متهم تازه پیدایش کرونا

کدخبر: ۴۵۰۲۳۳
اقتصادنیوز:‌رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: طبیعتاً اولین متهم کسانی هستند که ظرفیت و قابلیت فنی ساخت آنها را دارند، چراکه کارهای تحقیقاتی ویروس‌ها نیازمند آزمایشگاه‌های سطح سه و چهار است که آمریکایی‌ها در دنیا ۵۰ آزمایشگاه در این سطوح را توسعه دادند.
متهم تازه پیدایش کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، سردار غلامرضا جلالی، رییس پدافند غیرعامل کشور، عصر سه‌شنبه در همایش واکسن و واکسیناسیون کووید-۱۹ که به مناسبت نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در مؤسسه تحقیقات سرم‌سازی رازی واقع در کرج برگزار شد، با اشاره به وجود تهدیدات زیستی جهان شامل تهدیدات آب و هوا، اقلیمی، زیستی، سایبری و …، گفت: در کنفرانس امنیتی مونیخ که سه سال گذشته در خصوص تهدید زیستی مطرح شد ۳۰ میلیون نفر ظرف مدت کوتاهی فوت و فراگیری جهانی اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه در انتهای این موارد مطرح شده خواستار سه عنصر بودند، تصریح کرد: بازمهندسی ساختار نظارت و کنترل بهداشتی جهانی با تأکید بر کشورهای ضعیف‌تر برای جلوگیری چرخه انتقال از این کشورها به کشور قوی‌تر، ایجاد ذخایر و ذرات‌خانه‌هایی از واکسن و تجهیزات پزشکی و آمادگی زیرساخت‌های زیستی دنیا در حد آمادگی ارتش‌ها در شب حمله در کنفرانس امنیتی مونیخ مطرح شد.

وی با بیان اینکه پس از سه سال علائمی از این حادثه مشاهده شد، خاطرنشان کرد: خیلی‌ها این موارد را تخیل تلقی می‌کردند اما تجربه کرونا نشان داد تهدید زیستی جزو تهدید جهانی است که حوزه بهداشت، اقتصاد، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اثرات آن فراتر از موضوع صرفاً زیستی است.

موسسه رازی به بخش خصوصی واگذار می‌شود؟

سردار جلالی با بیان اینکه طی دو سال گذشته موضوع واگذاری مؤسسه رازی به بخش خصوصی مطرح شد، گفت: ساختار مؤسسه رازی مثل ساختار وزارت دفاع است و ابزار آن را می‌سازد، بنابراین حتماً باید بر عکس این نگاه بازمهندسی و بازنگری شود و در چارچوبی هم‌تراز سطح تهدید پاسخ بدهد.

نقش صفر اوراق در ریزش بورس/در اکوایران ببینید:

وی اظهار کرد: در کنار فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر پروتکل‌ها، قطعاً بخش عمده مقابله با تهدیدها واکسن بوده و جایگاه واکسن در دنیا مشخص است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه دولت دوازدهم در سیاست‌گذاری حوزه واکسن غلط عمل کرد و نتوانست ما را به واکسن بومی برساند، تصریح کرد: مجموعه مؤسسه تحقیقات سرم‌سازی رازی نزدیک به ۱۰۰ سال تجربه واکسن‌سازی دارد و پلتفرم کاری و تولیدی آن یک پلتفرم تجربه شده از گذشته تا حال است.

وی با بیان اینکه تهدیدات زیستی یک تهدید جهانی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: دنیا به این نتیجه رسیده ساختارهای دفاع زیستی را توسعه دهد و نقاط ضعف آن را برطرف کند.

سردار جلالی بیان کرد: سه سوال نخست اینکه آیا کرونا ویروس طبیعی است، آیا ویروس در یک پروژه تحقیقاتی بین چین و آمریکا در حال آزمایش بوده و تلاش داشتن واکسن تهیه کنند و در نهایت آیا سلاح دست‌ساز بشر است و عامدانه ساخته شده است؟ بحث‌هایی است باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با طرح این سوال مبنی بر اینکه کدام کشور متهم پیدایش کرونا است، گفت: طبیعتاً اولین متهم کسانی هستند که ظرفیت و قابلیت فنی ساخت آنها را دارند، چراکه کارهای تحقیقاتی ویروس‌ها نیازمند آزمایشگاه‌های سطح سه و چهار است که آمریکایی‌ها در دنیا ۵۰ آزمایشگاه در این سطوح را توسعه دادند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار کرد: انگیزه اراده و سود بردن از بروز این ویروس عناصر تحلیلی و راهبردی این مسئله است و برای جمع‌آوری این مطلب نیازمند پاسخ دقیق هستیم.

وی متذکر شد: در دانشگاه‌ها باید راجع نظام حکمرانی مقابله با کرونا بحث جدی صورت بگیرد و نقاط ضعف و قوت ما در این زمینه اصلاح و تقویت شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید