اسرائیل هم نگران بحران قزاقستان شد

کدخبر: ۴۶۸۵۹۵
اسرائیل معمولا منابعی را که از آنجا نفت وارد می‌کند اعلام نمی‌کند اما پالایشگاه‌های نفت اسرائیل از وارد کردن نفت از طریق دریای سیاه از قزاقستان و منابع دیگری در آسیای مرکزی از جمله آذربایجان خبر داده‌اند.
اسرائیل هم نگران بحران قزاقستان شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه هاآرتص نوشت که رژیم صهیونیستی از نزدیک و با نگرانی شدید تحولات کنونی در قزاقستان را پیگیری می‌کند.

در گزارش روزنامه هاآرتص آمده است: نگرانی اسرائیل از تأثیر اوضاع داخلی قزاقستان بر روابط دو طرف به ویژه درباره واردات نفت از قزاقستان و صادرات ادوات نظامی و تکنولوژی و محصولات سایبری اسرائیل است.

به رغم ابهام در موضوع صادرات نظامی و واردات نفت اما این مسئله برای اسرائیل اهمیت استراتژیک زیادی دارد. اسرائیل معمولا منابعی را که از آنجا نفت وارد می‌کند اعلام نمی‌کند اما پالایشگاه‌های نفت اسرائیل از وارد کردن نفت از طریق دریای سیاه از قزاقستان و منابع دیگری در آسیای مرکزی از جمله آذربایجان خبر داده‌اند.

روزنامه هاآرتص به نقل از گابریل میشل، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های سیاست خارجی و منطقه‌ای اسرائیل نوشت: بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از نفت اسرائیل از قزاقستان وارد می‌شود. گاهی نیز به ۲۵ درصد می‌رسد. کلید اصلی روابط اسرائیل و کشورهای آسیای مرکزی، انرژی است.

در مقابل قزاقستان یکی از کشورهای واردکننده سلاح‌های تولید اسرائیل است. هرچند آذربایجان بیشتر از قزاقستان از اسرائیل سلاح وارد می‌کند. همچنین توافق‌نامه دفاعی در سال ۲۰۱۴ میان اسرائیل و قزاقستان امضا شده که جزئیات بندهای آن منتشر نشده است. هرچند اهمیت قزاقستان برای اسرائیل کمتر از آذربایجان است که مرزهای زمینی با ایران دارد.

در این گزارش آمده است: ارتش و پلیس قزاقستان در گذشته پهپادها و موشک‌ها و سامانه‌های هشداری را از بزرگترین شرکت‌های امنیتی اسرائیل خریداری کردند.

مه سال ۲۰۲۱ یکی از کارخانه‌های صنایع هوایی قزاقستان شروع به ساخت پهپادها براساس مجوز شرکت "البیت" اسرائیل کرد.

همچنین شرکت سایبری اسرائیل "NSO" در قزاقستان فعالیت می‌کند.براساس تحقیقات عفو بین الملل ماه میلادی گذشته مشخص شد که برنامه‌های جاسوسی شرکت اسرائیل مذکور در موبایل‌های چهار تن از مخالفان دولت کار گذاشته شده است. شرکت‌های امنیتی اسرائیلی همچنین سامانه‌هایی را به دستگاه‌های امنیت در کشورهای آسیای مرکزی از جمله قزاقستان فروختند.

براساس این گزارش فروش سلاح و برنامه‌های سایبری اسرائیل به قزاقستان می تواند اسرائیل را در تنگنا قرار دهد به ویژه اینکه احتمالا نظام قزاقستان از آن علیه مخالفان و معترضان استفاده کند.

براساس این گزارش، اسرائیل درحال حاضر درباره حوادث قزاقستان سکوت اختیار کرده است و تنها یک بیانیه صادر و ابراز امیدواری کرد که آرامش و ثبات هرچه سریع‌تر به قزاقستان بازگردد. اسرائیل برای حفظ منافع امنیتی و اقتصادی خود در آسیای مرکزی بدون مداخله در سیاست‌های منطقه‌ای تلاش می‌کند به ویژه اینکه حضور روسیه در قزاقستان اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید