ادعاهای جنجالی وزیر پیشین علوم علیه سعید نمکی:فرصت سوزی کرد

کدخبر: ۴۴۷۱۸۹
مصطفی معین، وزیر پیشین علوم و رئیس شورایعالی نظام پزشکی از عملکرد سعید نمکی وزیز سابف بهداشت انتقاد کرد.
ادعاهای جنجالی وزیر پیشین علوم علیه سعید نمکی:فرصت سوزی کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازامتداد،  برخی از جریانات رسانه‌ای اخیرا تلاش کرده‌اند تا سازمان نظام پزشکی و مشخصا دکتر ظفرقندی را در ماجرای تاخیر در ورود واکسن به کشور و سیاسی کردن مسئله آن، متهم و مقصر جلوه دهند.

در همین رابطه مصطفی معین، وزیر پیشین علوم و رئیس شورایعالی نظام پزشکی در گفتگو با امتداد، ضمن اشاره به این دست اقدامات، اظهار داشت: این نوعی فرافکنی و فرار به جلو از سوی افرادی است که به عنوان پزشک طی توماری که در رسانه های خاص ۲۵۰۰ نفره اعلام شد،با خرید واکسن مخالف بودند هرچند که یکصد و اندی نام بیشتر نداشته‌اند.

وی افزود: آقایان در مخالفت با ورود واکسن استاندارد از خارج کشور موضع گیری کردند. اینگونه رفتارهای عوام فریبانه و سیاسی به هیچ وجه در شان جامعه پزشکی نبوده و از نظر اخلاق حرفه‌ای امری نکوهیده و متاسفانه مسبوق به سابقه است. مواضع علمی و کارشناسانه رئیس کل و سایر ارکان سازمان نظام پزشکی در این زمینه کاملا روشن بوده و در زمان خودش در سطح وسیع بازتاب رسانه‌ای پیدا کرد.

معین، همچنین در ادامه با اشاره به مواضع سازمان نظام پزشکی و شخص ظفرقندی در رابطه با واردات واکسن در دوران پاندمی، نیز خاطرنشان کرد: شما اطلاع دارید که ارکان سازمان نظام پزشکی یعنی رئیس کل، رئیس شورای‌عالی و رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی بصورت مشترک و نیز بطور جداگانه به کرات ضرورت اولویت اول دادن به حفظ سلامت مردم در بحران کرونا را با پیشگیری سریع از گسترش دامنه شیوع آن با خرید واکسن استاندارد از خارج کشور (علاوه بر تولید داخلی واکسن) به رئیس جمهوری، ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزیر بهداشت مورد تاکید قرار دادند.

عملکرد وزیر سابق بهداشت مانع از آغاز سریع واکسیناسیون عمومی در فرصت طلائی شد

وی یادآور شد: اما عملکرد وزیر سابق بهداشت که از کارآمدی و استقلال رای لازم برخوردار نبود و فضاسازی حامیان سیاسی ایشان، موجب دفع الوقت و مانع از آغاز سریع واکسیناسیون عمومی و حتی گروه‌های پرخطر از جمله کادرهای پزشکی در فرصت طلائی شروع عرضه واکسن در سطح جهانی شد. متاسفانه این تعلل و بی تدبیری تاکنون باعث پنج اوج گیری و گسترش شیوع کرونا و قربانی شدن صدها هزار ایرانی بی‌گناه شده که روزی باید از نظر قضائی به علل و عوامل این فاجعه ملی رسیدگی شود.

عزل و نصب‌های فله‌ای و شتاب زده را در دولت شاهد هستیم

وی ادامه داد: این مسئله، منجر به تربیت دانش آموختگانی شد که از بار علمی چندانی برخوردار نیستند ولی، کسی را هم غیر از خود قبول نداشته و حتی مسائل تخصصی را هم سیاسی می‌بینند. این عده، تحلیل‌های غیرعلمی و خرافی از مسائل داشته و نیازی به مشورت با کارشناسان صاحب نظر بی‌طرف هم در خود احساس نمی‌کنند! شما عزل و نصب‌های فله‌ای و شتاب زده و بدون کمترین مشورت و نظرخواهی از دانشگاهیان و استادان شاخص در دانشگاه‌های بزرگ و مادر را در همین دولت شاهد هستید.

رئیس شورایعالی سازمان نظام پزشکی کشور، خاطرنشان کرد: بنابراین از نظر من در این‌ گونه مدیریت‌ها، مطرح نبودن حق سلامت برای آحاد شهروندان و بی توجهی به تکلیف دولت برای پیشگیری فوری از مرگ‌ و میر انسان‌ها با خرید سریع واکسن معتبر از هر منبع ممکن خارجی چندان مورد انتظار نبود!

راه اندازی ۷ یا ۸ خط تولید واکسن با صرف هزینه‌های گزاف صدها میلیون دلاری باعث فرصت سوزی در خرید واکسن استاندارد با هزینه بسیار کمتر شد

وی، اضافه کرد: راه اندازی ۷ یا ۸ خط تولید واکسن کرونا با صرف هزینه‌های گزاف صدها میلیون دلاری در نهادهای مختلف و بعضا غیرمرتبط، رقابت‌های ناسالم تبلیغاتی در بین آن‌ها و احتمالا داشتن منافع مالی در شرکت‌های دارویی و رعایت نشدن اصل عدم تضاد منافع توسط تعدادی از مسئولان ذیربط، باعث فرصت سوزی در خرید واکسن استاندارد با هزینه بسیار کمتر شد. در واقع به جای وارد کردن داروهای بسیار گران، کم اثر و پر عارضه‌ای چون رمدسیویر باید واکسن خریداری می‌شد!

وزیر علوم دولت اصلاحات، همچنین یادآور شد: از همان ابتدای دنیاگیری کرونا و ورود آلودگی ویروسی به کشورمان در مصاحبه‌ها و مقاله‌های مکرر تاکید شد که از نظر دانش پزشکی و تخصص ایمنی‌شناسی، موثرترین راه کنترل این بیماری عفونی، ساخت واکسن و انجام واکسیناسیون عمومی است. خوشبختانه به دلیل پیشرفت علوم و فناوری‌های زیستی و پزشکی، واکسن در مدت زمان قابل قبولی به سرعت ساخته شد و کشورهای اروپائی، آمریکای شمالی، چین و حتی برخی از همسایگان ایران با تزریق آن در سطح عمومی، توانستند شیوع این ویروس وحشی را مهار کرده و با حداقلی شدن مرگ و میرها، مردم آن‌ها به زندگی عادی خود بر گشتند.

متاسفانه هیچ مرجع دولتی و قضائی برخورد قاطعی با مروجین شبه علم و خرافات تحت عنوان طب ایرانی-اسلامی نکرد

معین، بیان داشت: در کشور ما علاوه بر تاخیر زیاد در انجام واکسیناسیون، شیادانی هم از همان ابتدا با ترویج شبه علم و خرافات تحت عنوان طب ایرانی، اسلامی و سنتی با درمان علمی کرونا و حتی مصرف واکسن مخالفت کرده و باعث بی‌اعتمادی عمومی و عدم همکاری مناسب مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی و نیز زدن واکسن شده‌اند. جای تعجب این که هیچ مرجع دولتی و یا قضائی نیز برخورد قاطعی با آن‌ها نکرده است.

مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت بهداشت باید پاسخگوی افکار عمومی و مراجع ذیربط علمی و قانونی باشند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که عزم تولید واکسن برکت به هر قیمت در بازه زمانی کوتاه مدت، چه تاثیری در ممنوعیت واردات واکسن خارجی در زمان مناسب داشته و علت این همه تاخیر و خلف وعده در تولید و عرضه آن چه بود، تاکید کرد: من در جریان جزئیات و فعل و انفعالات پشت پرده آن‌ها نبوده‌ام، باید مسئولان ستاد اجرائی فرمان امام و نیز وزارت بهداشت که مجوز مصرف اضطراری واکسن تولیدی آن را صادر کرده، پاسخگوی افکار عمومی و مراجع ذیربط علمی و قانونی باشند! در هر صورت با نگاه به گذشته می توان ضعف مفرط مدیریتی، سیاست‌زدگی و ضعف اخلاق حرفه‌ای، اتلاف منابع ملی و فرصت سوزی‌ها را مطرح کرد.

رئیس شورایعالی نظام پزشکی کشور در پایان نیز، اضافه کرد: از دست رفتن فرصت های ذیقیمت در مدیریت بحرانی در ابعاد جهانی و باخسارات انسانی، اقتصادی و روانی- اجتماعی عظیم پاندمی کوید۱۹ را باید مورد ارزیابی علمی قرار داده و علل و عوامل آن را به طور دقیق‌تر مشخص کرد. همچنین به منظور پیشگیری از تکرار آن در این دولت و دولت‌های بعدی باید این ارزیابی‌ها را طی گزارشی به جامعه اعلام کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید