نماینده مجلس:

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به صلاح مردم نیست

کدخبر: ۴۴۹۶۲۱
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به صلاح نیست چراکه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به صلاح  مردم نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  اصغر سلیمی درباره احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بسیاری از کالاها،  اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که وجود برخی از اقلام با زندگی روزمره مردم، تغذیه و معیشت آنان در ارتباط است. به همین دلیل به این کالاهای ضروری ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد تا با یک قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد و فشاری بر آنان وارد نشود.

وی افزود: اما اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی از این کالاها حذف شود و به شکل آزاد به این اقلام ارز تعلق بگیرد قیمت کالاهای اساسی چند برابر می‌شود. بر فرض هم اگر بخواهند ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند باید تدابیر دیگر اندیشیده شود که به مردم فشار وارد نشود و از منبع دیگری به شهروندان کمک شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس، گفت: معتقدم برای حذف ارز ۴۲۰۰ توانی نباید عجله کرد و ابتدا باید کار کارشناسی و فنی انجام شود تا اگر در آینده بخواهیم این ارز را حذف کنیم تمهیدات لازم برای اقشار ضعیف جامعه اندیشیده شود تا ریسک خطر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش یابد.

سلیمی تصریح کرد: هدف از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از برخی کالاها این است که دست دلالان از سوء استفاده کوتاه شود. برخی افراد که با ارز ۴۲۰۰ تومانی از خارج کالا وارد می‌کنند با ارز آزاد به کشورهای همجوار صادرات انجام می‌دهند که این امر سبب به وجود آمدن دلالی و بی‌عدالتی می‌شود. دولت باید راهکاری بیندیشد تا کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود با همین قیمت مستقیماً به دست مصرف کننده برسد تا دلالان نتوانند بهره‌جویی کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم دچار مشکلات اقتصادی زیادی هستند و با توجه به اینکه واردات کنونی با ارزهای خارجی انجام می‌شود و قیمت ارز متعادل نیست هم‌اکنون زمان مناسبی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست و زمانی باید این ارز حذف شود که نرخ ارز متعادل شود تا فاصله آن با ارز آزاد زیاد نباشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: البته هنوز هیچ تصمیمی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته نشده است و فعلاً در حد حدس و گمان و بحث میان کارشناسان است و مجلس به شکل رسمی در این باره ورود نکرده است. با توجه به شرایط فعلاً زمان مناسبی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست و نباید در این باره تعجیل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید