جشنواره‌ها به مشهد می‌آمد و از بزرگ منشی وی بود.

این استاد هنر اضافه کرد: بسیاری از دانشجویان دکترا با ایشان کار کردند و پایان‌نامه گرفتند و هنرمندان درجه یک در هنر جدید آموزش داد و هر کدام استادانی هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید