هشدارهایی که بدن قبل از سکته قلبی می دهد

کدخبر: ۴۴۹۹۱۷
اقتصادنیوز :‌برای اینکه بتوانیم از سکته قلبی پیشگیری کنیم باید علائم سکته قلبی را به خوبی بشناسیم و راه های جلوگیری از آن را آموزش ببینیم.
هشدارهایی که بدن قبل از سکته قلبی می دهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک ،سکته قلبی، زمانی رخ می دهد که ماهیچه های قلب خون را آنطور که باید پمپاژ نمی کند. شرایط خاص، مانند شریان های کوچک در قلب ( بیماری های عروق یا فشار خون بالا، به تدریج قلب را ضعیف یا سفت می کند تا به طور موثر پر شود و پمپاژ کند.

تمام شرایطی که منجر به سکته قلبی می شود می تواند برعکس شود، اما درمان ها می تواند علائم و نشانه سکته قلبی را بهبود و به زندگی طولانی تر کمک کند. تغییرات در سبک زندگی مانند ورزش کردن، کاهش سدیم در رژیم غذایی ، مدیریت استرس و کاهش وزن می تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

راهی پیش گیری از سکته قلبی، جلوگیری و کنترل شرایطی است که باعث سکته قلبی، مانند بیماری عروق و انسداد شریان فشار خون بالا، دیابت یا چاقی می شود .در این بخش  قصد داریم شما را با زنگ خطرهای بدن هنگام سکته قلبی و علائم بروز چنین حالتی در ارگان مهمی به نام قلب آشنا سازیم.

 احساس ناراحتی در قفسه ی سینه

یکی از شایع ترین علامتِ خطر قلبی احساس ناراحتی در قفسه ی سینه است. برخی افراد که دچار سکته قلبی می شوند، در قفسه سینه احساس درد، تنگی یا فشار می کنند. اما هر درد و فشاری در قفسه سینه مربوط به ناراحتی قلبی و سکته نمی شود. اگر این درد خیلی گذرا یا نقطه ای بود و با فشار دادن یا لمس کردن بدتر شد احتمالا مربوط به قلب نیست. اگر علائم شدید تر است یا بیش از یکی دو دقیقه طول کشیده است باید با اورژانس 115 تماس بگیرید.

احساس سرگیجه یا سبکیِ سر

سرگیجه و سبکی سر می تواند ناشی ازعوامل مختلف مانند افت فشار خون و... باشد زیرا قلب نمی تواند آن طور که باید، خون را پمپاژ کند. اما اگر فرد به صورت ناگهانی تعادل خود را از دست دهد و همزمان در قفسه ی سینه احساس ناراحتی نماید یا دچار تنگی نفس شود، باید بدون معطلی با اورژانس تماس بگیرد.

 تهوع، سوءِهاضمه، سوزش سر دل یا معده درد

مشکلات گوارشی و معده درد می توانند به دلایل فراوانی که هیچ ارتباطی با قلب ندارند به سراغ افراد بیایند. در برخی موارد ممکن است علائم سکته قلبی همراه با علائم گوارشی مانند استفراغ باشد.

درد منتشر شده در بازوها

یکی از علائم سکته قلبی درد پیشرونده به سمت بازوها است که در سمت چپ بدن منتشر می شود. این درد از قفسه ی سینه آغاز می شود و به خارج از آن حرکت می کند. گاهی نیز ممکن است فرد اصلا درد قفسه سینه نداشته و فقط درد بازو داشته باشد.

 گلو درد یا فَک درد

گلو درد یا درد فک اغلب به دلیل مشکلات عضلانی، سرماخوردگی یا مشکلات سینوس ها رخ می دهند.اما اگر درد یا فشاری در مرکز قفسه ی سینه تان احساس می کنید که به سمت گلو یا فک تان کشیده می شود، ممکن است علامت سکته قلبی باشد.

خستگی مفرط

خستگی بسیار زیاد یا ضعف بدنیِ بی دلیل، که بسیار تکرار می شوند، می تواند نشانه ی حمله ی قلبی، به خصوص در زنان باشد.اگر دچار خستگی مفرط می شوید یا پس از انجام فعالیتی از نفس می افتید، به پزشک مراجعه نمایید.

 خر وپف

یکی از علائم سکته قلبی خر وپف کردن هنگام خواب است. خرو پف با صدای بلند و نفس نفس زدن یا خفه شدن نشانه ای از وقفه ی تنفسی (آپنه) در خواب است. فرد دچار وقفه ی تنفسی در خواب شبانه چندین بار به مدت کوتاهی نفس نمی کشد که این وقفه روی قلب فشار اضافه ای وارد می کند.

اگر دچار وقفه ی تنفسی حین خواب هستید، از یک دستگاه CPAP برای باز ماندن راه تنفس تان استفاده کنید تا جریانِ هوا به طور پیوسته وارد نای شما شود.

تعریق

یکی از علائم سکته قلبی نشستن عرق سرد بر بدن بدون دلیل است. اگر عرق سرد کرده اید و نشانه های دیگر سکته قلبی را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 سرفه کردن بدون توقف

اگر شما دچار سرفه بدون توقف و مداوم هستید و سرفه شما همراه با خلط سفید یا صورتی رنگ است، در معرض خطر سکته قلبی هستید. وقتی قلب نمی تواند پاسخ گوی نیازهای بدن باشد، خون به درون ریه ها نشت می کند و شما دچار سکته می شوید.

تورم ساق پا، کف پا و مچ پا

یکی از علائم نشان دهنده ی اختلال قلب در پمپاژ کردن خون، تورم در ساق پا است. در صورت ناتوانی قلب برای پمپاژ ، خون در رگ های پا جمع می شود و تورم ایجاد می کند.

 ضربان قلب نامنظم

اگر مکررا احساس می کنید قلب تان خارج از ریتم می زند، موضوع را با پزشک در میان بگذارید زیرا بعضی اوقات این نشانه می تواند خبر از یک مشکل قلبی با نام فیبریلاسیون دهلیزی بدهد که نیاز به درمان دارد.

خمیازه کشیدن حین ورزش

رایج ترین روش خنک کردن اندام ها تعریق پوستی است. هنگامی که مغز حرارت بیشتری تولید می کند یا به اکسیژن بیشتری نیاز دارد، بدن با خمیازه کشیدن سعی می کند تا اکسیژن بیشتری را وارد جریان خون کرده و حرارت مغز را کاهش دهد.اگر هنگام ورزش در گردش خون و خون رسانی به مغز کم شود، فرد برای جبران کمبود اکسیژن، هنگام ورزش خمیازه می کشد.

بوی ناخوشایند دهان بدون دلیل

عفونت در لثه یا بافت نرم دهانی می تواند از دلایل بوی ناخوشایند دهان باشد. اما یکی دیگر از علل بروز بوی بد دهان باکتری ها هستند که ممکن است به سیستم گردش خون نیز نفوذ کرده و موجب التهاب در بافت قلب نیز بشوند.پس بوی بد دهان و عفونت ها و التهاب های لثه را جدی بگیرید.

 لکه های چربی روی پوست

چربی زیر پوستی به شکل لکه های چربی کوچک در آرنج و زانو، پلک ها و دیگر نقاط دیده می شوند که به آن زانتوما Xantoma گفته می شود.

در صورت بالا بودن کلسترول خون عروق نزدیک به سطح پوست که ضخامت کمتری دارند ، نمی توانند خون را عبور دهند بنابراین برای حفظ تعادل جریان خون، این چربی اضافه را به زیر پوست منتقل می کنند.

تغییر فرم و ضخامت ناخن

یکی از نشانه های عفونت قلبی، بیماری قلبی و یا مشکل در ریه خم شدن ناخن ها رو به پایین و متورم شدن نوک انگشتها، یا دیدن خطوط بنفش و کبود زیر ناخن ها است. خطوط بنفش همراه با نشانه های دیگر مثل تب بالا، ضربان قلب ضعیف یا غیر عادی باید جدی گرفته شوند.

کبودی لب ها

کبودی لب ها و متمایل شدن رنگ لب به آبی می تواند نشان دهنده اختلال در خون رسانی و بیماری قلبی باشد.

 دیگر علایم سکته قلبی عبارتند از:

سکته قلب می تواند در حال پیشرفت ( مزمن )، یا وضعیت ممکن است ناگهان ( حاد ) شروع شود.

کوتاه نفس کشیدن ( تنگی نفس ) وقتی که به خود فشار وارد می کنید و یا وقتی دراز می کشید

ضربان قلب سریع

کاهش توانایی ورزش

خس خس کردن با خلط همراه با خون

تکرر ادرار در شب

ورم شکم

افزایش بسیار سریع وزن بخاطر حفظ مایعات

کاهش اشتها و حالت تهوع

سختی تمرکز و یا کاهش هوشیاری

تنگی نفس و سرفه های کوتاه خلطی

اگر این علائم را دارید، درمان اورژانسی را دنبال کنید

اگر فکر می کنید ممکن است علائم یا نشانه های سکته قلبی را تجربه کنید به پزشک مراجعه کنید. اگر هر کدام از موارد زیر را تجربه کردید ، درمان اورژانسی را دنبال کنید:

درد قفسه سینه

ضعف یا ضعف شدید

ضربان قلب سریع یا نامنظم که با تنفس کوتاه ، درد سینه و یا غش همراه است

تنگی نفس و سرفه همراه با خلط

 افراد با سکته قلبی ممکن است این حالات را تجربه کنند

تنگی نفس هنگام استراحت، فعالیت یا هنگام خواب، ممکن است ناگهان ظاهر و شما را بیدار کند. این افراد اغلب در دراز کشیدن مشکل دارند و ممکن است نیاز داشته باشند بالاتنه و سر را روی دو بالش بگذارند . اغلب از بیدار شدن خسته یا احساس اضطراب و بی قراری ناله و شکایت می کنند.

سرفه های مداوم و یا خس خس کردن … که مخاط سفید یا خونی تولید می کند.

تورم اضافی در بافت های بدن ( تورم ) … تورم در پاها، قوزک پا، یا شکم و یا افزایش وزن. ممکن است احساس کنید کفش های شما تنگ شده است .

خستگی، … احساس خستگی تمام مدت و مشکل در فعالیت های روزمره مانند خرید، رفتن به طبقه بالا حمل وسایل و یا پیاده روی.

گیجی، اختلال در تفکر … از دست دادن حافظه و احساسات حواس پرتی. فرد مراقب یا خانواده ممکن است اول متوجه این موضوعات شود،

افزایش ضربان قلب ، تپش قلب، انگار احساس می کنید قلبتان دارد تند میزند

کمبود اشتها،حالت تهوع … احساس سیری یا بیمار معده

 شرح سکته قلبی

در سمت چپ سکته قلبی مایعات به ریه بر می گردند و باعث تنفس های کوتاه می شوند.

سمت راست سکته قلبی مایعات ممکن است به شکم، پاها و انگشت ها برگردد و باعث تورم شود .

سکته قلبی سیستولیک ، بطن چپ نمی تواند به شدت منقبض شود، و یک مشکل پمپاژ را نشان می دهد.

سکته قلبی دیاستولیک ، بطن چپ نمی تواند به طور کامل پر شود که مشکل پر کننده را نشان می دهد.

 مشکلات و عوارض بعد از سکته قلبی

اگر مشکل سکته قلبی دارید ، دیدگاه شما به علت و شدت، سلامت کلی شما و عوامل دیگری از جمله سن بستگی دارد. مشکلات موجود می تواند شامل موارد زیر باشد:

ناتوانی یا نارسایی کلیه:

سکته قلبی می تواند جریان خون را به کلیه ها کاهش دهد، که در نهایت منجر به نارسایی کلیه خواهد شد اگر درمان نشود . نارسایی کلیه ناشی از نارسایی قلبی می تواند به دیالیز برای درمان نیاز داشته باشد.

مشکلات دریچه قلب:

دریچه های قلب که خون را در جهت درست از قلب حفظ می کنند، اگر قلبتان بزرگ تر شود و یا فشار در قلب به علت نارسایی قلبی بسیار بالا باشد، ممکن است به درستی عمل نکند.

 مشکلات ضربان قلبی:

مشکلات ریتم قلب ( آریتمی ها ) می توانند یک پیچیدگی بالقوه سکته قلب باشند.

بیماری کبد:

سکته قلبی می تواند منجر به تجمع مایعات شود که فشار زیادی بر کبد وارد می کند. این پشتیبان مایع می تواند به زخم شدن منجر شود که باعث می شود کبد به سختی کار کند.

 پیشگیری از ابتلا به سکته قلبی

با تغییرات در سبک زندگی می توانید از سکته قلبی جلوگیری کنید که عبارتند از :

سیگار نکشیدن

کنترل شرایط خاص، مانند فشار خون بالا و دیابت

بیدار ماندن از نظر فیزیکی

خوردن غذاهای سالم

حفظ وزن سالم

کاهش و مدیریت استرس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید