آسمان ایران امشب شهاب باران می‌شود

کدخبر: ۴۶۱۵۸۳
پژوهشگر نجوم و اخترفیزیک دانشگاه پیام نور جهرم از بارش‌های شهابی جوزایی از شامگاه دوشنبه تا طلوع صبح فردا خبر داد.
 آسمان ایران امشب شهاب باران می‌شود

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد ذبیحین پور، اظهار داشت: زمین این روزها در مسیر گردش سالیانه خود به دور خورشید از میان سنگ‌های بجا مانده از سیارک فایتون ۳۲۰۰ عبور می‌کند و آنها را با میدان گرانشی خود، جذب می‌کند.

وی افزود: این سنگ‌ها با سرعت نسبی متوسط تقریبی ۱۳۰ هزار کیلومتر بر ساعت با جو زمین برخورد کرده و اصطکاک آنها با هوا باعث بالا رفتن دمایشان تا هزاران درجه سانتیگراد می‌گردد.

پژوهشگر نجوم و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور جهرم بیان کرد: در این دمای زیاد، تبخیر و یونیزاسیون مواد و عناصر درونی آنها از جمله آهن، نیکل و منیزیم باعث تشکیل چند کیلومتر دنباله نورانی و مناظر چشم نواز و زیبایی می‌گردد.

ذبیحین پور اوج بارش‌های شهابی جوزایی را حدود ۲۳ آذر یعنی امشب تا بامداد فردا پیش بینی کرد و گفت: بهترین زمان رصد این پدیده با توجه به وجود نور مزاحم ماه در اوایل شب، حدود ساعت ۲ تا طلوع خورشید بامداد سه‌شنبه است.

این استاد دانشگاه افزود: عامه مردم و علاقه مندان هم می‌توانند بدون نیاز به هیچ وسیله خاص رصدی، تنها با پوشش و لباس گرم مناسب و حضور در مکان‌هایی با افق باز و همچنین کاملاً تاریک و عاری از نورهای مزاحم از دیدن ۶۰ تا ۱۲۰ شهاب در ساعت لذت ببرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید