نماینده اصفهان: حل مشکل زاینده رود ۲ سال فرصت می‌خواهد

کدخبر: ۴۵۷۷۸۱
طغیانی با تأکید بر اینکه باید جایگزین طرح‌های انتقال قبلی آب مشخص شود، گفت: اگر طرح انتقال آب از خلیج‌فارس باعث ایجاد یک صنعت جدید و اضافه‌شدن کارکنان به جمعیت اصفهان می‌شود، بهتر است صورت نگیرد؛ زیرا تأمین آب همین صنعت و کارکنانش هم مسئله‌ای قابل توجه است. گام اول برای نجات زاینده‌رود مقابله با ساخت‌وسازهای بی‌رویه است.
نماینده اصفهان: حل مشکل زاینده رود ۲ سال فرصت می‌خواهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به احداث ۱۲۰۰ آب‌بند در مسیر زاینده‌رود گفت که در زمان بارگذاری جمعیت در طرح‌های جدید مسکن با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر کسی فکر نکرد که آب شرب آنها از کجا باید تأمین شود؟

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در برنامه سلام تهران شبکه پنج سیما، اوضاع کم آبی کشور و اصفهان را تشریح کرد.

طغیانی درباره آخرین وضعیت نصف جهان پس از اعتراض کشاورزان در بستر زاینده‌رود توضیح داد و ناآرامی‌های اصفهان را محدود به دو سه نقطه شهر اصفهان دانست.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به ۲ مشکل مهم در این استان، گفت: مشکل تخصیص آب در اصفهان قدمت ۲۰ ساله دارد که کشاورزان شرق و غرب این شهر در پی قطع آب رودخانه، زندگی سختی را می‌گذرانند.

طغیانی با اشاره به روال طبیعی تخصیص آب، اظهار داشت: برای پایین‌دست، حقابه‌ای در نظر گرفته شده و در طومار شیخ صفویه، نحوه تقسیم‌بندی آب به هر بخش ذکر شده است. در دهه ۳۰ کشاورزان خود به احداث تونل انتقال آب کمک کردند که طی آن تأمین آب شرب لحاظ شده بود. در حال حاضر ۳۰۰ میلیون مترمکعب از آب رودخانه جهت تأمین آب شرب است، متأسفانه طرح‌های انتقال و بارگذاری‌های فراتر از ظرفیت وضعیت را به این نقطه رسانده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی فرونشست زمین در پی خشکی‌های به وجود آمده را دومین مشکل مهم در این شهر دانست و افزود: در شهرستان برخوار با پدیده نشست زمین مواجه هستیم؛ بناهای چندهزار ساله اصفهان در معرض خطر قرار دارند.

وی با اشاره به بی‌تدبیری مدیران و سیاست‌گذاران سابق در خصوص مسئله آب در کشور و در اصفهان، تصریح کرد: فریاد امروز مردم اصفهان بر سر بی‌عمل بودن مدیران مخصوصاً در ۸ سال گذشته است. اعتراض مردم نه به انتقال آب بلکه به سوء مدیریت است. 

عضو سابق هیأت علمی دانشگاه اصفهان، با اشاره به احداث ۱۲۰۰ آب‌بند در مسیر زاینده‌رود، عنوان کرد: آیا در زمان بارگذاری جمعیت در طرح‌های جدید مسکن که ۵۰۰ هزار نفر به جمعیت استان اضافه می‌کند، کسی فکر نکرد که آب شرب آنها از کجا باید تأمین شود؟ از طرف دیگر، آب و فاضلاب وزارت نیرو پساب‌ها را می‌فروشد. بنابراین اعتراض مردم به نحوه مدیریت، بارگذاری بی‌اساس، مدیریت غیرشفاف و طرح انتقال آب به حق و درست است‌.

طغیانی با تأکید بر اینکه باید جایگزین طرح‌های انتقال قبلی آب مشخص شود، بیان داشت: اگر طرح انتقال آب از خلیج‌فارس باعث ایجاد یک صنعت جدید و اضافه‌شدن کارکنان به جمعیت اصفهان می‌شود، بهتر است صورت نگیرد؛ زیرا تأمین آب همین صنعت و کارکنانش هم مسئله‌ای قابل توجه است. گام اول برای نجات زاینده‌رود مقابله با ساخت‌وسازهای بی‌رویه است.

وی در پاسخ به اینکه چرا کارخانه‌هایی مثل فولاد که مصرف آبشان بسیار بالاست، از درون شهر به جای دیگر منتقل نمی‌شود، اظهار کرد: در وضعیتی قرار داریم که انجام این کار برایمان بسیار سخت و پر هزینه است. در حال حاضر باید توسعه صنعتی و پساب‌فروشی‌ها را ممنوع کنند.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس یازدهم در واکنش به تیتر یکی از روزنامه‌ها مبنی بر اینکه «حل مشکل زاینده‌رود ۵ سال زمان لازم دارد»، عنوان کرد: زمان حل مسئله به عملکرد ما بستگی دارد. اگر مسئولان اجرایی همت کنند، در کمتر از ۲ سال مشکل آب اصفهان حل می‌شود.

وی با اشاره به تفاهمنامه استانداری و کشاورزان اصفهان، گفت: در این تفاهمنامه تا حدودی جبران خسارت معیشت کشاورزان مورد توجه قرار گرفته و بحث دوم هم تصفیه تکمیلی با تکنولوژی است‌. بخش قابل توجهی از پساب‌های زاینده‌رود با تصفیه تکمیلی می‌تواند در قسمت‌هایی از کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد و بحث سوم هم محیط زیست است‌.

این نماینده درباره ورود مجلس شورای اسلامی به مسئله کم آبی در کشور، تصریح کرد: کار مجلس ریل‌گذاری قوانین آب است که خلاءهایی دارد و در دست بررسی است. در بحث نظارت هم نماینده‌ها کار خود را به جد پی می‌گیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید